گفت و گو

وکیل سیدمهدی حجتی: برنامه اصلی من ساختارسازی برای ارتباط با حاکمیت به جای تکیه بر ارتباطات فردی و شخصی غیرموثر است

وکلاپرس- دکتر سیدمهدی حجتی نامزد سمت ریاست در اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد.

در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۱ نفر برای تصدی منصب ریاست اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

وکیل سیدمهدی حجتی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو سابق هیات مدیره این کانون، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است:

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اسکودا در حال حاضر با بحران مدیریت از درون و بحران های بیرونی متعددی روبرو است و اخیرا با کمال تأسف، برخی از نمایندگان محترم مجلس به دنبال ایجاد بحران مشروعیت برای این نهاد کشوری که در سطح ملی فعالیت دارد هستند.

مدیران فعلی اسکودا نیز با روش و دیدگاه خویش تمام تلاش خود را در دوره تصدی هیأت رئیسه به کار گرفته اند لیکن به نظر می رسد که رویکرد و روش این عزیزان و مناسباتی که روی آن حساب کرده بودند، در عمل نتوانست کارکرد و خروجی قابل توجهی برای جامعه وکالت کشور داشته باشد. البته زحمات این عزیزان قطعا نزد جامعه وکالت کشور مأجور است.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما چالش های فعلی اسکودا چیست؟

چالش داخلی اسکودا، تفرق نسبی و عدم اتحاد واقعی کانون های عضو است. اتحادیه در سنوات اخیر با رویکردی مبتنی بر تفوق گرایی بر کانون ها، تلاش کرد که خود را از یک نهاد هماهنگ کننده و زیرمجموعه کانون های وکلا به نهادی فرا کانونی و مافوق کانون ها تبدیل کند و به نوعی به دنبال ایجاد فضایی برای آمریت بر کانون ها بود که طبعا تعداد قابل توجهی از اعضا، چنین رویکردی را در اتحادیه نمی پسندیدند.

به همین دلیل در مقاطعی شاهد بودیم که آن ید واحده ای که از اتحادیه انتظار داشتیم، در عمل محقق نشد. بی شک اتحادیه در زمره ابواب جمعی کانون های وکلای کشور است و باید دنباله روی کانون ها باشد و نه بالعکس و این رویکرد باید در دوره بعدی تغییر کند.

در بعد بیرونی هم اتحادیه به لحاظ انتظاراتی که خود با مافوق پنداری برای کانون ها ایجاد کرده است و به واسطه فقدان ابزارهای لازم برای مقابله با هجمه هایی که از بیرون متوجه کانون های وکلا است، توانایی لازم را برای عملکرد مثبت در قبال مصوبات و مقررات و طرح ها و لوایح متعدد ندارد و به لحاظ فقدان ساختار و سازمانی برای معضلات و مشکلاتی که از بیرون بر آن عارض می شود، نتوانسته شرایط را به نفع جامعه وکالت تغییر دهد و به نوعی انفعال مزمن دچار شده است که تلاش های آن نیز صرفا کارکرد داخلی و درون صنفی پیدا کرده و نتیجتا قابلیت تأثیر گذاری بر نهادهای بیرونی را به لحاظ فقدان یک سازمان و برنامه مدون ندارد.

چه برنامه‌هایی برای سمت ریاست اسکودا دارید؟

بی تردید هیچکس در طول دوره دو ساله نمی تواند صدمات وارد بر پیکره نهاد وکالت کشور را با تصدی کرسی ریاست اتحادیه ترمیم کند اما برنامه اصلی من ساختارسازی برای ارتباط با حاکمیت به جای تکیه بر ارتباطات فردی و شخصی غیر موثر و بازگرداندن اسکودا به جایگاه اصلی خویش به عنوان نهادی در زیرمجموعه کانون های وکلای دادگستری و ابواب جمعی آنها است.

بودجه بندی و بودجه ریزی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در ساختار اداری اسکودا، تنقیح مصوبات هیأت عمومی، تشکیل اتحادیه منطقه ای کانون های وکلای آسیای میانه از بعد بین المللی، تعریف ردیف های درآمدی جدید برای اسکودا، تمرکززدایی از اتحادیه و حرکت به سمت مدیریت مشارکتی از رئوس برنامه های اینجانب برای دوره پیش رو است.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

رویکرد تعامل عزتمندانه با حاکمیت و در یک ساختار سازمانی و به دور از اختلافات گروهی و جناحی.

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی و تعامل با رسانه‌ها چه خواهد بود؟

رسانه ابزار بسیار کارآمدی برای حل بسیاری از بحران ها است که متأسفانه اسکودا فاقد رسانه ای مستقل برای خویش است و همین موضوع باعث شده ما در فضای رسانه همواره مغلوب و‌ مقهور فعالیت های رسانه ای افرادی باشیم که در مقابل نهاد وکالت ایستاده اند.

بازرس اسکودا در دوره پیش رو باید به هویت واقعی خویش بازگشته و در حوزه شفاف سازی مبادرت به تنظیم گزارش های دوره ای برای هیأت عمومی نماید و در حوزه تعامل با رسانه ها نیز باید با تقویت روابط عمومی و استفاده از متخصصین امر، وضعیت موجود را تغییر داد.

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

قبلا عرض کردم که باید در قالب ارتباط سازمانی و تشکیل کمیسیون روابط قوا باشد تا از تمام ظرفیت جامعه وکالت که قدرت تعامل و چانه زنی با حاکمیت را دارند استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا چیست؟

هویت زدایی از حرفه وکالت و کانون وکلا مهمترین مسئله صنفی دامنگیر جامعه وکالت است که باید برای آن تدبیر مناسب اندیشه کرد.

رویکرد شما درخصوص وکلای در معرض خطر چه خواهد بود؟

رویکرد اسکودا در این رابطه باید مبتنی بر تبیین و تشریح صحیح وظیفه وکلا در مقام دفاع باشد و در کنار آن طبعا باید کمیته ای برای حمایت از وکلای در معرض خطر تشکیل شود و عهده دار پیگیری امور مربوط به این دسته از همکاران باشد.

قطعا در کمیسیون روابط قوا و در کمیته رابط با قوه قضاییه می توان کارگروهی را به شکل ویژه برای این موضوع تعیین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا