اخبار صنفی

فعالیت ۳ وکیل در باند سازمان یافته ارتشا، جعل و زمین خواری در یزد

وکلاپرس- رئیس کل دادگستری استان یزد از صدور حکم باند سازمان یافته ارتشا، جعل و زمین خواری در یزد خبر دا. که ۳ وکیل دادگستری در این باند فعالیت داشتند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از صدا و سیما، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: در مجموع برای باند سازمان یافته، جعل، ارتشا و زمین خواری در یزد ۹۸ سال حبس، ۱۳ میلیارد جزای نقدی و ۷ سال انفصال از خدمات دولتی صادر شد.

صدور حکم برائت برای ۶ نفر

غلامعلی دهشیری اظهار داشت: این پرونده ۳۱ نفر متهم داشت که پس از طی مراحل تحقیق در دادسرا و رسیدگی دقیق در دادگستری برای ۶ نفر حکم برائت صادر شد و سایر افراد مرتبط با موضوع به اتهام‌های تبانی برای بردن مال غیر، مشارکت در انتقال مال غیر، پرداخت رشوه، پولشویی، شهادت کذب، مشارکت در جعل رایانه ای، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی، در اختیار قراردادن اسناد ثبتی به افراد فاقد صلاحیت، دریافت رشوه و ربودن اطلاعات ثبتی با احکام حبس، جزای نقدی، انفصال از مناصب دولتی محکوم گردیدند.

عامل اصلی طراحی این شیوه زمین خواری یکی از سردفتران اسناد رسمی بوده

وی تصریح کرد: عامل اصلی طراحی این شیوه زمین خواری یکی از سردفتران اسناد رسمی بوده که با همراه کردن چند نفر از کارکنان ثبت اسناد و با کمک گرفتن از چند نفر وکیل و دلال ثبتی به طرق مختلف زمین‌های افراد متوفی را شناسایی به نام خود و یا اطرفیان خود منتقل می‌کرده است.

بیشتر بخوانید:

شناسایی زمین‌های افرادی که از کشور خارج شده اند و …

این مقام قضایی گفت: این باند به شناسایی زمین‌های افرادی که از کشور خارج شده اند و یا ورثه آنان که نسبت به انحصار وراثت اقدام نکرده بودند می‌پرداختند و در انجام امور مرتبط، با جعل برخی از مدارک به جابجایی اسناد مالکیت به نام افراد نزدیک خود اقدام می‌کردند.

رئیس کل دادگستری از صدور ۱۵ سال حبس، جزای نقدی و رد مال ناشی از جرم برای متهم اصلی این پرونده خبر داد و افزود: ۱۹ سال حبس به علاوه جزای نقدی و رد مال ناشی از جرم نیز برای رئیس اداره ثبت اسناد شهرستانی که در این زمینه بیشترین مشارکت و تبانی را با مجرمین داشته صادر شده است.

۳ نفر وکیل، ۵ نفر کارمند دفتر اسناد رسمی، ۴ نفر کارمند اداره ثبت اسناد

وی گفت: در این پرونده ۳ نفر وکیل، ۵ نفر کارمند دفتر اسناد رسمی، ۴ نفر کارمند اداره ثبت اسناد، چند نفر دلال ثبتی، یک نفر از اداره دارایی تهران و چندین نفر از اقوام، آشنایان و نزدیکان متهمین نقش داشته اند که همه آنان به نسبت دخالت و مشارکتی که داشته اند با مجازات روبرو شدند.

بیشتر بخوانید:

دهشیری با اشاره به برخی از روند‌ها و فرایند‌های اداری و مرسوم قانونی در انتقال اسناد و سایر امور مرتبط اداری، تصریح کرد: برخی با شناسایی برخی از خلأ‌های قانونی با استفاده از شهادت کذب و جعل عناوین و مدارک مرتکب جرائمی برای بردن اموال دیگران می‌شوند، اما این سرانجام این اقدامات رسوایی و زندان است.

رای در مرحله واخواهی و ارجاع به مرحله تجدید نظر است

وی خاطر نشان کرد: شاید در ابتدا اینگونه به نظر برسد که کسی متوجه این تبانی‌ها و تخلفات و سوء استفاده‌ها نشده، اما حراست‌ها و نهاد‌های نظارتی در موعد مناسب جلوی مجرمین را خواهند گرفت.

شایان ذکر است رأی این پرونده قطعی نیست و در مرحله واخواهی و ارجاع به مرحله تجدید نظر است.

منبع: صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا