ویژهیادداشت

سفره وکلا منطقه الفراغ دولت محسوب می‌شود

یادداشت دکتر وحید قاسمی عهد؛ وکیل دادگستری کانون وکلای مرکز

وکلاپرس- دکتر وحید قاسمی‌عهد در یادداشتی با عنوان “سفره وکلا منطقه الفراغ دولت” قانونگذاری اقتصادی حاکمیت از جیب و معیشت وکلای دادگستری را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر وحید قاسمی‌عهد(وکیل دادگستری کانون وکلای مرکز) در این یادداشت منطقه ای که دولت نه بودجه ای در نظر می گیرد و نه هزینه ای برای آن تقبل می کند و بلعکس می تواند با جیب خالی، بخشاینده و مهربان جلوه نماید را سفره های وکلا دانست و از آن با نام “منطقه الفراغ دولت” یاد کرد.

بیشتر بخوانید:

متن این یادداشت به شرح زیر است:

سفره وکلا ؛ منطقه الفراغ دولت

همانگونه که می دانیم ۶ روز پیش رییس جمهور قانون جهش تولید دانش‌بنیان را ابلاغ کرد، در سکوت کانون های وکلا (که شاید درگیر امور مهمتری بودند) این قانون هم اجرایی شد.

به موجب ماده ١۵ آن:«شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان یا اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل آنها، در موضوعات مرتبط با همان شرکت یا مؤسسه می توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوا یا دفاع یا تعقیب دعاوی مربوط و همچنین موارد مصرح در ماده (۳۵) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب ۱/۲۱/۱۳۷۹، از کارکنان خود با داشتن یکی از شرایط ذیل به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند:

۱- دارا بودن یکی از مدارک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق

۲- دو سال سابقه کار قضائی یا وکالت یا مشاوره حقوقی به شرط عدم محرومیت قبلی از اشتغال به قضاوت یا وکالت

بر فرض اینکه از کیسه وکلا خرج کردن موجب پیشرفت کشور و شرکت های دانش بنیان شود، پرسش این است که خیرات و گشاده دستی برای اعضای هیات مدیره آن شرکتها چه مبنایی دارد؟!

تو گویی، هر جا قرار است قانونی جهت حمایت از گروه یا ایده ای یا … تصویب شود و بنا به وضع نابسامان اقتصادی، دولت بودجه و توان مالی کافی برای حمایت ندارد، قطب نمای این حمایتگر بی بضاعت، منطقه الفراغ اقتصادی را کشف می کند.

منطقه ای که دولت نه بودجه ای در نظر می گیرد و نه هزینه ای برای آن تقبل می کند و بلعکس می تواند با جیب خالی، بخشاینده و مهربان جلوه نماید. این منطقه همان سفره های وکلا است.

اگر همین روزها جهت حمایت از رشد جمعیت تصویب شد:« مادرانی که بیش از دو فرزند دارند می توانند بدون آزمون وکیل شوند و..» و یا«مادران دارای بیش از دو فرزند، جهت طرح دعوی پس از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های تمبر دولتی ، از پرداخت حق الوکاله معافند و..» تعحب نکنیم؛ چون بودجه نیست!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا