اخبار

وکیل پیام درفشان: شلیک‌کننده به مرحوم محمد جامه بزرگ محکوم به قصاص شد

وکلاپرس- پیام درفشان وکیل خانواده جامه ‌بزرگ از صدور رای دادگاه در خصوص قتل محمد جامه بزرگ که در اعتراضات سال گذشته با شلیک سلاح گرم درگذشت، خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، پیام درفشان وکیل اولیای دم محمد جامه ‌بزرگ در گفت و گویی با امتداد، از صدور رای دادگاه در خصوص قتل این شخص در بیستم دی ماه خبر داد و اعلام کرد: به موجب رای شعبه پنجم دادگاه نظامی یک تهران متهم ردیف اول یعنی شلیک کننده با سلاح گرم و مرتکب قتل محکوم به قصاص نفس شده است.

طبق اعلام وکیل این پرونده، بر اساس این رای ۴ نفر از مامورین محکوم به اعدام و احکام حبس با تاکید بر عدم امکان برخورداری از تخفیف و پرداخت جزای نقدی شده‌اند و ۷ نفر دیگر از مامورین دستگیر شده بنا بر حکم صادره تبرئه که البته برائت ایشان قطعی نیست.

 پیام درفشان در ادامه توضیحاتش افزود: همچنین متهم ردیف دوم که مسئولیت فرمانده میدان را برعهده داشته و سراکیپ گروه دوم نیز بوده که ورود گروه ایشان منجر به وقوع قتل شده است بنا بر آمریت غیرقانونی در ورود به عنف با نظر دادگاه بدون رعایت مقررات مربوطه به تخفیف مجازات به حبس محکوم شده است.

ابراز ندامت و حسن سابقه برای متهم ردیف سوم

این وکیل دادگستری عنوان داشت: متهم ردیف سوم که سراکیپ گروه اول بوده است بنا بر نظر دادگاه با احراز کیفیات مخففه و ابراز ندامت و حسن سابقه به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل درفشان در خصوص متهم ردیف دهم این پرونده گفت: درخصوص اتهامات متهم ردیف دهم که اخبار غلط را نشر و پررنگ نموده و اعمال ارتکابی ایشان در جایگاه ریاست دفتر فرمانده موجب ایجاد حساسیت منجر به وقوع فاجعه توسط نیروها شده است نیز محکومیت به حبس صادر شده و دادگاه در رای صادره تاکید بر عدم امکان رعایت مقررات مربوط به تخفیف مجازات درخصوص این شخص دارد.

محمد جامه بزرگ
محمد جامه بزرگ

صدور رای برائت برای برخی از متهمین پرونده محمد جامه بزرگ

وی همچنین از صدور رای برائت برای برخی از متهمین پرونده خبر داد و اعلام کرد: دادگاه درمورد عنوان اتهامی ورود به عنف توسط سایر متهمین پرونده با توجه به عدم احراز سوء نیت و آنکه سایر نیروها توسط فرمانده میدان اقناع شده بودند که حکم ورود به منزل وجود دارد و دارای حکم قانونی هستند و مسئولیت صحت و سقم مساله متوجه ایشان نمی باشد اقدام به صدور حکم برائت این افراد نموده است.

وکیل مدافع خانواده جامه بزرگ اظهار داشت: درخصوص متهم ردیف یازدهم که اقدام به تهیه و انعکاس خبر به ریاست دفتر فرمانده نموده بود نیز بنا بر نظر دادگاه چون سوء نیت ایشان در عملکرد ارتکابی احراز نشده است در نتیجه حکم برائت صادر شده است.

برگزاری مجدد جلسه دادرسی برای فرمانده یگان

وکیل درفشان در خصوص پرونده فرمانده یگان اعلام کرد: این پرونده به صورت جداگانه در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر نظامی تهران در حال رسیدگی است که ریاست محترم دادگاه تجدیدنظر نظامی با حسن توجه به اهمیت مساله و جوانب امر برخلاف روال معمول در محاکم تجدیدنظر اما دستور تعیین وقت جهت برگزاری مجدد جلسه دادرسی در عالی ترین محکمه نظامی کشور نموده که در مورخه ۲۷ دی ماه برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: به موجب محتویات پرونده و رسیدگی دادگاه و حکمی که اکنون صادر گردیده است مبرهن است مجموعه بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات توسط فرمانده یگان منجر به وقوع فاجعه و مرگ دلخراش شهروند و همچنین موجبات قصاص و اعدام و حبس و تلفات در نیروها تحت مسئولیت شده است که درنتیجه تلفات جانی را دو چندان نموده است و درنتیجه علاوه بر شهروندان همچنین نیروهای نظامی نیز از سمت فرمانده یگان آسیب دیده اند.

جذب نیروی آموزش ندیده دارای سوء پیشینه کیفری!

وکیل درفشان مدعی شد: ایشان حتی در تهیه البسه متحدالشکل و در اختیار گذاشتن آن برای نیروها هم بی توجهی کامل داشته و همچنین مشخص نیست مسئولیت جذب نیروی آموزش ندیده دارای سوء پیشینه کیفری و قرار دادن اسلحه در دست ایشان و میسر نمودن انجام عملیات در نیمه شب بدون حکم قضائی لازم و هتک حرز مقدس منزل شهروندان با چه توجیهی از طرف فرمانده یگان قابل تحقق توسط نیروی میدانی شده است.

وی در پایان گفت: بدیهی است بنا بر درخواست موکلین محترم درخصوص شکایات الحاقی اقدام لازم انجام و موارد قانونی مختلفی وجود دارد که بر مساله صدق می نماید که به عنوان نمونه بنا بر ماده ۵۴ ‌قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح صراحتاً بیان شده است:«هرگاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط‌با امور خدمتی توسط فرماندهان و مسؤولان رده‌های مختلف نیروهای مسلح موجب‌تلفات جانی و یا صدمات بدنی گردد چنانچه به موجب مواد دیگر این قانون و یا سایر‌قوانین مستلزم مجازات شدیدتر نباشد مرتکب به حبس از یک تا سه سال محکوم‌می‌شود.»

درخواست افزایش طول مدت میزان مجازات‌ها

محمدرضا مقدم از وکلای دیگر پرونده گفت: علی القاعده در صورت فرجام خواهی متهمین در جایگاه فرجام خوانده مکلف به دفاع از موضع محکومیت ایشان و درخواست افزایش طول مدت میزان مجازاتهای صادره حبس محکومین هستیم و بنا بر درخواست موکلین محترم درخصوص احکام برائت صادره نیز فرجامخواهی در فرجه قانونی صورت خواهد پذیرفت.

منبع: امتداد

یک دیدگاه

  1. روحشون شاد و قرین رحمت
    و درود بر خانواده محترم جامه بزرگ و وکیل و باز پرس پیگیر و با شرف این پرونده
    بیش باد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا