اخبار آزمون ها

آزمون وکالت ۱۳۹۷ برگزار شد

افزایش ظرفیت و کاهش داوطلبان

آزمون وکالت سال ۱۳۹۷ صبح روز جمعه ۹ آذرماه جاری در سراسر کشور به‌طور هم‌زمان برگزار شد.

افزایش زمان پاسخگویی به سوالات، تعیین بالاترین ظرفیت پذیرش در همه ادوار آزمون وکالت و توقف روند فزاینده تعداد داوطلبان از ویژگی های «آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران در سال ۱۳۹۷» یا به زبان ساده همان آزمون وکالت ۹۷ هستند.

افزایش زمان پاسخگویی به سوالات

زمان پاسخگویی به سوالات آزمون امسال ۱۳۵ دقیقه ، یعنی ۱۵ دقیقه بیشتر از سال‌های قبل بود. رئیس اسکودا این افزایش زمان را «پاسخی به درخواست‌های داوطلبان آزمون» و برای «افزایش دقت و آرامش آن‌ها در پاسخگویی به سؤالات» اعلام کرده بود.

در آزمون امسال کل ظرفیت اعلام شده برای کانون‌های سراسر کشور در بالاترین حد ادوار گذشته به میزان ۳۰۸۰ نفر بود که نسبت به ظرفیت آزمون سال ۹۶ (۲۴۶۰ نفر) حدود ۲۵ درصد افزایش نشان می‌داد.

افزایش ظرفیت پذیرش در بیشتر کانون ها

در آزمون امسال کل ظرفیت اعلام شده برای کانون‌های سراسر کشور در بالاترین حد ادوار گذشته به میزان ۳۰۸۰ نفر بود که نسبت به ظرفیت آزمون سال ۹۶ (۲۴۶۰ نفر) حدود ۲۵ درصد افزایش نشان می‌داد.

درواقع به‌جز دو کانون چهار محال و بختیاری و گلستان که تصمیم بر کاهش ظرفیت گرفتند و دو کانون آذربایجان‌شرقی و همدان که ظرفیت اعلامی آن‌ها تغییری نداشت، سایر کانون‌ها به‌شکل چشمگیری ظرفیت خود را افزایش دادند که در این میان ظرفیت پذیرش کانون قم با افزایش بیش از ۲۰۰درصدی از ۳۰ نفر در آزمون سال ۹۶ به ۱۰۰ نفر در آزمون سال ۹۷ رسید و همین مساله از سوی دیگر باعث اقبال زیاد داوطلبان به این کانون و افزایش دوبرابری ثبت نام کنندگان در کانون قم شد.

دکتر شهبازی‌نیا دلیل این افزایش ظرفیت را «ایجاد امید و انگیزه در جوانان» عنوان کرده بود؛ هرچند که به‌نظر می‌رسد فشارهای برخی مخالفان آزمون وکالت که در یکی‌دو سال اخیر به اوج خود رسیده است نیز دراین تصمیم‌گیری‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

کاهش شرکت کنندگان در آزمون وکالت ۹۷

در مجموع ۷۲۶۱۶ نفر داوطلب شرکت در آزمون وکالت ۹۷ شده بودند که این تعداد علی‌رغم افزایش کلی ظرفیت پذیرش کارآموز، نسبت به سال‌ گذشته حدود ۳۶۰۰ نفر یعنی تقریبا ۵ درصد کاهش نشان می دهد، این کاهش در تعداد شرکت کنندگان آزمون وکالت ۹۷ در حالی رخ می دهد که دست کم از آزمون وکالت ۹۳ با ۵۵۵۰۰ داوطلب به این سو همه ساله با روند فزاینده تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون های وکالت مواجه بوده ایم.

کانون وکلای دادگستری مرکز نیز که هرسال بیشترین تعداد داوطلب را به خود اختصاص می‌دهد، به‌رغم افزایش ۱۰۰ نفری ظرفیت این کانون نسبت به سال گذشته، امسال حدود ۴۳۰۰ نفر کم‌تر از آزمون سال ۹۶ داوطلب داشت.

با درنظرگرفتن تمام این موارد می توان گفت که امسال، سال خوبی برای داوطلبان ورود به حرفه وکالت از طریق آزمون وکالت بوده است.


حاشیه‌های آزمون وکالت ۹۷ در کانون وکلای دادگستری ایلام

اختصاص ۱۵ دقیقه وقت بیشتر به آزمون وکالت امسال در کانون وکلای ایلام با حاشیه‌هایی همراه شد.

در نخستین ساعات پس از پایان آزمون وکالت در برخی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی نوشته‌ای منتشر شد که نام نویسنده یا نویسندگان آن مشخص نبود، در این متن چنین آمده است که پس از پایان زمان آزمون، برخی از داوطلبان با طرح این ادعا که ۱۵ دقیقه زمان بیشتر باید برای آزمون در نظر گرفته شود به پاسخگویی ادامه دادند، در حالی که سایر داوطلبان پاسخنامه‌های خود را تحویل داده و محل امتحان را ترک کرده‌اند.

رئیس کانون وکلای دادگستری ایلام در واکنش به این ادعاها اظهار کرد مشکلی با کیفیتی که در برخی کانال‌های تلگرامی طرح شده در آزمون وکالت کانون ایلام رخ نداده و آزمون در سلامت کامل برگزار شده است. اما از دیگرسو مصطفی نعمت، نماینده سازمان سنجش آموزش کشور در دانشگاه ایلام تأیید کرد که بعد از تحویل گرفتن برگه‌های داوطلبان، در برخی کلاس‌ها تعدادی از شرکت‌کنندگان همچنان در حال پاسخگویی به سؤالات بوده‌اند.

او اظهار داشت که تخلف رخ‌داده در حدی نبوده است که روی نتیجه آزمون اثرگذار باشد زیرا اولاً این افراد که حدوداً سی چهل نفر بودند، در حدود هفت هشت دقیقه بیشتر از سایرین زمان داشتند و ثانیاً در میان سروصدا و اعتراضات سایر داوطلبان عملاً امکان تمرکز و دقت در پاسخگویی نداشته‌اند.

در عین‌حال آقای نعمت با تأکید بر این که صورتجلسه کامل این آزمون به سازمان سنجش منعکس شده است افزود: سازمان سنجش از ما، نماینده سازمان، حفاظت آزمون و کارشناس‌ها گزارش اخذ کرده و در مجموع همه این‌ها در جلسه‌ای بررسی و جمع‌بندی خواهد شد. زمان اعلام تصمیم سازمان در این خصوص مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا