طرح ملی هوش مصنوعی
فهرست
وکلاپرس- طرح ملی هوش مصنوعی مشتمل بر ۱۰ ماده و با امضای ۶۳ نماینده در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ در مجلس اعلام وصول شده است.
به گزارش وکلاپرس متن مقدمه توجیهی، طرح و اسامی امضا کنندگان در ادامه آمده است:
مقدمه (دلایل توجیهی):
در پاسخ به الزامات ذکر شده در مسیر تسهیل گری و تنظیم گری توسعه هوش مصنوعی و در راستای:
۱- مطالبه مقام معظم رهبری برای قرار گرفتن ایران در جایگاه ۱۰ کشور برتر دنیا در فناوری هوش مصنوعی در بیانات مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ و تأکید ایشان بر تأمین لایه های عمیق و زیرساختی هوش مصنوعی و تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی زیرنظر رئیس جمهور در نخستین جلسه با اعضای دولت چهاردهم و تأکید بر تقویت و ادامه کار سازمان مذکور؛
۲- سند ملی هوش مصنوعی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۹۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
۳- بند «ج» ماده ۶۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت مورخ مبنی بر تکلیف دولت به اجرای برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی با تأکید بر حمایت از توسعه زیستبوم تحول آفرین هوش مصنوعی قابل اعتماد و پایدار و به منظور تعیین چارچوب ها و ساز کار تعامل تمامی ذینفعان، فراهم نمودن دانش و زیرساخت های دانش فنی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی، ترویج و افزایش آگاهی در مورد کار کردهای هوش مصنوعی در زمینه های مختلف و خطرات بالقوه آن؛
و با عنایت به:
۴- تصویب ۱۴۸ قانون در خصوص هوش مصنوعی و فناوری های مرتبط با آن در ۳۲ کشور دنیا از سال ۲۰۱۶-۲۰۲۳ و وصول لوایح هوش مصنوعی در پارلمان های ۴۸ کشور دیگر دنیا که رویکرد عمده لوایح و قوانین اخیر، توسعه محور و مبتنی بر اعطای حمایت ها و تسهیلات لازم برای ارتقای این فناوری بوده است؛
طرح «قانون ملی هوش مصنوعی» تقدیم میگردد:
عنوان طرح: طرح ملی هوش مصنوعی
ماده ۱- اصلاحات و کلمات زیر هر کجا که در این قانون به کار برده میشود، شامل تعاریف مفاهیم مشروح در این ماده است:
هوش مصنوعی: به توانایی ماشین برای انجام عملکردهای خودکار و نظام مند از جمله یادگیری، درک، استنتاج، حل مسأله، پیشبینی، تصمیمگیری و اقدام از طریق به کارگیری دانش و اطلاعات و پردازش داده گفته میشود که منشأ اثرگذاری های گسترده بر انسان و روابط انسانی در محیط فیزیکی یا مجازی و همچنین بازتاب های زیست محیطی است. هوش مصنوعی ماهیتی داده ای، شبکه ای، الگوریتمی، خوشه ای، لایه ای و یکپارچه، مبتنی بر منطق های کلاسیک و سایر منطق های نوین دارد.
لایه ی بنیادین: زیرساخت ها، الگوریتم ها، و مدلهای پایه ای هوش مصنوعی که اساس توسعه ی کاربردهای مختلف را تشکیل میدهند. این لایه شامل پیشرفت های اساسی در معماری های یادگیری عمیق، الگوریتم های بهینه سازی، مدل های زبانی بزرگ، و زیرساخت های محاسباتی است که توانایی های کلی و چندمنظوره ی هوش مصنوعی را شکل میدهند. تسلط بر این لایه، کلید اصلی قدرت و استقلال در عرصه ی هوش مصنوعی است.
لایه ی کاربست: محصولات و خدمات نهایی مبتنی بر هوش مصنوعی که برای حل مسائل خاص یا ارائه ی خدمات مشخص به کاربران نهایی طراحی شده اند. این لایه بر روی لایه ی بنیادین فناوری ساخته میشود و شامل کاربردهایی مانند سیستم های تشخیص چهره، دستیار های صوتی، یا الگوریتم های پیشبینی در حوزههای مختلف است. تمرکز صرف بر این لایه، بدون تسلط بر لایه ی بنیادین، میتواند منجر به وابستگی تکنولوژیک و آسیب پذیری استراتژیک شود.
عاملیت تکنولوژی: ظهور و تقویت توانایی سیستم های تکنولوژیک، به ویژه هوش مصنوعی، در اثرگذاری مستقل و فراگیر بر جهان، فراتر از کنترل و نیات اولیه ی انسانی.
استعمار شناختی-تکنیکی: فرآیند نفوذ قدرت های مسلط از طریق سازواره های تکنیکی، اعم از فناوری های دیجیتال و شبکه های ارتباطی، که منجر به وابستگی کشورهای غیر غربی به فناوری های ارتباطی غربی و تشدید نفوذ فرهنگ و ارزش های غربی میشود.
توسعه دهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که سامانه هوش مصنوعی را با هدف عرضه آن در بازار یا بکارگیری آن تحت نام یا علامت تجاری خود با انتفاع مالی یا رایگان عرضه میکند.
شورا: شورای ملی راهبری هوش مصنوعی
سازمان: سازمان ملی هوش مصنوعی
مرکز: مرکز ملی راهبری و توسعه ی هوش مصنوعی
ماده ۲- سیاستگذاری کلان فعالیتهای هوش مصنوعی در کشور بر عهده شورای ملی راهبری هوش مصنوعی است. اعضای شورای ملی راهبری هوش مصنوعی عبارتند از:
۱. رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا؛
۲. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به عنوان نائب رئیس شورا؛
۳. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
۴. دبیر شورای عالی فضای مجازی؛
۵. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
۶. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛
۷. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
۸. وزیر صنعت، معدن و تجارت؛
۹. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح؛
۱۰. وزیر اطلاعات؛
۱۱. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛
۱۲. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
۱۳. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛
۱۴. رئیس صندوق توسعه ملی؛
۱۵. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی؛
۱۶. نماینده شورای عالی حوزه های علمیه؛
۱۷. دو نفر عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و حکم رئیس شورا؛
۱۸. رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان دبیر شورا؛
۱۹. رئیس سازمان اداری استخدامی
۲۰. سازمان برنامه و بودجه
۲۱. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای
۲۲. یک نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر
تبصره – تصویب مقررات در شورای ملی راهبری هوش مصنوعی، با رأی اکثریت وزیران عضو شورا و با تأیید رئیس جمهور خواهد بود. سایر تصمیمات با رأی اکثریت اعضای شورا اتخاذ میگردد.
ماده ۳ – به منظور اجرای مصوبات شورای ملی راهبری و تحقق اهداف حاکمیتی در بخش هوش مصنوعی، «سازمان ملی هوش مصنوعی» تأسیس و زیر نظر رئیس جمهور فعالیت میکند. دولت مکلف است ظرف مدت ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون نسبت به تدوین اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان دبیرخانه شورای ملی و یک سازمان توسعه ای و در چارچوب مفاد ماده ی۴ و ۵ این قانون اقدام و آنرا به تصویب هیات وزیران برساند.
تبصره – سازمان ملی هوش مصنوعی نماینده رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع و همکاری های بین المللی مرتبط با فناوری های هوش مصنوعی است.
ماده ۴ – اهداف و ساختار سازمان ملی هوش مصنوعی
سازمان ملی هوش مصنوعی به منظور ایجاد هماهنگی ملی و پیگیری مسیرهای بهینه، موثر، و نامتقارن در مواجهه با پدیده ی هوش مصنوعی و درک و توسعه ی همه جانبه ی لایه های عمیق آن، متشکل از بخش های ستادی (اعم از اجرایی، کاروری، هماهنگ کننده و زیرساختی)، و نیز بخش راهبری (در قالب مرکز ملی راهبری و توسعه ی هوش مصنوعی) خواهد بود. سازمان ملی هوش مصنوعی با تکیه بر مرکز (به عنوان یک نهاد تخصصی همه جانبه نگر)، به عنوان پیشران و یک مرجع علمی، فنی، و راهبردی این حوزه برای تمام نهادها، ارکان، و بخش های مختلف حاکمیت و جامعه در نظر گرفته میشود. بر این مبنا، دولت موظف است اساس نامه ی سازمان ملی هوش مصنوعی را با توجه به وظایف محوله به آن (ماده ۵ قانون) و در چارچوب بندهای ذیل تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند:
الف – ساختار کلی سازمان باید متناسب با تحقق سه هدف کلی آن ایجاد شود: الف) درک و راهبری نحوه ی مواجهه ی کشور با پدیده ی هوش مصنوعی در تمام ابعاد و لایه ها و آثار آن ب) پیشرانش، پیاده سازی، و راهبری تلاش های فنی-توسعه ای در لایه ی بنیادین فناوری هوش مصنوعی، و ج) جهت دهی، تسهیل گری، و پشتیبانی ستادی از تلاش های فنی-توسعه ای در لایه ی کاربست فناوری هوش مصنوعی که توسط سایر نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی به منظور رفع نیازهای کشور انجام میشود.
ب- مرکز ملی راهبری و توسعه ی هوش مصنوعی به عنوان یک زیر مجموعه ی نخبگانی، چابک، توسعه ای، و پژوهشی که مبتنی بر تسلط تخصصی، میان رشته ای، و همه جانبه نگرش بر این حوزه، وظیفه ی جهت دهی و راهبری فعالیت های سازمان، پیشرانش، پیاده سازی، و راهبری تلاش های فنی-توسعه ای در لایه ی بنیادین فناوری هوش مصنوعی، و نیز تصمیم سازی برای شورای ملی هوش مصنوعی و سایر نهادها و ارگانهای کشور در این زمینه را داراست، ذیل سازمان ملی هوش مصنوعی تشکیل، و به منظور ایجاد محیطی متمرکز و بهینه از سایر بخشهای آن تفکیک نهادی و استقلال عملکردی داشته باشد. تفصیل وظایف تخصصی و راهبری سازمان در ماده ۵ قانون آمده است.
ج – مرکز متشکل از سه واحد اصلی به شرح زیر خواهد بود:
۱- واحد پژوهش های سطح بالا: به پژوهش های بنیادین و میان رشته ای حول هوش مصنوعی اعم از ابعاد نظری، ریاضیاتی، شناختی، سیاسی، اقتصادی، فلسفی و اجتماعی آن، با هدف ایده پردازی و طراحی مسیرهای نامتقارن علمی-فنی جایگزین در توسعهی هوش مصنوعی، شناخت و مواجهه با عاملیت تکنولوژی، و بررسی تحولات سیاسی-اقتصادی-الهیاتی-وجودی مرتبط با آن اختصاص دارد.
۲- واحد برنامه ریزی راهبردی: مسئول برنامه ریزی فنی-راهبردیِ داخلیِ مرکز و رابط بین دو واحد دیگر، تعیین چشم انداز، طراحی اولویتها و پروژه ها، تصمیم سازی و مشاوره به دانشگاه ها، بازار، دولت و نهادهای قانونگذاری، و ترسیم راهبردهای یکپارچه ی توسعه ی هوش مصنوعی در کشور با تمرکز بر واقعیت های روز، پیشبینی روندهای آینده، و جهت یابی در پیامدهای ژئوپلیتیکی به گونهای که با منافع ملی و ارزشهای انسانی همسو باشد.
۳- واحد تحقیق و توسعه ی فناوری هوش مصنوعی: متمرکز بر توسعه ی فناوری های بنیادین و پایه ی هوش مصنوعی مبتنی بر راهبردهای واحد برنامه ریزی راهبردی و نظریات واحد پژوهش های سطح بالا، انجام پژوهش های مرتبط با پروژه های فنیِ توسعه ای و رهبری ابتکارات فنی-توسعه ای ملی هوش مصنوعی، با اولویت دهی به حوزه هایی که با منافع ملی و چارچوب های قانون حاضر همسو بوده و از آخرین پیشرفت ها در پژوهش های هوش مصنوعی بهره میگیرد.
د- بخشهای ستادی سازمان به عنوان بازوهای اجرایی، کاروری، هماهنگ کننده، و زیرساختی در نظر گرفته میشوند که جهت دهی، تسهیل گری، و پشتیبانی از تلاشهای فنی-توسعه ای در لایه ی کاربست فناوری هوش مصنوعی که توسط سایر نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی به منظور رفع نیازهای کشور انجام میشود را مبتنی بر راهبردهای ارائه شده توسط مرکز پیگیری خواهند نمود. تفصیل وظایف ستادی سازمان در ماده ۵ قانون آمده است.
تبصره – بخش های ستادی سازمان باید تا حد امکان از کار صف (اعم از پیاده سازی های فنی، پیگیری اهداف خرد تجاری و کسب و کاری، و پروژههای پیمان کاری) خودداری نموده و این موارد را در همکاری و پشتیبانی از سایر دستگاه ها و بخش خصوصی پیگیری نماید.
ماده ۵ – وظایف سازمان ملی هوش مصنوعی
الف – وظایف ستادی: سازمان در راستای جهت دهی، تسهیل گری، و پشتیبانی توسعه هوش مصنوعی در تعامل با نهادها و ارگانهای حاکمیتی و نیز بخش خصوصی موظف است مبتنی بر اولویتها و خطوط ارائه شده توسط مرکز:
• با استفاده از جایگاه و اختیارات قانونی داده شده به سازمان، و نیز با مذاکره و ایجاد همگرایی بین نهادی، تشریک منافع، و دادن مشوق ها، کلیه ی تلاش های توسعه ای و پژوهشی مرتبط با هوش مصنوعی که توسط بخشهای مختلف در کشور انجام میگیرد را در راستای اولویت های مذکور جهت دهی نماید.
• مبتنی بر معماری ارائه شده توسط مرکز، بنیه ی زیر ساخت های پردازشی – محاسباتی، داده ای، و ارتباطاتی کشور را تقویت نماید. جزئیات مرتبط با این مورد در ماده ۷ قانون بسط داده شده است.
• ظرف مدت ۶ ماه با همکاری نهادهای ذیربط نسبت به ایجاد محیط های آزمون حوزه هوش مصنوعی با هدف کاهش ضوابط و الزامات در دریافت تاییدیه های فنی و امنیتی برای شرکت های توسعه دهنده در حوزه هوش مصنوعی اقدام نماید.
• در تعامل با رسانه های عمومی کشور (اعم از دولتی و خصوصی) و بالاخص سازمان صدا و سیما، نسبت به آماده سازی و آگاهی بخشی عموم مردم نسبت به پدیده ی هوش مصنوعی و تحولات متاثر از آن اقدام نماید.
• در همکاری با وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، و بنیاد ملی نخبگان و مبتنی بر یافته های مرکز:
- نسبت به بازنگری سرفصل های آموزشی رشته های دانشگاهی متاثر از تحولات مرتبط با هوش مصنوعی اقدام نماید.
- نسبت به ایجاد یک برنامه ی بورسیه ی ملی هوش مصنوعی برای جذب نخبگان و دانشجویان برتر به منظور ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های مرتبط با هوش مصنوعی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برتر کشور اقدام نماید.
- نسبت به حمایت مادی و معنوی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های مرتبط با هوش مصنوعی برای مشارکت در برنامه ی پژوهشی مرکز ملی راهبری و توسعه ی هوش مصنوعی اقدام نماید.
- نسبت به جهت دهی به دانشگاه ها برای همسو سازی پروژه های پژوهشی تحصیلات تکمیلی در هوش مصنوعی با اولویتهای ارائه شده توسط مرکز، با هدف تقویت رویکردی منسجم و هماهنگ به پژوهش های هوش مصنوعی در کشور اقدام نماید.
- دستورالعمل آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی در صنایع وابسته به هوش مصنوعی در ارکان نظام آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی کشور (موضوع ماده ۵ قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای) ظرف ۶ ماه توسط سازمان تدوین و توسط شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی تصویب میگردد.
• در همکاری با مجلس شورای اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به ارائه ی مشوق های مالی و خدماتی از جمله تسهیلات خدمت نظام وظیفه برای ترغیب پژوهشگران و توسعه دهندگان نخبه در حوزهی هوش مصنوعی به پیگیری تلاشهای خود در داخل کشور و مشارکت در توسعه ی ملی این حوزه اقدام نماید.
• در همکاری با وزارت امور خارجه، وزارت علوم، و بنیاد ملی نخبگان، نسبت به تدوین آیین نامه جذب و حمایت از متخصصین هوش مصنوعی ایرانی در داخل و خارج از کشور و بهره گیری از ظرفیت متخصصین غیر ایرانی در راستای توسعه منافع ملی اقدام نماید.
• ارزیابی و نظارت بر اجرای مفاد این قانون بر عهده سازمان ملی هوش مصنوعی است و این سازمان موظف است عملکرد اجرای قانون را در دوره های شش ماهه به شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و کمیسیون های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
تبصره – در صورت استنکاف نهادها و دستگاه های فوقالذکر از همکاری با سازمان، …
ب – وظایف تخصصی و راهبری: سازمان به منظور دستیابی به لایه های عمیق توسعه هوش مصنوعی در کشور و رفع خلاءهای موجود حول مواجهه ی راهبردی با این پدیده، موظف است وظایف ذیل را از طریق مرکز به عنوان زیر مجموعه پژوهشی و تخصصی خود به انجام رساند:
• راهبری و برنامهریزی فعالیتهای ستادی سازمان، و تصمیم سازی برای شورای ملی راهبری هوش مصنوعی.
• طراحی، پیگیری، و پیاده سازی فعالانه ی مسیرهای بهینه، موثر، خلاقانه، و منطبق با اصول و اولویت های راهبردی کشور در توسعهی علمی-فنی هوش مصنوعی.
• تعیین، تدوین و بهروز رسانی اولویتهای پژوهشی و توسعهای کشور بالاخص در لایه ی پایه و بنیادین هوش مصنوعی و پیگیری آن از طریق بازوهای ستادی سازمان در همکاری با نهادهایی از جمله وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، و سایر نهادها و ارگانهای مرتبط در کشور.
• طراحی کلیات جهت گیری های فنی و معماری بافتار زیرساخت های پردازشی-محاسباتی، داده ای و ارتباطاتی کشور معطوف به توسعه ی بهینه و موثر هوش مصنوعی در چارچوب موازین قانونی.
• تدوین چارچوب ها، سیاستها و راهبردهای مرتبط با موارد ذیل برای تقدیم به ارکان تصمیم گیر کشور:
- آمادگی برای تحولات غیرخطی از طریق ایجاد ساز و کارهایی برای پیشبینی و مدیریت پیامدهای احتمالی جهش های ناگهانی در توانمندی های هوش مصنوعی، با تمرکز بر مدیریت تحولات اقتصادی عمیق و توجه به پیامدهای روانشناختی گسترده.
- مدیریت تنش میان کارآمدی و استقلال با تأکید بر مقابله با استعمار شناختی-تکنیکی، استقلال راهبردی در لایه ی بنیادین فناوری و پژوهش و نوآوری راهبردی میان رشته ای.
- مقابله با سیطره ی عاملیت تکنولوژی از طریق حفظ و تقویت محوریت عاملیت انسانی در ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تقویت نقش ساختارهای مردم سالار و مقابله با فروبستگی تکنولوژیک.
- تضعیف انحصارهای فناورانه ی بینالمللی در حوزه هوش مصنوعی از طریق طراحی و حمایت از سیاستهای مؤثر برای جلوگیری از انحصار و تمرکز قدرت، حمایت از پروژههای متن باز، توسعه ی فناوری های جایگزین، طراحی سیاست های پیشگیرانه برای مقابله با تحریم های احتمالی در این زمینه، ایجاد و تقویت اتحادهای بین المللی باکشورهای همسو، و حمایت از جنبش های مقاومت در برابر سلطه گری فناورانه.
تبصره – به منظور رشد و استفاده حداکثری از کلیه ی ظرفیت های تخصصی و نخبگانی مرتبط با هوش مصنوعی در کشور، سازمان (و به تبع آن، مرکز) در وظایف تصمی سازانه اش فاقد هرگونه حقوق انحصاریست و سایر نهادهای تخصصی مرتبط با این حوزه در کشور (اعم از حاکمیتی، خصوصی، و مردمی) میتوانند به نقد، تکمیل، و بهبود پیشنهادات آن، یا ارائهی پیشنهادات جایگزین بپردازند. همچنین، سازمان در این زمینه موظف به رصد، دریافت، حمایت، و مواجهه ی شایسته با این پیشنهادات و نیز سایر نظرات نخبگان این حوزه در کشور میباشد.
ماده ۶- به منظور تقویت نظام تامین مالی حوزه هوش مصنوعی در کشور، »صندوق ملی توسعه هوش مصنوعی« وابسته به سازمان و به صورت مشارکت عمومی و خصوصی، تأسیس میگردد. سرمایه اولیه صندوق به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به تدریج حداکثر ظرف مدت دو سال از محل صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی تأمین خواهد شد. اساسنامه صندوق شامل ارکان، وظایف، نحوه اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر صندوق در چارچوب این قانون باید ظرف ۶ ماه از لازم الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد سازمان ملی هوش مصنوعی به تصویب هیئت وزیران برسد.
ماده ۷- به منظور توسعه زیرساختهای مورد نیاز در توسعه هوش مصنوعی:
الف- سرمایه گذاری های به عمل آمده از سوی بخش خصوصی و غیر دولتی در زمینه توسعه زیرساخت های مورد نیاز هوش مصنوعی کشور اعم از زیرساخت های پردازشی، توسعه الگوریتم ها و دادگان (دیتاست) و راه اندازی آزمایشگاه های جامع معادل هزینه انجام شده از سوی اشخاص خصوصی و غیردولتی برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز هوش مصنوعی در داخل کشور اعم از زیرساخت های پردازشی، توسعه الگوریتم ها و دادگان (دیتاست) و راه اندازی آزمایشگاه های جامع، مشمول بند «ب» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۳/۴/۱۱ و آیین نامه اجرایی آن بوده و معاونت علمی و فناوری مکلف است دستورالعمل و حمایت اختصاصی در تخصیص اعتبار مالیاتی به این حوزه را ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان برساند.
ب- کمک به افزایش سرمایه صندوق ملی توسعه هوش مصنوعی توسط بخش خصوصی یا سرمایه گذاری مشترک با مدیریت صندوق، مشمول دریافت اعتبار مالیاتی تا سقف حداکثر ۷۰ درصد سرمایه گذاری انجام شده حسب مورد پس از اخذ تایید سازمان، با قابلیت انتقال به سنوات آتی بوده و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سالهای بعد از آن کسر میشود.
تبصره- آیین نامه اجرایی این بند شامل مواردی از جمله مصادیق سرمایه گذاری، ضوابط تعیین درصد اعطای اعتبار مالیاتی تا سقف ۷۰ درصد و توسعه سازوکارهای متناسب با موضوع این بند توسط سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیات وزیران می رسد.
پ- در بند (ب)ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ عبارت »و صندوق ملی توسعه هوش مصنوعی« بعد از عبارتهای «شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان» و «بانک ها و صندوق نوآوری و شکوفایی»اضافه می شود.
ت- متن زیر به عنوان بند «ف» به ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی الحاق میشود:
«ف- تجهیزات، پردازنده ها و سخت افزارهای اختصاصی هوش مصنوعی که امکان تولید آن در کشور وجود ندارد با تأیید رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی».
تبصره ۱- لیست تجهیزات، پردازنده ها و سخت افزارهای اختصاصی هوش مصنوعی بر اساس دستورالعمل اجرایی این حکم که توسط سازمان تدوین و به تصویب شورای ملی راهبری هوش مصنوعی میرسد تعیین خواهد شد.
تبصره ۲- ورود موقت تجهیزات هوش مصنوعی تأییدشده از سوی سازمان، موضوع ماده (۵۰) قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰/۸/۲۲ در حکم کالای مجاز تلقی و سقف زمانی آن ۵ سال تعیین میشود.
ماده ۸- دسترسی و استفاده از داده ها و اطلاعات در توسعه سامانه های هوش مصنوعی، با رعایت قانون ‘مدیریت داده ها و اطلاعات ملی’ مصوب ۱۴۰۱ صورت می پذیرد. به منظور رفع موانع دسترسی به دادههای مورد نیاز بخش دولتی و غیر دولتی برای توسعه هوش مصنوعی کشور، کارگروه ویژه تبادل داده های مورد نیاز برای توسعه سامانه های هوش مصنوعی ذیل کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی تشکیل میشود. سازمان ملی هوش مصنوعی و مرکز ملی فضای مجازی مکلف اند آیین نامه اجرایی این کارگروه ویژه مشتمل بر اعضا، اختیارات و شیوه و حوزه ی عملکرد را ظرف سه ماه به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.
تبصره- سازمان مجاز است با هدف یکپارچه سازی داده ها و تسهیل دسترسی و تبادل، نسبت به صدور مجوز برای کاروران (اپراتور) بخشی داده اقدام نماید.
ماده ۹- در راستای تسهیل فعالیت شرکت های توسعه دهنده هوش مصنوعی در کشور، کارکنان شاغل درشرکت های شرکت های توسعه دهنده هوش مصنوعی مورد تایید سازمان مشمول ماده (۹۱) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشند. آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر دامنه شمول شرکت های موضوع این حکم و ضوابط دریافت حمایت فوق الذکر، ظرف ۳ ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد سازمان ملی هوش مصنوعی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده ۱۰- با هدف کاربست بهینه و موثر هوش مصنوعی در دستگاه های اجرایی، سازمان ملی هوش مصنوعی، سازمان اداری و استخدامی کل کشور و سازمان برنامه و بودجه کل کشور مکلف اند:
الف – برای جلوگیری از اتلاف منابع در اثر پراکنده کاری، موازی کاری، و تلاش های غیرعلمی یا کم ثمر، تمام دستگاه های اجرایی را مکلف به دریافت تاییدیه ی کارشناسی سازمان برای هرگونه صرف منابع در زمینه های مرتبط با هوش مصنوعی نمایند.
ب – با همکاری دستگاه های اجرایی ظرف مدت ۶ ماه نسبت به تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی شاخص های کاربست هوش مصنوعی به منظور افزایش شاخص های بهره وری، توانمندسازی و چابک سازی دولت و کاهش زمان ارائه خدمات عمومی اقدام نمایند. سازمان امور اداری و استخدامی مکلف است با همکاری سازمان هر ۶ ماه یکبار گزارش وضعیت پیشرفت شاخص های مذکور برای هریک از دستگاه های اجرایی را تدوین و در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دهد.
اسامی امضاکنندگان:
این طرح به امضا ۶۳ نفر از نمایندگان رسیده است:
مصطفی طاهری – میثم ظهوریان ابوترابی – امیرحسین ثابتی منفرد – حسنعلی اخلاقی امیری – عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی – علی شیرین زاد – سیدمحمود نبویان – سیدعلی یزدی خواه – علیرضا عباسی – محمدرضا احمدی سنگر – حمیدرضا عزیزی فارسانی – نصراله پژمان فر – علی اصغر نخعی راد – حامد یزدیان – کامران غضنفری – عباس بیگدلی – بهروز محبی نجم آبادی – مهرداد گودرزوندچگینی – فرامرز شاهسواری – سیدمرتضی محمودی – کمال حسین پور – سالار ولایت مدار – عبدالجلال ایری – روح اله عباس پور – مجتبی رحمان دوست – فاطمه محمدبیگی – مهدی طغیانی – غلامرضا نویدی – فداحسین مالکی – حسینعلی حاجی دلیگانی – علیرضا سلیمی – علی کشوری – احمد بیگدلی – رمضان رحیمی دشتلوئی – رضا علی زاده – سیدمسعود خاتمی – نادرقلی ابراهیمی – روح اله متفکرآزاد – محمدرسول شیخی زاده – رحیم زارع – علی اصغر باقرزاده – محمد خوش سیما – رضا تقی پورانوری – روح اله ایزدخواه – علیرضا نوین – صُدََیف بََدری – حسین حق وردی – غلامرضا دهقان ناصرآبادی – وحید کنعانی کلور – زینب قیصری – شهباز حسن پوربیگلری – مهرداد لاهوتی – سیدحسن هاشمی – محسن زنگنه – موسی احمدی – سیدجواد حسینی کیا – علی اکبر علیزاده – حمیدرضا گودرزی – احسان عظیمی راد – محمد رستمی – محسن بیگلری – علی کُُرد – امیرحسین بانکی پورفرد