اخبار اسکودایادداشت

شهرام مختاری: اسکودا همچون نخ تسبیحی است که مهره‌های پراکنده کانون‌های وکلا را گرد هم می‌آورد

وکلاپرس- وکیل شهرام مختاری با اشاره به اهمیت اسکودا نوشت: اسکودا همچون نخ تسبیحی است که مهره‌های پراکنده کانون‌های وکلا را در دو دهه گذشته گرد هم آورده و از تشتت و تفرق جلوگیری می‌کند.

به گزارش وکلاپرس، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نهادی است که به موجب اراده کانون‌های وکلای دادگستری به منظور «تلاش برای حفظ و حراست از استقلال نهاد وکالت» و «ایجاد هماهنگی و رویه واحد در اجرای وظایف کانون‌های وکلای دادگستری» تشکیل شده است؛ از این منظر امروز جملگی فعالان صنفی و جامعه وکلا تمام قد از اعتلا و قوام این اتحادیه دفاع کرده و تعالی آن را خواستارند.

از همین رو روابط عمومی اسکودا قصد دارد طی سلسله مطالبی، یادداشت‌هایی کوتاه از مدیران نهاد وکالت را درمورد اهمیت نقش و جایگاه اسکودا در پیشبرد و تقویت امور نهاد وکالت و ارتقای امنیت قضایی را منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

وکیل شهرام مختاری، نماینده کانون وکلای دادگستری فارس در شورای اجرایی اسکودا، در یادداشتی به این موضوع اشاره کرده است که استقلال اسکودا از اساسنامه و قوانین سرچشمه می‌گیرد و به آن قدرت می‌دهد تا با تقویت هم‌بستگی، گامی مؤثر در راستای پیشرفت و اعتلای جامعه وکالت بردارد.

متن یادداشت در ادامه آمده است.

بر پایه اصل ۲۶ قانون اساسیِ انجمن‌ها و جمعیت‌های صنفی آزادند تا در چارچوب قانون و با رعایت اصول استقلال، آزادی وحدت ملی و موازین اسلامی به فعالیت بپردازند.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در پرتو این اصل و با استناد به مواد ۵۸۴ و ۵۸۵ قانون تجارت و آیین‌نامه ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجارتی مصوب ۱۳۳۷، به عنوان یک نهاد رسمی و قانونی در سال ۱۳۸۲ تأسیس شده است. این نهاد از اراده و هم‌فکری کانون‌های وکلای دادگستری شکل گرفته و مأموریت دارد تا با ایجاد هماهنگی و رویه واحد به کانون‌ها یاری رساند.

اسکودا به عنوان عضوی از انجمن بین‌المللی وکلای دادگستر (IBA)، نه تنها به عنوان یک تشکل صنفی و حرفه‌ای، بلکه با توجه به استانداردهای بین‌المللی، به عنوان نهادی مستقل از دخالت‌های بیرونی، در تحقق اهداف و انجام وظایف خود گام بر‌می‌دارد. این استقلال از اساسنامه و قوانین سرچشمه می‌گیرد و به آن قدرت می‌دهد تا با تقویت هم‌بستگی، گامی مؤثر در راستای پیشرفت و اعتلای جامعه وکالت بردارد.

در حقیقت، اسکودا همچون نخ تسبیحی است که مهره‌های پراکنده کانون‌های وکلا را در دو دهه گذشته گرد هم آورده و با ایجاد هماهنگی و همگرایی، از تشتت و تفرق جلوگیری می‌کند. این وحدت سازی نقشی بنیادین در تقویت نهاد وکالت ایفا کرده و بستری استوار برای حراست از حقوق ملت و ارتقای امنیت قضایی کشور فراهم می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا