اخبار

کارزار «اعلام مخالفت با آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا» به بیش از پنج هزار امضا رسید

وکلاپرس- کارزاری از ۸ بهمن با عنوان «اعلام مخالفت با آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا» در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن در قالب یک نامه از رییس قوه قضاییه درخواست شده است تا اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال(مصوب ابراهیم رییسی) را متوقف کند.

همچنین در این درخواست از رییس اسکودا مطالبه شده است تا در مقابل هجمه‌های وارد بر نهاد وکالت تاب آورده و از خود نام نیکی به یادگار بگذارد.

از زمان شروع این کارزار(۴ روز پیش) نامه مذکور توسط ۵۵۱۰ نفر امضا شده است و جمع آوری امضا تا ۱۰ اسفند ادامه خواهد داشت.

لینک امضا:

در لینک زیر می توانید کارزار «اعلام مخالفت با آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا» را امضا کنید:

کارزار «اعلام مخالفت با آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا»

آخرین وضعیت کارزار را در عکس زیر مشاهده کنید:

کارزار «اعلام مخالفت با آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا»

متن نامه نگاشته شده خطاب به رییس قوه قضاییه و رییس اسکودا به شرح زیر است:

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای
ریاست محترم قوه قضائیه
جناب آقای دکتر کوشا
ریاست محترم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

با درود و تقدیم احترام
همان گونه که مستحضرید، وفق ماده ۲۲ از لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا، آیین نامه‌های مربوط به آن لایحه را می‌بایست کانون وکلا تنظیم و برای به اجرا درآمدن به تصویب وزیر دادگستری برساند، لذا نه شأن والای قوه محترم قضائیه، نسبت به دخالت در امور درون‌سازمانی یک نهاد مستقل حکم می‌کند و نه قانوناً چنین حق و یا تکلیفی برای قوه محترم قضا لحاظ شده است. همچنین:

۱. اصلاح آیین نامه اجرایی وفق ماده ۲۲ لایحه قانونی بر دوش کانون وکلاست.

۲. تشخیص نیاز به اصلاح آیین نامه با کانون وکلاست و حتی وزیر به‌عنوان مقام تصویب‌کننده می‌تواند صرفاً آیین نامه مصوب کانون را رد یا تصویب کند و حق دخل و تصرفی در آن ندارد.

۳. لازم به یادآوری است که بعد از تمکین اسکودا به خواست قوه قضائیه و ارائه آیین نامه ۱۱۴ ماده‌ای پیشنهادی اسکودا به آن قوه، قوه محترم قضائیه در تیرماه ۱۴۰۰ توسط آقای حجت‌الاسلام رئیسی آیین نامه‌ای را ابلاغ و لازم‌الاجرا دانست که هیچ ارتباطی به آیین نامه پیشنهادی اسکودا نداشت و بیش از ۵۰ ماده به آن اضافه و دچار بسیاری تغییرات شده بود.

در حقیقت گویی قوه قضائیه رأساً در مقام قانون‌گذاری برآمده است، حال آنکه این قوه قانوناً چنین نقشی در فرایند اصلاح آیین نامه در فرض نیاز به اصلاح به تشخیص کانون وکلا ندارد.

حتی اگر قوه قضائیه را وزیر بدانیم که امری قبیح و بعید است، چناچه آن قوه مخالف با آیین نامه پیشنهادی اسکودا بود، بازهم می‌بایست وفق ماده ۲۲ لایحه، اعلام مخالفت می‌نمود و حق دخل و تصرفی در آیین نامه پیشنهادی نداشت.

۴. به فرض محال، در صورتی که حتی آیین نامه مصوب قوه قضائیه در تاریخ تیر ۱۴۰۰ قانونی بود، تسری آن آیین نامه به دوره کارآموزی پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال ۹۹ که از پیش حقوق مکتسبه‌ای کسب کرده، مطابق با آیین نامه مصوب کانون وکلا آزمون داده‌اند و باید وفق همان آیین نامه اقدام به کارآموزی نمایند، از جمله طنزهای روزگار است.

۵. اضافه کردن دو منبع جدید (متون فقه و قانون اساسی) به منابع حجیم و ثقیل آزمون وکالت و نیز قراردادن شرط معدل کل ۱۲ از ۲۰ (۶۰ درصد از ۱۰۰ درصد) برای پذیرش در آزمون وکالت کانون وکلا، آمده در آیین نامه مصوب قوه قضائیه، آن هم در روزگاری که داشتن یک شغل مناسب به آمال جوان ایرانی بدل گردیده، در حقیقت به معنی بستن درهای ورود داوطلبین به عرصه وکالت از طریق اسکودا و نیز پیشبردی کاملاً مخالف با قانون اساسی و سیاست کلان اشتغالزایی است.

با عنایت به موارد اشاره‌شده، ما جمیع حقوق‌خواندگان، وکلای دادگستری، داوران، دفترداران ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، همچنین سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته و دلبسته به حق و حق‌طلبی، مخالفت صریح خود را با دخالت قوه قضائیه در مسائل درون‌سازمانی شخصیت حقوقی مستقل کانون وکلا اعلام داشته، استقلال وکیل و نهاد وکالت (اسکودا) را لازمه یک دادرسی عادلانه و حق آحاد مردم کشور می‌دانیم،

لذا همراه با ابراز مخالفت خود، از ریاست محترم دستگاه قضا استدعا می‌نماییم در این بزنگاه تاریخی که نگاه چندین میلیونی جامعه حقوقی ایران به تصمیم شمای گرامی معطوف گردیده، با عنایت ویژه به مرّ قانون، اقدامات صورت‌گرفته در سابق را از دامن قوه قضائیه، بعنوان دستگاهی قانون‌محور و عدل‌گستر، بزدایید؛ باشد که آیندگان نیز از شخص شما و دستگاه قضا بیش از گذشته به نیکی و درستکاری یاد کنند.

از دیگر سو، به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها جهت تعامل سازنده با قوه قضائیه و پاسداری از قانون، استقلال وکیل و نهاد مستقل وکالت (اسکودا) و نیز تبعیت از آیین نامه لایحه قانونی استقلال مصوب کانون وکلا، از ریاست محترم اسکودا مورد استدعا می‌باشد.

بی‌شک ایستادگی شما در برابر هجمه‌ها و تاب‌آوریتان با هدف پایمال نشدن حقوق ملت و نهاد مستقل وکالت، از شما نامی نیکوتر از سابق در اذهان جامعه حقوقی کشور به یادگار خواهد گذاشت.

با تجدید احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا