طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی
فهرست
وکلاپرس- طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مشتمل بر ماده واحده و با امضای ۷۲ نماینده، به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد است.
به گزارش وکلاپرس، در مقدمه توجیهی ایت طرح تامید شده است که ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی سابق و تشکیل وزارتخانههای فعلی راه و شهرسازی با مقتضیات روز و اقتصاد ملی مطابقت ندارد و این موضوع بر فعالیت و عملکرد بخش حمل و نقل تأثیر منفی گذاشته است.
مقدمه و متن طرح به شرح زیر است:
مقدمه (دلایل توجیهی):
حمل و نقل یکی از پایههای اصلی توسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب شده و شبکههای حمل و نقل با مؤلفههای مهمی همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها همبستگی مستقیم میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و فعالیتهای حمل و نقل از جمله فعالیتهای اساسی و زیربنایی برای رشد و تحول اقتصادی محسوب میشوند. از این رو توجه به حوزه حمل و نقل در اسناد بالا دستی کشور جایگاه و اهمیت مهمی دارد. لیکن ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی سابق و تشکیل وزارتخانههای فعلی راه و شهرسازی با مقتضیات روز و اقتصاد ملی مطابقت ندارد و این موضوع بر فعالیت و عملکرد بخش حمل و نقل تأثیر منفی گذاشته است. از سوی دیگر ناکارآمدی تأمین مسکن و عدم مطلوبیت کیفی آن صرف نظر از مسأله مربوط به اقتصاد کلان بیشتر ناشی از نبود برنامهریزی جامع مسکن است و نیز پاسخ بهینه به تقاضای مکن علاوه بر ایجاد هماهنگی بین اجزای اصلی این بخش (منابع مالی، تامین زمین و مصالح ساختمانی)، نیازمند سازگاری با سیاستهای شهرسازی و آمایش سرزمین است، از این رو مطلوب است تمامی بخشها، نیروها و عوامل تاثیر گذار در روند توسعه سکونتگاهها و استقرار کانونهای فعالیت، در یک مجموعه قرار بگیرد.
نقاط ضعف ساختار فعلی بخش حمل و نقل کشور
- از نقاط ضعف جدی بخش حمل و نقل کشور که یکی از دلایل اصلی آن ساختار فعلی وزارت راه و شهرسازی است میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
- عدم تعریف و وجود استراتژی و اهداف و سیاستگذاری مشخص در بخش حمل و نقل کشور به دلیل حجم زیاد مأمویتها و وظایف در وزارت راه و شهرسازی
- ضعف و یکپارچگی و هماهنگی در بخشهای مختلف حمل و نقل و جزیرهای عمل کردن هر یک از بخشهای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی علی رغم اهمیت بالا و راهبردی توسعه لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی)
- پایین بودن بهرهوری در بخش حمل و نقل نسبت به سرمایه گذاریهای انجام شده و وجود ظرفیت مازاد در بخش
- غالب بودن تفکر ایجاد ظرفیت در زیر بناهای حمل و نقل و به حاشیه رفتن امر نگهداری و بهسازی سرمایه گذاری موجود
- عدم مدیریت جامع منابع مالی و وجود نارسایی در توزیع آن بین زیر بخشها
- بالا بودن هزینه حمل و نقل در کشور به دلیل عدم یکپارچگی و انجام در تصمیم گیری و سیاستگذاری و عدم توسعه لجستیکی
- عدم توجه کافی و موضوعات راهبردی در کشور مانند ترانزیت و بالا بودن ریسک ترانزیت در مقایسه با مقادیر جهانی و در نتیجه عدم بهرهمندی از مزیت بالای آن برای کشور در حالی که رقبای ایران به شدت در حال سرمایه گذاری هستند
- وجود ضعف جدی در ارتباط و اتصال دو بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری علیرغم اهمیت بالای یکپارچگی دیدن همچنین دستاوردهای ذیل با تشکیل وزارت ساختمان شهرسازی و آمایش سرزمین قابل تحقق خواهد بود.
- اهتمام در حفظ هویت اسلامی – ایرانی بافتهای تاریخی موجود شهری و نظارت بر ملاحظات فرهنگی توسعه شهرها و احداث مجتمعهای مسکونی
- ارتقاء جایگاه مقررات ملی ساختمان و افزایش ایمنی، استحکام و اصلاح مصرف انرژی در ساختمان
- تقویت نظام مهندسی ساختمان و حمایت از صدور خدمات فنی – مهندسی
- اتخاذ رویکرد کل نگر در روند برنامهریزی، توسعه و مدیریت شهرها و خدمات رسانی به شهروندان
- فراهم شدن برقراری تناسب کمی و کیفی جمعیت و فعالیت و استقرار متعادل آن در پهنه سرزمین
- عنایت ویژه و جدی به مناطق محروم، کم برخوردار، ویژه و حساس از نظر ملاحظات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی
- بستر سازی توسعه هماهنگ قلمرو مرکزی، میانی و پیرامونی و تعامل مرزی
عنوان طرح: تفکیک وزارت راه و شهرسازی
ماده واحده- از تاریخ تصویب این قانون، با رعایت بند ده ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند «الف» ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و بدون توسعه نیروی انسانی، با تفکیک اهداف، مأموریتها و وظایف مربوط به مسکن و شهرسازی از «وزارت راه و شهرسازی»، وزارت «مسکن و شهرسازی» تشکیل میشود و این وزارت به وزارت «راه و ترابری» تغییرنام مییابد.
تبصره ۱- دولت موظف است شرح وظایف وزارتخانههای جدید را حداکثر ظرف ششماه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
تبصره ۲- هر گونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار مالی برای وزارتخانههای موضوع این ماده واحده در طول اجرای برنامه هفتم توسعه ممنوع است. همه
نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مورد نیاز وزارتخانههای «مسکن و شهرسازی» و «راه و ترابری» از نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمانها و شرکتهای زیره مجموعه و تابعه آنها، تأمین خواهد شد. است
اسامی امضاکنندگان:
این طرح به امضا ۷۲ نفر از نمایندگان رسیده است:
محمدرضا رضایی کوچی – علی بابانی کارنامی – محمدرضا احمدی سنگر – حسین محمدزاده عبد الحکیم آق ارکاکلی – سید جمال موسوی – فتح الله حسینی محمدمنان رئیسی – علیرضا نثاری عباس صوفی – مجتبی یوسفى فتح الله توسلی- سالار مرادی – یاسر عربی – عبدالجلال ابری صدیف بدری – جعفر پورکیگانی – شارلی انویه تکیه – حمیدرضا گودرزی – محمد مهدی فروردین علیرضا سلیمی – علی احمدی – محمد قسیم عثمانی – احمد جباری – عثمان سالاری – احمد دنیا مالی احمد انارکی محمدی – احمد مرادی – عادل نجف زاده – رضا سپه وند – على خضریان – مجتبی بخشی پور – ابراهیم نجفی اسپیلی – اردوان اکبرپور – حبیب قاسمی – حسنعلی محمدی – فضل اله رنجبر – ابراهیم فهیمی – فرهاد طهماسبی – سید محسن موسوی زاده – حسین حق وردی – مسلم صالحی سید محمد جمالیان غلامرضا توکل شوریجه بابک رضازاده عباس گودرزی محمد طلا مظلومی ابرزگه – محمد رستمی – علی اکبر علیزاده – سید موسی موسوی – سید علی یزدی خواه – زهرا خدادادی محمد رسول شیخی زاده – فرامرز شاهسواری – علی اصغر نخعی راد – محمد خوش سیما – ابراهیم عزیزی تهران – علی جعفری آذر – غلامرضا نویدی – فداحسین مالکی – نصراله پژمان فر – عباس بیگدلی – جعفر قادری – عباس پاپی زاده بالنگان – مهدی کوچک زاده – هادی قوامی – مالک شریعتی تیاسر – هوشنگ هادیان پور – زینب قیصری – سید محمد پاک مهر – احسان عظیمی راد – موسی احمدی