اخبار بین المللی

محدودیت های نامگذاری فرزندان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

وکلاپرس- کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اساس قانون نامگذاری، برای نام گذاری فرزندان توسط پدر و مادر وی با محدودیت هایی مواجه هستند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورنیوز قانون نامگذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا باهدف محافظتِ کودکان در برابر نام‌های دارای معنای و مصداق‌های توهین‌آمیز یا شرم‌آور تدوین و تصویب شده است.

سازمان ملل متحد تصریح کرده که هر نوزادی حق داشتن اسمی قانونی را داراست؛ «وسیله‌ای برای شناسایی فرد در خانواده و جامعه» که باید از سوی کشورها به رسمیت شناخته شود.

قوانین اتحادیه اروپا نیز ایجاب می‌کند که نامی که به طور قانونی در کشور عضو دیگری ثبت شده یا رواج دارد، می‌تواند در سایر کشورهای عضو نیز استفاده شود.

اصل آزادی آمد و شد و انتخاب محل کار و زندگی

همچنین، مطابق حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، کشورهای عضو بر پایه اصل آزادی آمد و شد و انتخاب محل کار و زندگی، نام به رسمیت شناخته شده برای شهروندان یک کشور عضو اتحادیه باید از سوی سایر دولت‌ها نیز به رسمیت شناخته شود.

با این حال، هر عضو اتحادیه اروپا حق دارد که قوانین ملی خود را برای تضمین منافع کودک، اجتناب از وارد آمدن آسیب روحی و روانی یا دامن زدن به پیش‌داوری در مورد او، وضع و اعمال کند.

والدین آمریکایی تقریباً می‌توانند نام فرزندشان را هر چیزی بگذارند

بر همین اساس، هر چند والدین آمریکایی تقریباً می‌توانند نام فرزندشان را هر چیزی بگذارند ولی گروهی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان قوانین ملی محدود کننده خود را در این خصوص اجرا می‌کنند.

سه پیش‌شرط کلی برای مادران و پدران فرانسوی

به عنوان نمونه، پدر و مادرها در فرانسه برای انتخاب اسم فرزند خود آزاد هستند و هیچ فهرستی با عنوان اسامی مجاز و قانونی وجود ندارد و پدر مادرها حتی می‌توانند فارغ از اسامی موجود فرانسوی یا خارجی، یک یا چند نام جدید با هر ترتیبی که دوست داشته باشند برای فرزند خود خلق و تعیین کنند فقط  شاید مسئول ثبت احوال درج ترکیبی از نام‌های متعدد برای کودک را مغایر مصلحت فردی او تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید:

دولت فرانسه تنها سه پیش‌شرط کلی برای مادران و پدران تعیین کرده و آن این که اسم انتخاب شده نباید خلاف مصلحت فرزندانشان باشد؛ مثلا نامی غیرمودبانه و تمسخرآمیز باشد یا با نام‌خانوادگی فرد مشهوری یکسان باشد. بر پایه همین قید، فهرست محدودی از نام‌های ممنوعه وجود دارد، همچون گریزمان امباپه یا نوتلا، جهاد، مینی کوپر، پرنس ویلیام و اَنَل (مقعدی) که تعدادی از آنها پس از پیشنهادهای والدین از سوی مقام‌های ثبت احوال تعیین شده است. به عنوان نمونه با وجود انتخاب نام‌های همچوم پوم (سیب) مقام‌های ثبت احوال در سال ۲۰۱۵ با نام پیشنهادی فرِز (توت فرنگی) مخالفت کردند و انتخاب آن را مسبب تمسخر فرد در آینده تشخیص دادند.

در فرانسه، همچنین، کودک نمی‌تواند یکی از نام‌‌های خانوادگی پدر و مادر خود را به عنوان اسم و دیگری را به عنوان فامیلی اختیار کند.

صلاحیت مقامات ثبت احوال در آلمان برای نپذیرفتن اسامی

در آلمان نیز قوانین سفت و سختی برای تعیین اسم کودکان وجود ندارد ولی مقامات ثبت احوال حق دارند درخواست‌هایی را حاوی نام‌های نامناسب تشخیص می‌دهند، رد کنند، به ویژه آنهایی که همچون آدولف هیلتر از سمبل‌های بارز دوره حکومت نازی‌ها به شمار می‌رود. البته اگر والدینی همچنان بر ثبت نامی اصرار داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دادگاه حق خود را پیگیری کنند ولی اصل اساسی در رد اسامی پیشنهادی اجتناب از انتخاب نام‌هایی است که موجب تمسخر فرد در جامعه شود؛ دغدغه‌ای که دولت سوئد نیز در قانون اسم‌گذاری کشور لحاظ کرده است.

لیستی شامل ۲۲ هزار نام دخترانه، ۱۸ هزار نام پسرانه و هزار نام فاقد جنسیت در دانمارک

اما در دانمارک، قانون سفت و سخت‌تری برای تعیین نام فرزند تازه متولد شده وجود دارد. چنان که فهرستی مجاز از اسامی زنانه و مردانه وجود دارد که شامل ۲۲ هزار نام دخترانه، ۱۸ هزار نام پسرانه و هزار نام فاقد جنسیت است. البته والدین می‌توانند نام جدیدی را برای تصمیم‌گیری نهادهای ذیصلاح پیشنهاد کنند. این نام‌ها می‌توانند از میان نام‌های رایج در سایر کشورها باشد ولی حتما باید مطابق رسم‌الخط دانمارکی نوشته شده باشد و معادل نام‌خانوادگی شخصیتی جهانی نباشد. قانون نامگذاری فرزندان در دانمارک بسیار شبیه مجارستان است.

وجود اسامی غیرمجاز در پرتغال

در پرتغال، دیگر عضو اتحادیه اروپا نه تنها فهرست نام‌های مجاز وجود دارد بلکه فهرستی هم از اسامی غیرمجاز وجود دارد که ۸۰ صفحه دارد. نامگذاری فرزندان در همسایگی پرتغال یعنی اسپانیا از آزادی زیادی برخوردار است و نام انتخابی نباید با اسامی خواهران و برادران یکسان و یا حاوی معنی و محتوای توهین‌آمیز باشد و هویت انسانی فرد را مخدوش کند. بر همین اساس، انتخاب‌های اسم‌هایی همچون هلو، اَپل، فیسبوک یا خرس ممنوع است.

بیشتر بخوانید:

قیود نامگذاری در فنلاند

فنلاند افزون بر شرط ناهمسانی اسامی خواهران و برادران، چند قید دیگر هم تعیین کرده است، از جمله این که نام افراد با جنسیت آنها مغایر نباشد، نامی بیگانه با سنت نامگذاری کشور هم نباشد. همچنین، اسم افراد نباید نام‌خانوادگی رایجی باشد. البته دولت این حق را برای شهروندان خود قائل شده تا با ارائه دلایل معتبر خانوادگی، مذهبی یا قومیتی درخواست استفاده از نام‌های خارج از سنت نامگذاری فنلاند را به دادگاه ارائه کنند.

در مجموع، فارغ از استثناهایی قوانین نامگذاریِ کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر بر این پایه استوار است که نامگذاری انجام شده موجب وارد آمدن آسیب روحی و روانی به فرد و دامن زدن به پیش‌داوری در مورد او نشود.

منبع: یورنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا