گفت و گو

رئیس کانون وکلای اصفهان: چرا نمایندگان مجلس، فارغ التحصیلان حقوق را به سمت قضاوت سوق نمی دهند؟

وکلاپرس- دکتر ادیب رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد، با انتقاد از مصوبات نمایندگان مجلس، پیامد ها و آثار قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار را عنوان کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان دکتر ادیب در این گفت و گو، از عدم ظرفیت محاکم دادگستری برای پذیرش و تربیت این تعداد از کارآموزان سخن گفته و همچنین به مشکل کمبود قضات و نقش آن در اطاله دادرسی اشاره کرده است.

مشروح گفت و گو به شرح زیر است:

با توجه به مصوبات اخیر مجلس و شرایط حال حاضر آیا می‌توان گفت حرفه وکالت در شرایط فعلی در حال تبدیل‌شدن به یک تجارت است؟

مسیری که مدتی است مجلس و نمایندگان درباره حرفه وکالت پیش‌گرفته‌اند، این است که گوئی می‌خواهند وکالت را هم مثل مشاغل و صنوف دیگر ببینند، درحالی‌که در سال‌های اخیر کانون‌های وکلا و دلسوزان این حوزه نسبت به این مسیر غلط هشدار داده‌اند. حرفه وکالت ازنظر معنوی و ماهیتی دارای یک شان ویژه است که آن را از کسب‌وکار تلقی شدن و نگاه‌های صرفا اقتصادی جدا می‌کند. مسیری که نمایندگان درباره نهاد وکالت در پیش‌گرفته‌اند و طرح‌هایی که در این خصوص ارائه می‌دهند، تماما به سمت کسب‌وکار تلقی کردن وکالت است. اخیرا مسوولان قوه قضاییه هم نسبت به برخی مصوبات مجلس در خصوص نهاد وکالت موضع‌گیری کرده‌اند. وکلای دادگستری بنگاه اقتصادی ندارند که به‌عنوان نهادهای اقتصادی به آن‌ها نگاه شود. مشکل دقیقا دیدگاه مجلس نسبت به نهاد وکالت است.

بسیار مایه تاسف است، قوانینی که در ارتباط با وکالت مطرح می‌شود از کمیسیون جهش تولید مجلس خارج می‌شود. آیا کمیسیون جهش تولید ربطی به وکالت دادگستری دارد؟ ما زیرمجموعه دستگاه قضائی کشور هستیم، درحالی‌که تجار و شرکت‌ها زیر نظر دولت و وزارت اقتصاد هستند و منطقی هم هست که وزارت اقتصاد برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند. تفکیک قوا در خصوص نظارت بر عملکرد کانون‌های وکلا باید رعایت شود. هدف اصلی وکیل دادگستری و کانون‌های وکلا، کمک کردن به دادرسی عادلانه و رسیدگی‌های قانونی است.

بیشتر بخوانید:

کسب‌وکار تلقی کردن وکالت و افزایش وکلای کم‌تجربه و ضعیف (با توجه به اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار)، تا چه حد بر کیفیت وکالت تاثیر می‌گذارد؟

یکی از شرایطی که می‌تواند یک وکالت خوب را تعریف کند توانمندی اشخاص در این حرفه است. موفقیت در رشته حقوق به قدرت استنباط و استدلال شخص برمی‌گردد. استدلال‌های یک وکیل در تصمیم دادگاه تاثیرگذار است و همچنین قدرت استدلال در لوایحی که وکیل می‌نویسد خود را نشان می‌دهد. مردم زمانی که می‌خواهند یک وکیل را انتخاب کنند به قدرت استدلال او نگاه می‌کنند که آیا وکیل مدنظر می‌تواند با ارائه دفاعیات قوی و قانونی از پرونده دفاع کند؟ برخی مواقع پرونده‌هایی در جلسات دادگاه مطرح می‌شود که درواقع موضع حق و باطل ندارد که کدام طرف حق و کدام طرف باطل است و روند دادرسی بستگی به نحوه ارائه مستندات و نوع دفاع وکیل دارد. به همین دلیل توانمندی وکیل و استدلال‌های او در این جلسات تاثیرگذار است.

وقتی‌که شما افراد ضعیف را وارد این حرفه می‌کنید طبیعتا کیفیت دادرسی هم، روند نزولی پیدا می‎‌کند. بر اساس قانون تسهیل و آزمونی که اخیرا برگزار شد حدود ۸۰۰ نفر برای کارآموزی وکالت کانون وکلای اصفهان پذیرفته‌شده‌اند که این آمار در سال گذشته ۴۰۰ نفر بود. اگر کارنامه برخی از این گروه ۸۰۰ نفره را مطالعه کنید با کمال تاسف می‌بینید که ایشان در درس‌هایی نمره زیر صفر دریافت کرده و در دروس دیگر نمره صفر و در ۳ درس باقیمانده هم ۲۰ الی ۳۰ درصد نمره را کسب کرده است.

کانون‌های وکلا از ابتدای تاسیس تاکنون بر اساس یک سری معیارهای کمی و کیفی کارآموزان وکالت را تربیت‌کرده‌اند که این شاخص‌ها باید حفظ شود. به‌عنوان‌مثال یک دانش‌آموز پایه ابتدائی هم با معدل زیر ۱۰ نمی‌تواند به پایه بالاتر برود حال چگونه یک فرد با نمرات منفی می‌تواند وکیل دادگستری شود؟!

متاسفانه نمایندگان مجلس با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار قوانین پذیرش در حرفه وکالت را تغییر داده‌اند بدون آنکه عواقب خطرناک آن را در نظر بگیرند، مساله اینجاست که آیا ما وکیل کم داریم؟! امروز ما با کمبود قاضی در شعب دادگاه‌ها مواجهیم و به همین دلیل شاهد اطاله دادرسی‌ها هستیم، سوال اینجاست که اگر برخی معتقدند با انباشت فارغ‌التحصیل حقوق مواجه هستیم چرا این فارغ‌التحصیلان را به سمت قضاوت سوق نمی‌دهند؟! اکنون با برنامه‌ریزی مجلس شورای اسلامی دانشجوهای بیکار به وکلای بیکار تبدیل می‌شوند

چرا با کمبود قاضی مواجه هستیم؟

آن‌طور که قوه قضاییه عنوان می‌کند این کمبود نیرو مربوط به کافی‌نبودن بودجه است و از سوی دیگر مراحل گزینش افراد برای ورود به دستگاه قضائی هم پروسه‌های طولانی دارد.

می‌توان نتیجه گرفت که باوجود قوانین اخیرالتصویب ما با مازاد وکیل مواجه شده‌ایم؟

ببینید مساله و بحران اصلی زمانی خود را نشان می‌دهد که ما باسیل عظیم وکلایی مواجه می‌شویم که از لحاظ علمی و سطح آموزش در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند و این مساله به اعتبار حرفه وکالت و همچنین دستگاه قضائی و حقوق مردم ضربات هولناکی وارد می‌کند که جبران آن ناممکن خواهد شد.

بااین‌وجود رقابت و مشکلات مالی وکلا نیز زیاد می‌شود؟

با قوانین غیر کارشناسی و با شعار اشتغال‌زائی که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، فارغ‌التحصیل بیکار رشته حقوق را تبدیل به وکیل بیکار کردیم. در حال حاضر ما با وکلایی مواجه هستیم که حتی توان پرداخت هزینه تمدید پروانه‌هایشان را ندارند. متاسفانه با این نوع نگاه‌های غیر کارشناسی نمی‌توان آینده‌ خوبی برای حرفه وکالت و به‌تبع آن دستگاه قضائی کشور متصور بود.

بیشتر بخوانید:

 نکته آخر؟

مصوبات اخیر مجلس در حوزه وکالت با حقوق اساسی مردم در تقابل است. ما در کانون وکلای اصفهان در نامه‌های جداگانه به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان عواقب مصوبات مجلس را در این زمینه عنوان کردیم و با ارائه مستندات مغایر قانون اساسی بودن آن‌ها را تبیین نمودیم و همچنین با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجمع نمایندگان استان نیز جلساتی داشتیم.

خوشبختانه سخنگوی قوه قضائیه هم در سخنان اخیر خود مصوبات اخیر مجلس در حوزه وکالت را مغایر با اصول قانون اساسی عنوان کردند. این خیلی تاسف بار است مجلسی که باید در رعایت اصول قانون اساسی برای حفظ حقوق مردم شاخص باشد این مسیر را در پیش‌گرفته است و تنها با شعار اشتغال‌زائی اصول قانون اساسی را نادیده می‌گیرد.

با توجه به قانون تسهیل و قبولی بی‌حدواندازه کارآموزان وکالت، دادگستری هم برای طی دوران کارآموزی آنان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و ظرفیت‌های کافی برای حضور کارآموزان در شعب دادگاه‌ها وجود ندارد. این وضعیت آیا باعث زیر سوال رفتن حرفه وکالت نمی‌شود؟ درگذشته به این شکل بود که کارآموز در یک جلسه محاکمه حضوری شرکت می‌کرد، پرونده را می‌خواند و استنباط خود را می‌نوشت. این شرایط برای تربیت یک وکیل لازم است اما اکنون به دلیل تعداد بالای کارآموزان، دادگستری‌ها نمی‌توانند برای حضور کارآموزان برنامه‌ریزی کنند.

وقتی حجم زیادی از کارآموزان به قوه قضاییه می‌روند، آنجا نیز نمی‌توانند در جلسات دادگاه درست آموزش ببینند. با این شرایط کانون‌ها هم برای آموزش کارآموزان با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان هستند، متاسفانه گوش شنوایی نیست. ما اگر نگران از دست رفتن استقلال کانون وکلای دادگستری هستیم و از کاهش سطح علمی وکلا حرف می‌زنیم و دغدغه آن راداریم به دلیل دفاع از حقوق اساسی ملت و حفظ کیان دستگاه قضائی کشور است.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان

‫۳۴ دیدگاه ها

  1. کاملا موافقم بعد از وکیل … و سردفتر … باید قاضی های … هم زیاد بشن خیلی باحال میشه دورود بر نمایندگان انحصار شکن

  2. آقای رییس کانون وکلا اصفهان
    ما موندیم به خدا قسم حضرت عباس شما باور کنیم یا دنب خروس از این ور میگید کانون مستقل هستش از این وقتی حرف از مصوبات مجلس میشه میگید ما زیر مجموعه قوه قضاییه هستیم چرا اقتصاددان باید برای تصمیم گیری کنند سالها سال امورات حقوقی در دستان شما مدیران کانون وکلا بود ودیدیم چه کردید حالا که مجلس محترم شورا اسلامی در یک اقدام کاملا درست و صحیح و به موقع قانون گره گشا تسهیل کسب و کار را تصویب کرده است شماها دل درد گرفتید که آی قانون تسهیل سیستم حقوقی بدبخت کرد بیچاره کرد دادگستری ظرفیت نداره و هزازان حرف دیگه
    قانون تسهیل کسب کار به حول قوه الهی موفقیت آمیز خواهد بود و گره از مشکلات کشور و جوانان باز خواهد کرد
    و پایانی است بر انحصار شما انحصارگران و پایان امضاهای طلایی
    یا علی مدد

    1. آقا محمود آخر و عاقبت این طرح ره هم خواهیم دید…. اول دیپلم بی کار را تبدیل به لیسانس بی کار کردند. طرف دیپلم بود می رفت کارگری می کرد و خلاف شان خودش نمی دید تبدیل به لیسانس بی کار شد ….. به زودی به وکیل بی کار تبدیل خواهد شد!!!! انحصار از دانشگاه‌ها برداشتن اوصاع خوب شد؟؟؟؟!!!! حالا که همه راننده تاکسی ها لیسانس دارند خوبه؟؟؟؟ !!! با این طرح تسهیل به زودی زمانی خواهد رسید که راننده تاکسی ها پروانه وکالتشون را به شیشه ماشین خواهند چسباند!!!! شایسته سالاری حذف خواهد شد و مهاجرت نخبه ها را خواهیم داشت.
      خودت اگه بخواهی از سیل عظیم وکلا وکیلی انتخاب کنی کی را انتخاب می کنی؟؟؟؟ مطمئنا اگه یک وکیل اسم و رسم دار پسر مثلا فلان نماینده ی شهرتون ترجیح می دی به پسر یه کارگر ساده….در حق ما ظلم کردید… ما به سختی قبول شدیم ولی بعد از نا به وکالت و سردفتری تبدیل به سوپر مارکتی شد…. سر پل صراط منتظرتان هستم ما قربانی تنبلی و خودخواهی شما شدیم.

      1. شما مگه علم غیب دارید که وضعیت وکلا طوری خواهد شد پروانه وکالتشون به شیشه تاکسی خواهند چسباند قبل تصویب قانون تسهیل ما خیلی وکلا با کیفیت با سواد داشتیم؟؟؟
        خیلی کانون وکلا با انضباط و با انصاف داشتیم؟؟؟
        سطح سواد وکلا خیلی بود که موکل از چاله بیرون می کرد تو چاه می فرستاد ؟؟؟؟
        چون شما سخت قبول همه باید سخت قبول شن چون شما نمی توند کار کنید همه باید کار نکنم
        یادت رفته این انحصارها چه بلایی سر ما دانشجوها و فارغ التحصیلان حقوق آورد سالهای سال حق داوطلبان آزمون وکالت ضایع شد وپشت آزمون وکالت اشکشون در اومد وخیلی ها بی خیال شدند حسرت به دل
        آقای سردفتر هرکس در میدان تواناتر ماندگارتر اگر کسی چه با قانون تسهیل و چه بدون قانون تسهیل وکیل شد اگر توانایی علمی و فن بیان خوبی داشته باشه خودش تو میدان میمونه و اگر نداشته باشه خود به خود بدر میشه ما الان داریم کسی وکیل نیست ولی صد تا وکیل ارزش داره و اطلاعات حقوقی خوبی داره
        مشکل شما انحصار گران همینه که غیر خود کسی قبول ندارید وکلا تلکه کردید موقع نقل و انتقال و دانشجو ها حسرت به دل گذاشتید از این ور میگید. حاکمیت قانون از این ور قانون زیر پا می‌گذارید
        به هر حال آنچه که مسلم هست اینکه همه باید. به قانون تمکین کنیم
        آقای سردفتر ‌پیشگو

      2. در ضمن من اگه بخوام وکیل انتخاب کنم همیشه وکیلی انتخاب میکنم که توانایی خوبی داره حالا این وکیل می‌تونه وکیل قانون تسهیل باشه یا غیر قانون تسهیل
        شما بهتر دست از قضاوت کردن افراد بردارید.

        1. آقای محمود من پیشگو نیستم…. ولی می بینم که انحصار از دانشگاه‌ها برداشتن چه تبعاتی به وجود آورد…. یک زمانی در این مملکت هر که دانشگاه می رفت ابهت داشت بعد از لیسانس سر کار می رفت سر هر کوچه یک دانشگاه زدن… هر کسی که لیاقت دانشگاه رفتن تداشت، یک لیسانس گرفت و با پارتی سرکار رفت فارغ تحصیلین دانشگاه‌های بزرگ یا مهاجرت کردن یا سر خورده و افسرده به کارهای بی ارتباط مشغول شدن. شایسته سالاری و مهاجرت نخبه ها از تبعات افزایش دانشگاه‌ها بود… راست می گویید تا الان خیلی از وکلا بی سواد بودند ولی بعد از این وکلای بی سواد هزاران برابر خواهد شد… ببخشید آنهایی که تا الان وکالت قبول شده بودن از کره ی مریخ آمده بودن؟؟؟!!! آنها مطالعه کرده بودن قبول شده بودند. قبول شده ها هم با وجود انحصار قبول شده بودن… من خودم ۴ سال مطالعه کرده بودم قبول شدم دوستانی بودن که ۶ سال مطالعه کردن قبول شدن… ولی هستن کسانی که حوصله ی مطالعه ندادند ولی می خواهند بدون مطالعه وکیل شوند… شما چگونه توانایی وکیل را می سنجی؟؟؟!!!! مردم ایران چگونه توانایی وکیل را می سنجند؟؟؟؟ مردم ایران مدل ماشین وکیل را معیار انتخاب وکیل می دانند… قضات بازنشسته را به وکلای جوان ترجیح می دهند… اگه پسر فلانی فلان ژن بدتر وکیل شود آن را به وکلای جوان ترجیح می دهید…. به زودی تبعات وحشتناک این طرح را همگی خواهیم دید… فقط سر پل صراط منتظرتان هستم… من جوانی پای درس خواندن گذاشتم… ولی الان هیچ آینده ی شغلی برای خودم متصور نیستم‌…. نه از شما می گذرم و نه از نقدعلی و پژمانفر، و بقیه ی نمایندگان تصویب کننده ی طرح تسهیل.

          1. اول اینکه الان می فرمایید سر هر کوچه دانشگاه هستش والا سر کوچه ما دانشگاه نیست یه سوپر مارکتی هستش که اونم ۱۱شب میبنده بعدشم افزایش دانشگاه ها و دانشجو خودش یک مزیت محسوب میشه و چیز بدی نیست که آحاد ملت به آموزش عالی دست پیدا کنم و این خود یکی از شاخصه های پیشرفت است و دولت موظف است طبق قانون اساسی آموزش رایگان تا پایان متوسطه یعنی دیپلم و بعد بستر آموزش عالی برای همگان مهیا کند پس این جواب حرف شما
            دوم ازاین شما اگر الان با طرح تسهیل مخالفت میکنید علت واضح چون تا الان زیاد سردفتر وجود نداشت الان که تعداد سر دفتر میخواد زیاد پس طبیعتاً منافع شما به خطر میفته
            سوما شما که ادعا میکنید ما مطالعه ۴سال قبول شیم پس چرا میگید قبل قانون تسهیل تعداد وکلای بی کیفیت و بی سواد ما زیاد بود مگر چهار سال مطالعه نکرده بودند پس چرا بی سوادند
            چهارما مردم ما توانایی یک وکیل را در صحت عمل فن بیان خوب و اطلاعات حقوقی کافی و باهوش با تدبیر وکیل میبیند هر وکیلی این صفات داشته باشه موفق خواهد بود حال چه وکیلی تسهیل چه بی تسهیل
            بعدشم شما ادعا میکنید که وکیل طرح تسهیل وکیل خوبی نیس طبق قانون تسهیل کسی که بتونه ۷۰درصد میانگین ۱درصد برتر کسب کنه قبوله تو همین آزمون وکالت امسال ۱۳هزار نفر قبول شدند و چیزی حدود ۹۴هزار نفر رد شدند اگر قبولی به این اسونی بود که همه قبول میشدن پس قبولی با قانون تسهیل آسان نیست
            پنجم خواهش من از شما اینه افراد را قضاوت نکنید شاید حتی یک نفر قدم مثبت در جهت راه اندازی و گشایش در اشتغال جوانان برداشته لایق تحسین و تقدیر هستش من خیلی امیدوارم و که انشالا با قانون تسهیل گره ازمشکلات جوانان تحصیل کرده حقوق باز خواهد شد البته با کمک مجلس و دولت و حمایت و نظارت قوه محترم قضاییه

          2. مگه من نماینده مجلس هستم که از من نگذارید مگه من تصویب کردم 😂
            من فقط دارم میگم این قانون تسهیل تصویب شده باید زودتر از این تصویب میشد که جلوی انحصار ها و امضای طلایی رانت و منم منم ها بگیره که به حول قوه الهی گرفت
            شما باز یه شغلی دارید مثل ما کارتون آزاد نیس
            اینقدر تا امید نباشید خدا بزرگه

  3. استقلال شما مساویست با ظلم به داوطلب و کارآموز و وکلا ، شما که ادعای دفاع از حقوق ملت را دارید آیا نمی دانید ملت رو همین داوطلبین و کارآموز و وکلا تشکیل میدهند؟
    آیا شما با طراحی سوالات غیراستاندارد و ظلم به کارآموز و وکلا و قانونمداری دلبخواهی ظلم
    در حق ملت نمیکنید و حقوق ملت رو تضییع نمیکنید؟

  4. خطاب به آقای محمود
    آقا محمود شما آن طرف خط هستید هنوز این طرف نیامدید نمی دانید چه خبر است!!!! دوست عزیز من در پیام نور استان خودمان چند سال مدرس بودم دانشجو با نمره ی ۲ می توانست واحد درسی را پاس کند!!!! میان ترم ۸ را به صورت خودکار به همه ی دانشجویان می دادن… دوست عزیز همین دانشجو با همین وصعیت مدعی شده !!!! دوست عزیز می گویید از صد هزار نفر فقط ۱۳ هزار نفر قبول شده اند پس چون ۹۰ هزار نفر قبول نشدن، پس قبول شدن راحت نبوده…. دوست عزیز از این منظر به قضیه نگاه کنید در استان زنجان ۱۷۸ نفر وکالت کانون قبول شدن و به همین میزان هم هم احتمالا مرکز قبول خواهند شد یعنی در یک استان کوچک در یک سال ۴۰۰ نفر وکیل خواهند شد آیا استان کوچک ما طرفیت برای همه ی این چهارصد نفر دارد؟؟؟؟ نه برادر بزرگوار ندارد…. آیا در یک سال در استان زنجان به ۴۰۰ نفر مجوز سوپر مارکتی و تاکسیرانی می دهند ؟؟؟؟ نه نمی دهند…. دوست عزیز لیسانس حقوق اگر شعل نداشته باشد مثل لیسانس ها سایر رشته ها به مشاعلی مثل کارگری در کارخانه ها و نطامی گری و شعل آزاد روی خواهد آورد ولی باور کنید با وجود داشتن پروانه وکالت انجام این کارها بسیار سخت و سنگین خواهد بود.

    1. آقا سردفتر عزیز
      الان در استان شما ۴۰۰قبول شدند و می گویید ظرفیت برای این تعداد وجود ندارد خب اینکه نشد دلیل ظرفیت هم برای اینها درست میشه هر قانونی در ابتدا اجرا خود به یه سری مشکلات و کمبودها برمیخورده و بعدها مشکلات و کمبودها آن به مرور زمان برطرف میشه نگران نباشید ظرفیت و بستر های استان شما و کل کشور بازمیشه وحل میشه همان طور الان اکثر جوانان کشور خوشبختانه باسواد تحصیل کرده هستند واگر تعداد لیسانسه ها ما زیاد باشن شاید بیکار باشن یا شغل مرتبط با رشته خود را نداشته باشند ولی باسواد تحصیل کرده هستند و از جهل وعدم آگاهی به دور هستند خدا شکر که جمعیت همه کشورمون باسوادند تحصیل کرده این به خودی خود ضرری ندارد ولی شما نگران نباشید مطمن باشید قانون تسهیل مشکلی که درست نخواهد کرد بلکه مشکلات را حل خواهد کرد و گره گشا امورات کشور خواهد شد بی دلیل نیست که این قانون تصویب شده سالها سال رو تصویب این قانون کار شده ودر نهایت پس از کش و قوس های فراوان تصویب شده این ۵بار رفت شورا نگهبان ایراد خورد برگشت که در نهایت در پنجمین بار مجلس ایرادات را برطرف کرد تصویب شد در شورا نگهبان
      خواهش من از شما اینه بجای انتقاد از قانون و حواشی درست کردن که دقیقا سیاست شکست خورده انحصارگران بی انصاف است سعی کنیم امید را در دل جوانان روشن کنیم به مسله خوشبین باشیم

    2. آقای سردفتر شما اشاره کردید که دانشجو بانمره ۲ونمره میان ترم ۸میشه ۱۰قبول وبعد همین دانشجو مدعی میشه درسته حرف شما قبول دارم ولی به نظرشما کل متقاضیان وکالت همچنین وضعیت دارند نخیر ندارند حالا این موارد موردی هستند عوضش دانشجو داریم که پشتکارداره تلاش داره ایده های علمی خوبی داره نمیشه با یه چنین موارد موردی حکم قضیه صادر کرد پس بیشتر تامل کنید

    3. در ضمن آقای محمود وضعیت در سردفتری به مراتب بدتر از وکالت است، در سردفتری علاوه بر طرح تسهیل هر روز صلاحیت دفاتر کاهش پیدا می کند. بخشی از حاکمیت اعتقاد دارند که با وجود سامانه های الکترونیکی اصلا نیازی به شغل سردفتری نیست سند خودرو از دفاتر رفت و علاوه بر این طرح های در حال بررسی است که حتی اسناد غیر منقول از طریق پلتفرم ها نوشته شود و جالب اینجاست از این طرف طرح تسهیل تصویب می شود و از این طرف این طرح های کاهش صلاحیت دفاتر تصویب می شود….. سوال ما اینجاست آیا دولتمردان حتی خودشان می دانند چه می کنند؟؟؟؟؟!!!! اگر نیازی به دفاتر نیست با کدامین عقل ۹۵۰۰ سردفتر جذب کرده اند؟؟؟؟؟ دوست عزیز من در یک بخش کوچک تک سردفترم کل حق التحریر یک ماه من بیست میلیون است که با خارج کردن هزینه نهایت ۱۲ الی ۱۳ میلیون برای خودم می ماند…. حالا سوال من این است اگر سردفتر دیگری در این محل جذب شود آیا ماهیانه ۲۰ میلیون برای دو نفر کافی است؟؟؟؟!!!! به خدای احد و واحد خود مسولین نمی دانند چه می کنند…..

      1. این موضوعاتی که در رابطه با سردفتری فرمودید فعلا همشون در حد فرضیه است که میخواد دفاتر بردارند با پلتفرم مراحل ثبت انجام بدن مطمن باشد اینطوری نمیشه چون اگه این اتفاق بیفته دیگری نیازی به دفاتر اسناد رسمی نیست البته در رابطه با صلاحیت دفاتر صحبت های در سازمان ثبت اسناد شده صلاحیت ها افزایش داشته باشه چون موضوع خودرو از دفاتر خارج شد طبعا باید چاره اندیشی انجام شه که ماهیت دفاتر خدشه بر ندارد
        و همچنان به فعالیت خود ادامه بدن ولی خوب این طبیعی وقتی دفاتر زیاد شن باید بسترها وصلاحیت ها باید زیاد شن تا دفاتر به مشکل برخوردن که لازم است سازمان ثبت اقدامات لازم در این رابطه مبذول بکنه ولی باز خدا شکر شما باز درآمدی دارید در صورتی که هستند افراد زیاد این درآمد ندارن البته فقط شما از سردفتری این درآمد دارید که تدریس در دانشگاه بهش اضافه شده و فعالیت های دیگر تون بهتر میشه درآمد شما
        فعلا نه وکیل از قانون تسهیل بالا اومده نه سردفتر باید صبوری کنیم تا انشالا وضعیت بهبود ‌پیداکنه برای فارغ التحصیلان حقوق
        من خودم الان کارم آزاد هست فوق لیسانس حقوق دارم و امیدوارم یه گشایشی در کارم انجام بشه ما شغل مرتبط بارشتمون پیدا کنیم.

  5. خوب راه قضاوت را که نبسته اند ولی خدایی همینطوریشم قضات ….. کم دقت زیادن کاری نکنید بدون امتحان قاضی بگیرند مگر اینکه بخواهید وضعیت بدتر شود روش دفاعی رییس کانون وکلای اصفهان غلط است و باز هم بوی انحصارطلبی به مشام می رسد

    1. حقوق خوندیدادعاتون هم بالاست درپیام نوربهترین دانشگاه وکادراداری بسیارخوبی داردچون دولتی است امان ازدانشگاه بی صاحب شخصی آزاد،ولی مژده علم اقتصادجواب میده عرضه وتقاضاداردرقابت ایجادمیکندواماجوانان کنکوری وعاشقان تحصیل دانشگاه فقط علوم پزشکی بقیش دبستان هم نیست وزارت علوم بایدراه بهداشت رادنبال کندوامای دیگردوستان مشک آنست که ببویدنه آنکه عطاربگویدوکیل پزشک مهندس بفهمیدبعدازاشتغال تجربه م

  6. تجربه پیدامی کنددانشگاههاکه کیفیت آموزشی ندارندضمناحقوق علم فراروحفظی است مثل زبان میمونه بایدموردبه موردپرونده کارکنبدباتکراروتمرین ونتایج دادرسی مسلط بشیدچندوقتی این مجادلات قانون تسهیل دنبال میکنم کمتردیدم کسی موضوع مهم عوق الذکررادرک وبیان کندصاحب منصبان حقوقی هم دق نکنن روزی دست خداست

    1. ببخشید آقا محمد این جمله ی شما ما را به این نتیجه می رسونه که حتی نیازی به رفتن به دانشگاها هم نیست طرف با دیپلم یا شاید بگیم فقط با یک سواد خواندن و نوشتن هم می تونه وکالت کنه ولی فقط باید مورد به مورد با پرونده ها کار کنه!!!!!!! در ثانی تاوان این تجربه را چه کسی خواهد داد؟؟؟؟!!!! چندتا پرونده ها بایستی خراب بشه تا وکیل تجربه به دست بیاره؟؟؟؟ … نه برادر بزرگوار حق هیچ موکلی نیست که پروندش خراب بشه به خاطر این که وکیل تجربه بدست بباره….

  7. آقا محمود عزیز:
    تصوری که دارید اشتباه محضه. هر کی که خوب بخونه قبول میشه. اگه قبول نداری پس داستان منو گوش کن.
    من پدرم به رحمت خدا رفت و من موندم با دو برادر کوچکتر و یه مادر بیمار. با تاکسی توی تهران دنده میزدم از ۶ صبح تا ۲ ظهر. خرج خونه و همه به پای من بود. از ۳ عصر شروع میکردم به خوندن تا ۲ شب. میخوابیدم ۶ میرفتم دنده میزدم باز. یعنی ۴ ساعت میخوابیدم در کل ۲۴ ساعت. کانون مرکز قبول شدم. توی اختبار هم جز ده نفر اول بودم و تهران دفتر دارم. اینو گفتم که بدونی پیشینه‌ام رو فراموش نکردم. ولی انصافا خوندم. اوناییکه قبول نمیشن آقا محمود نمیخونن. اگه هر کی بخونه، الحق هم بخواد بخونه مطمئنا قبول میشه. من نه پارتی داشتم نه کسی سوالات رو بمن داد و نه کسی برام امضاء طلایی زد. خودم بودم و خودم.
    اینایی که قبول نمیشن مدرک رو دارن ولی پایه ندارند. یا خوندن ولی مهارت ندارند. کسی که گواهینامه رانندگی رو دو روزه که گرفته خانواده اتو نمیدی دستش از راه چالوس ببره شمال. مهارت شرطه.
    و الا یکی توی دوره من اهل خاش بود و برای اولین بار اومده بود تهران. خب اون چه جوری قبول شد؟
    بسلامتی خودت ۱۷ ساله وکالت میکنم و هر کی هم خواست رایگان کمکش کردم.
    کسانیکه سنگ این قانون رو به سینه میزنن و از انحصار میگن به نظرم دانش و سواد کافی ندارند. والا همه اینایی که قبول شدن از کجا اومدن؟ همه دارا بودند و با طراحان ساختن و سوال خریدن؟ یا کانون فامیل داشتن رفتن وکیل شدن؟ نه برادر زحمت کشیدن. خوب و با دقت خوندن. تلاش کردن.
    این قانون تسهیل آفتی میشه برای جامعه و بیسوادی حق مردم رو ضایع میکنه.
    مثال بزنم و خلاصه کنم.
    شخصی وکیل شده، دانش هم نداره، دفتر اجاره کرده، منشی و لوازم و….. از طرفی با این وکالت رفته زن هم گرفته و خرج خونه و…..
    وقتی درآمد نداره، مالیات هم سرشو هر سال میبره، و کسی هم بهش مراجعه نمیکنه ناچار میشه هر پرونده ایی ولو اینکه طرف حق هم نداشته باشه بگیره چون خرج سوارشه.
    بعد که میره دادگاه و نتیجه نمیگیره چون حق نداشت به موکلش میگه طرف مقابل نفوذ کرده و رای خریده.
    حالا خودت بگو چقدر مفسده ببار میاره؟

    بهر حال داداش قانع نشدی پیامک بده شماره بهت میدم تشریف بیار دفتر باز در خدمتت هستم. یکروز سر کن متوجه میشه وکالت همش پول نیست، قصه
    پر غصه اس

    1. علی آقا عزیزخدا پدر شمارحمت کنه خود بنده پیام شما کاملا خواندم وقبول دارم که همه کسانی که قبل قانون تسهیل قبول شدند زحمت کشیدند ولی علی آقا به نظر شما چند درصد افرادی واقعا درس خواندند زحمت کشیدند در آزمون وکالت قبل قانون تسهیل قبول می شدند؟؟؟آیا همه آنها قبول می شودند یا درصدی از آنها قطعا درصدی از آنها قبول می شودند مثلاً در کانون مرکز من یادمه که اون موقع کانون مرکز شامل چهار استان بود کلا ظرفیتش بین ۷۰۰تا ۱۲۰۰بود که تازه شامل سهمیه ایثارگران بود حالا از خیل عظیم متقاضیان فقط این تعداد قبول می شودند آیا همه آنهایی که در این آزمون رد شدند زحمت نکشیده بودند بی سواد بودند به واالله احد واحد قسم بود داوطلبی که با وجود یک تست از آزمون رد شد بود و این سوز داره حالا علی آقا این قانون تسهیل اومده این جوری میله ها جمع کنه تسهیل کنه فعلا وکیلی از دل قانون تسهیل بیرون نیامده که قضاوت کنیم عملکرد شو پس صبوری کنید خواهشاً من بارها کنیم زود قضاوت نکنید اون چیزی مسلم هست انحصار باید به کلی نباشه تا رقابت سالم وجود داشته باشه
      موفق باشید سربلند

      1. ببینید هر چقدر که بگید تازمانی که انحصار وجود داره یا به عبارتی مانع وجود داره بر سر راه وکالت که این مانع به دلیل حقوق مردم و موکلین نیست بلکه فقط به دلیل حقوق مادی بانیان انحصار هست وخود انحصار وضعیت پذیرش وکالت جالب نخواهد بود حال که قانون تسهیل تصویب شده وضعیت بهتر شده که البته نیازمند کمک و همکاری دولت و مجلس وقوه محترم قضاییه است

      2. محمودخان.
        ممنونم. ولی متاسفانه به عرایضم خوب دقت نکردی.
        تمام کسانیکه در آزمون قبل از قانون تسهیل در کانون وکلا قبول شدند بی تعارف بگم پوستشون کنده میشد. بله، پس معنی رقابت یعنی چه؟ مدعیان قانون تسهیل معتقدند با این قانون وکیل رو زیاد میکنیم بعد وکلا با هم رقابت کنند. چه ایرادیه همین رقابت در ابتدا کار باشه که ضررش به مردم کمتره؟ دوم اینکه؛ همه کسانیکه در کنکور سراسری در رشته تجربی امتحان میدن مگه باید پزشک بشن؟ یا همه پزشکان باید متخصص مغز و قلب باشن؟؟ نمیشه که همه رو متخصص قلب یا مغز یا متخصص رشته تاب کرد.
        بله دقیقا یک تست هم سرنوشت آدم رو عوض میکنه. مگه کسی که میخواد بره دانشگاه در مقطع دکتری تخصصی درس بخونه قبولی زحمت نداره؟ آیا همه رو قبول میکنند؟ از طرف دیگر، بخدا این قدر سهمیه ایتارگران را بزرگ نکنید. توی کنکورها میدونی چقدر سهمیه‌های متفاوت هست؟ فقط به والله اسم ایثارگران بد در رفته.
        ضمن اینکه محمود خان؛ درسته که هنوز وکیلی از قانون تسهیل شکوفا نشده ولی اگه خوب و دقیق تمرکز کنی متوجه میشی که ماده ۱۸۷ قانون توسعه یه تجویزی کرد که تاوانشو مردم دادند. قصدم جسارت به کسی نیست ولی اهداف این ماده برای افزایش وکیل و دسترسی مردم به وکلا و هم کاهش دستمزدها بود ولی در عمل چه شد؟؟؟
        یعنی این مرکز و باید این ماده هنوز به اهداف بلند و کوتاه خودش نرسیده؟؟!
        همکاران در این مرکز هم در خصوص حق الوکاله ارزون نمیگیرن. بعضی ها هم اصلا شورا نمیرن چون قبولش ندارند.
        خب ماده ۱۸۷ و مرکز وکلا بود و هست چرا دیگه این قانون؟؟
        خاطره ای بگم و رفع زحمت کنم: یادم میاد یه آقایی توی سالن مجتمع مقنعه و مانتوی یه خانم وکیل ماده ۱۸۷ رو گرفته بود که حقمو باید نقد و الان بدی. انگار این خانم به جای استفاده از سایر موارد موجود در ادله اثبات دعوای حقوقی از آخرین که قسم بود استفاده کرد و طرف مقابل هم اومد با خیال راحت قسم خورد و رفت و حق این بنده خدا ضایع شد در حالیکه شهود بیرون دادگاه بودند. خب ببین چه حقی ضایع شد؟ چقدر بدبینی برای وکلا توی اون مجتمع قضایی بوجود آمد؟؟
        با یکی که آقایون که میگفتند کانون انحصار کرده و اجازه قبولی با اینکه فوق لیسانسم و تلاش هم میکنیم رو نمیده و امضای طلایی دارند و … یه سوال کردم. ازش پرسیدم یه سوال کنم جوابمو میدی گفت بله. پرسیدم یک دعوای حقوقی هست ۲ تا خواهان داره ۵ تا خوانده چندتا باید دادخواست بده؟ گفت ۷ تا. گفتم چرا؟ گفت ۲ خواهان ۵ خوانده جمعا میشه ۷ نفر. گفتم خب هر خواهان که جدا دادخواست نمیده!! فکر کرد و گفت بله ۶ تا باید دادخواست داد. گفتم چرا ۶ تا؟ گفتم یکی از خواهان کم شدش!! گفتم خب یه نسخه باید دادگاه بمونه اون چه شد؟ گفت آقا من از اول گفتم باید ۷ تا دادخواست بدن.
        محمود خان. متاسف شدم برای این فرد که با داشتن فوق لیسانس اصول اولیه رو نمیدونست و متاسف شدم به کسانیکه میخوان برای وکالت به ایشون رجوع کنند!!
        آره محمود خان. همه قرار نیست چون حقوق خوندن الزاما و ضرورتا باید بیان و وکیل بشن.

        ممنونم از دعای خیرت. شما هم موفق تر باشید

        1. علی آقا جان این موارد که گفتید هیچی ربطی به ماهیت قانون تسهیل نداره این تخلفات که بعضی از وکلا انجام میدن سابقه دیرینه داره من وکیل کانون مرکز سراغ داشتم تو پرونده یکی از دوستان بیچاره کرد موکل شما یه ایرادی که داری خلط مطلب می‌کنی ماهیت شغل پزشکی با وکالت زمین تا آسمون فرق می‌کنه و همچنین پذیرش این دو
          شما علنا افراد را متهم به بی سوادی میکنید می گویید کسانی از قانون تسهیل وکیل میشن بی سوادند
          در هر حال خدا بهترین قاضی هستش سالها سال امور حقوقی دستان مدیران کانون و نتایج اونه دیدیم مطمن باشید موضع گیری ها کانون ها بخاطر منافع وانحصارشون هست نه منافع و حقوق ملت و اینکه این همه هیاهو حاشیه درست کردن برای قانون نتیجه جز شکست برای بانیان آن ندارد نهادی که ادعا حاکمیت قانون دارد خورد نقض کنندگان بزرگ قانون است الان آزمون ۱۴۰۲ برگزار نشده و کانون از برگزاری آن شانه خالی می‌کند در حالی که طبق قانون موظف است هر سال این قانون برگزار کند تازه این نمونه است به هر حال گفتنی ها گفتم ایشالا که هر چی خیره اتفاق بیفته برای همه

    2. ببینید علی آقا مشکل شما اینه که انگ بی سوادی به کسانی که موافق قانون تسهیل هستند میزنید یعنی چی کسانی سنگ قانون تسهیل به سینه میزنند خیلی بی سوادند در مقابل شما های که سنگ قانون تسهیل به سینه نمیزنید خیلی باسوادی
      مشکل شماها همینه که غیرخود احدی قبول ندارید هستند کسانی که وکیل نیستند ولی مهارت وکالت دارند سوادش دارن مطمن باشید اگه مجلس قانونی تصویب می کرد که به نفع کانونها بود الان کانون ها دست پا نمایندگان مجلس ماچ میکردند الان هم که انتقاد می‌کنند فقط بخاطر این که قانون تسهیل به ضرر انحصار و منافع اوناست

      1. سلام. ممنونم از مشارکتت. قطعا شما معتقدید که دانش و آگاهی بین متقاضیان اجرایی شدن قانون تسهیل به فور موجود است. الهی شکر. خداروشکر میکنم که ما هم خداروشکر گذاریم که دانا زیاد شده. ولی شما به عنوان بیان کننده این مطلب میتونی مستنداً و مستدلاً نفع کانون و ورود ضرر به کانون رو در قبول، حالا تصویب و اجرا و … قانون تسهیل بیان کنی؟؟ یعنی با اجرایی شدند این قانون، اولا: کانون چه ضرری میکنه؟ دوما: تا قبل از تصویب این قانون چه نفعی عاید کانون شده یا چه منفعتی را در این سالها کسب کرده. فقط خواهش میکنم مستند و مستدل پاسخ بدی.
        قطعا از آگاهی و پاسخ شما کسب دانش میکنم.
        سپاس

        1. با اجرایی شدن این قانون اولین ضرری که کانون می‌کنه انحصار از دستش خارج میشه و دیگه هر جور که دوست داشته ظرفیت تعیین کنه دیگه نمیتونه همون طور که خودتون اشاره کردید در کمسیون تعیین ظرفیت ۲رای قوه قضاییه داشته و یک رای کانون این هم براساس همه لایحه استقلال کانون وکلا بوده نه قانون دیگر یعنی سه نفر نشستی داشته و می گفتند امسال فرض کن ۵۰۰تا یا ۱۰۰۰ظرفیت برای پذیرش داریم یا اصلا پذیرش نداریم که البته با اجرا قانون تسهیل دو رای از قوه قضاییه گرفته شد و یک رای از کانونها قوه قضاییه اینقدر اعتراض نکرد به سلب این دورای از خود در کمسیون تعیین پذیرش ولی ماشاالله کانونها زمین و زمان بهم ریختند که استقلال به خطر افتاد بدبخت شدیم فلان شدیم این موضع گیری کانون ها دقیقا همان به خطر افتادن انحصار ها بوده وگرنه کانونی که ترسی از اجرا قانون نداشته باشه مقید قانون میشه و هیچ واهمه از اجرا قانون ندارد حالا واقعا من از شما سوال دارم خداوکیلی شما نگران حقوق ملت و منافع مردم هستید؟؟؟؟؟
          یا نگران منافع به خطر افتاده خود و از دست دادن تعیین ظرفیت آزمون وکالت یا همان انحصار اگر واقعا شما ادعا روشن فکری باسوادی و…. دارید پس در حق وکاله ها پدر موکل در میارید چرا شفاف سازی نمیکنید چرا از مالیات فرار می کردید چرا موکل از چاله بیرون و داخل چاه می فرستادید اگر قبل قانون تسهیل وکلا با تلاش ومطالعه زیاد قبول میشدند پس این وکیل بی کیفیت در جامعه زیاد بود وکیلی نمی تونست یه لایحه دفاعیه بنویسه پی اگر بنا بر بی سوادی وکلا تسهیل باشه قبل قانون تسهیل وکلا بی سواد بی کیفیت زیاد بود ولی الان شما اجازه نمیدی به قول خودتون وکیلی از قانون تسهیل شکوفا سه تا عملکرد ارزیابی سه شما از الان انگ بی سوادی به افراد میزنید من بارها گفتم ایراد شما همینه غیر خود احدی قبول ندارید وهمه بی سواد تلقی میکنید
          نفع کانون قبل تصویب قانون تسهیل این بود که همه چی دست خودش بود ظرفیتها ابتکار عمل و اینکه قبلاً کسی با کانون کاری نداشت و کانونها خودشون ظرفیت تعیین می کردند و منحصرا بازار وکالت در دستان کانونها بود و باتوجه به کمبود وکیل در آمده زیادی نصیب کانون و وکلا نجومی بگیر بود ومردم محبور بودند برای احقاق حق خود هزینه های زیادی به وکلا بپردازند ولی الان با افزایش وکلا مردم به راحتی به خدمات حقوقی دسترسی پیدا کردند
          در کل علی آقا شما از همین مدارک تحصیلی که ما گرفتیم گرفتید و وکیل شدید قرار نیست چون شما سخت قبول شدید همه سخت قبول شدند اگر ما حقوق خوان هستم مطمن باشید شما حقوق خوان هستید نظر من فقط اینه انحصار باید برداشته شده و هیچ چیزی بنام انحصار وجود نداشته باشه که البته به لطف قانون تسهیل برداشته شد هر چند کانونها حواشی درست میکنن ولی مهم نیس او چیزی که مهمه حاکمیت قانونه وهمه باید به قانون تمکین کنیم ممنونم از شما که فضایل و علم دانش شما استفاده کردیم موفق تر باشید آقای وکیل

  8. درضمن علی آقا امسال در پزشکی ۱۴هزار نفر ظرفیت برای دولتی وجود داره و ظرفیت دانشگاه آزاد حساب کنیم میشه تقریبا ۲۰هزار نفر حال قبل قانون تسهیل کانونها ۲۰هزار نفر سالیانه پذیرش می کردند کلا ظرفیت یک سال کانونها تقریبا ۲۵۰۰تا ۳۰۰۰بود که بخواهیم ظرفیت مرکز وکلا حساب کنیم جمعا بین ۷تا ۸هزار میشد حالا دیدید انحصار وجود داره حال که ماهیت پزشکی از وکالت از خیلی بالاتر حساستر بهتر است داداش هر چقدر بگی باز نقشه انحصار در وکالت رنگ گم نمی کنه و تنها چیزی تونست انحصار از برداره قانون تسهیل است حتی در نظام مهندسی ونظام روانشناسی نظام مشاوره مثل وکالت انحصار نداره

    1. محمودخان من اعتقاد ندارم که در جامعه وکلا، همه منزه هستند. خیر تفاوت در همه جا وجود داره. انگشتان دست متفاوفتند. عقاید افراد متفاوتند و این تفاوت عقیده تفاوت عملکرد رو هم به همراه داره. اگر همه یکی و یکسان و .. بودند دیگه وجود دادگاه، پلیس و… بی معنا میشه. پس همه امامزاده نیستند و در همه صنوف ممکنه این مسائل باشه.
      بعدش. مثال من در خصوص نحوه قبولی در کنکور برای رشته تجربی بود نه اینکه اون رو با وکالت تطبیق بدم.
      مضافا اینکه ثابت شده که افراد تمایل دارند یعنی ذات آدم اینگونه بنا شده که با کمترین تلاش بهترین رو بدست بیارند. کسانیکه بدنبال این قانون هستند ناکامان در تلاش خوب و مطلوبند. یعنی با داشتن مدرک نتونستند سالیان در هیچ آزمونی قبول بشن. و الا در دو آزمون کانون و مرکز قبول میشدن. اینایی که مدرک گرفتن میگن ما حقوقدانیم در حالیکه حقوقخوان هستند و یه مروری به قانون داشتند و یه نمره‌ایی گرفتن. البته اشکال از اینا نیست مشکل جای دیگس که فقط مدرک میده.
      یک نکته ایی که، در صحبتاتون با سردفتر داشتی گفتی قانون فراره و در کار باید یاد گرفته. اشتباه نکن برادر. قانون رو هیچکس حفظ نمیکنه. میگم شما اشتباه اصولی در مطالعه دارید که قبول نمیشید، قانون رو کسی حفظ نمیکنه چون اگه بخواد حفظ کنه با وجود میلیونها مواد قانونی دیوانه میشه. قانون رو بجای حفظ کردن که یادت بره تجسم سازی کن، شبیه سازی کن تا آخر عمرت هم یادت نمیره.
      بعد بنده خدا، بدون آگاهی و یاد گرفتن بیایی کار کنی تاوان یاد گرفتند رو مردم باید بدن؟ عقوبت شرعی رو چه میکنی؟ تضییع حق مردم مثل ریختن خون بیگناهه اون رو چه میکنی؟
      داداش گلم. انحصار دست کانون هیچوقت نبوده. من دفاع از کانون نمیکنم من قانون اخذ پروانه وکالت رو که تصویب شده بیان میکنم. میگن تعداد پذیرش وکیل در هیات ۳ نفره متشکل از دو نفر از قوه قضاییه و یکنفر از کانون هست بعدشم قانون میگه رای اکثریت ملاکه. خب خودت حساب کن، میشه رییس شعبه اول دادگاه شهرستان و رییس شعبه اول دادگاه انقلاب بگن تعداد ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ نفر پذیرش بشن بعد کانون بگه نه؟ تازه کانون بگه نه، مگه در اکثریته؟؟؟
      اینا بی اطلاعی از قوانین مصوب کشوره که میان قاطیش میکنند و الا قانون صراحت داره که تصمیم گیرنده کسان دیگراند بعد همه جا جار میزنن کانون انحصار رو بوجود آورده. کانون بنا به تصویب اکثریت عمل میکرد آیا عمل کانون نقش و مسئولیت هیات تصمیم گیرنده نفی میکنه؟
      بهرحال آقا محمود عزیز توصیه میکنم از امروز یه یاعلی بگو شیوه خوندنت رو عوض کن، قانون رو حفظ نکن که قطعا از یاد نه تنها شما بلکه از یاد همه میره ولی بجاش شبیه سازیش کن قول میدم هزار سال هم بگذره یادت نمیره و میدونم با این روشی که گفتم خیلی راحت خودت میایی و همینجا مینویسی که بدون اتکا به هیچ قانون حمایتی و صرفا بما به توانایی ذهنی توام با تلاش و تفکر مضاعف قبول شدید انشاالله

      1. علی آقا حالا متوجه شدی که حتی انحصار در پزشکی وجود ندارد تقریبا۲۰هزار نفر سالیانه درپزشکی در دانشگاه ها پذیرش میشن و وکالت تنها ۳۰۰۰نفر در کانونها پذیرش میشن منم این موضوع که شما متوجه شوید
        اما در قسمت دوم پیام شما اشاره کردید که.
        . کسانیکه بدنبال این قانون هستند ناکامان در تلاش خوب و مطلوبند
        سخت در اشتباه هستید واین تصور شما هرگز قبول ندارم یا ندارن شما نگاه شخصی و سلیقه ای به قوانین کشور دارید هرجا که قانون به نفع شما و کانون باشه اونجا حمایت قاطع و خوشحالی خود را نشان می دهید ولی هر جا قانون به نفع شما و کانون نباشد مثل الان شروع متهم کردن افراد مشمول آن قانون به بی سوادی و نفهمی تنبل و بدبخت و بیچارگی میکنید و بعد ادعا روشنگری برابری برادری میکنید!!!!!
        به هرحال من حرف خودم زدم انحصار باید هیج جایی در وکالت و سایر مشاغل نداشته باشه با تاکید بر اینکه همه ما باید به قانون مقید بوده واز آن تمکین کنیم و عقیده بنده بر این است اصل برائت است تا زمانی جرم کسی محرز نشده نباید مجرم شناخته شود این مثال زدم تا این حرف برسم نباید به کسی تهمت بی سوادی زد تا زمانی که ثابت شود فرد بی سواد و کفایت لازم را برای شغلی نداشته باشد پس خیلی زود در مورد افراد قضاوت نکنیم این اصل مهمی هست علی آقا حتما سرلوحه خودت قرار بده با توجه به اینکه وکیل هم هستید
        بحث را در همین جا تمام میکنم
        شما را به خداوند می سپارم و آرزوی موفقیت و شادکامی را برای شما دارم
        امیدوارم خدا بهترین ها برای همه ما رقم بزند
        یا علی مدد

  9. با تشکرصمیمانه ازمدیریت و عوامل سایت خوب و ارزنده وکلا پرس که واقعا زحمت کشیدند شبانه روز یک سایت بسیار عالی و جامع که تمام اخبار و اطلاعات حقوقی را در اختیار مخاطبان قرار دادند و اینکه نظرات ما و دوستان بدون سانسور در فضای کاملا دوستانه و به دور از حاشیه قرار دادند امیدوارم در تمام مراحل زندگیتان موفق و موید باشید
    بنده حقیر ارادتمند ومخلص همه شما دوستان و مدیریت و عوامل سایت خوب وکلا پرس هستم
    اجرکم عندالله
    🙏🙏🙏🙏🙏

  10. ارادتمندم محمود خان.
    ولی فکر نمیکنم که گفته‌هام اونقدر پیچیده باشه که منظورم رو نرسونه.
    من حب و بغضی به کانون ندارم. آنچه برام ملاکه صراحت قانونه. میگم تبعیت از قانون.
    آنچه که قانون تصویب کرده را نباید انحصار بدونیم. چون در قانون اصلی هست که میگه قانونگذار عاقل است و سخن لغو نمیگه. قانون اخذ پروانه وکالت و پذیرش کارآموز با تشخیص هیات سه نفره‌ایی هست که شرایطشو گفتم. حالا اینکه کجای این قانون بوی انحصار میده و کانون رو انحصار طلب کرده معلوم نیست و فقط کلمه انحصار لقلقه زبان عده‌های شده بدون اینکه پشتوانه علمی داشته باشد.
    محمودخان ناکامان در مطالعه خوب و مطلوب هیچ ارتباطی با وضع قوانین نداره که شما یا دیگران قبول ندارید. خوب خواندن و با برنامه خواندن مساوی با قبول شدنه و به نظرم نمیاد به هیچ قانونی مرتبط باشه که اشاره کردید باعث خوشحالی عده‌ایی و …. میشه!
    بعدا این سوال را از خانم زهرا که عینا نظر شما را داشت که کانون نفع میبرد و یا با این قانون ضرر میکنه پرسیدم که جواب ندادن. شما جواب مستند و مستدل بدید که از تصویب این قانون کانون چه ضرری میکنه و قبل از تصویب این قانون چه نفعی برده؟؟؟
    بعدش برادر من من هیچوقت نگفتم کسانیکه دنبال این قانون بدبخ….. و….. و…. هستند این کلمات را شما بکار میبرید. منم گفتم پشتوانه علمی و دانشش رو ندارند و الا قبول میشدن. مثال آوردم، دلیل آوردم، فکر نکنم بدون استناد چیزی رو گفته باشم که نتونم قضاوت نکنم. ما توی دادگاه هر روزه شاهد این موضوعات هستیم.
    در خصوص ادعای انحصار، قانون رو تشریح کردم. در خصوص کم دانشی مثال زدم.
    در خصوص نحوه مطالعه قوانین راهکار دادم.
    از عقوبت شرعی و اخروی عدم دانش و قبول مسئولیت در وکالت گفتم.
    از تضییع حقوق عامه بدست افراد نا آگاه گفتم.

    فکر کنم هر آنچه شرط بلاغت بود رو عرض کردم حالا پند یا ملال با عقل سلیم (عقل بدون ورود احساسات در تصمیم گیری، عاری از هرگونه موضعگیری) است.
    به عنوان یک فردی که در جامعه زندگی و در راهروهای محاکم مسائل زیادی را میبینه، درک میکنه و عذاب میکشه وظیفه دانستم که مطالب را برای تنویر ذهن خوانندگان بیان کنم. که عرض بشه که پای بی استدلالیون چوبین بود.
    انشاالله شما و سایر دوستان هم موفق و با تغییر روش در مطالعه از قبولشدگان باشید و باشند

    از سایت وزین وکلا پرس کمال امتنان خاصه را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا