اخبار قوه قضاییه

جزئیاتی از پرونده رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد

وکلاپرس- آیین رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، مورخ ۲۳ مرداد ماه با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان و حقوقدانان برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس، دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد به دعوای ۴۰۲ هزار نفر از ۲۰ استان کشور علیه ۶ نفر از خواندگان شامل دولت آمریکا و سردمداران آن تشکیل شده است.

صلاحیت رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد

 بر اساس اعلام قاضی پرونده، دادگاه حاضر بر اساس

۱_ قانون اساسی

۲- ماده یک قانون صلاحیت دادگستری‌های جمهوری اسلامی ایران که اشخاص حقوقی و حقوقی اتباع ایرانی در محاکم می‌توانند نسبت به طرح دعوا علیه دولت‌هایی که اقدام به نقض مصونیت مقامات ما کرده‌اند، اقدام قانونی کنند

۳- براساس بند ۱ ماده ۱۰ قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایت‌های آمریکا؛ دولت جمهوری اسلامی و قوه قضاییه مکلف است نسبت به احقاق حق اتباع ایرانی که از اقدامات دولت آمریکا متضرر شده‌اند اقامه دعوا کند

۴ – تبصره ۲ ماده واحده قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا

۵- قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا

۶_ براساس قانون اقدام متقابل و ماده ۴ این قانون

دستگاه قضایی مکلف شده است نسبت به تعقیب حقوقی دولت‌هایی که اقدام به نقض حقوق اتباع ایرانی ورود کند؛ لذا دادگاه بر اساس این اصول صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

جلسات رسیدگی به این پرونده در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی «حسین‌زاده» و جمعی از حقوقدانان مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

آیین رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا