اخبار بین المللی

رأی هیأت منصفه درخصوص پرونده جورج فلوید صادر شد

وکلاپرس- براساس رأی هیأت منصفه دادگاه شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌ سوتای‌ آمریکا، دریک شووین (افسر پلیس سابق متهم به قتل جورج فلوید) گناهکار شناخته شد.

به گزارش وکلاپرس اعضای هیأت منصفه این دادگاه در شهر مینیاپولیس روز دوشنبه وارد شور شدند و پس از ۱۰ ساعت مشورت رأی نهایی خود را صادر کردند.

بیشتر بخوانید: وکیل جورج فلوید خواستار محکومیت قاتل وی به قتل عمد درجه یک شد

هیأت منصفه رأی پایانی دادگاه قاتل جورج فلوید را صادر کرد

اعضای هیأت منصفه باید در مورد سه اتهام دریک شووین تصمیم‌ می گرفتند:

۱) قتل درجه دو: این اصلی‌ ترین اتهام دریک شووین است. برای اثبات آن دادستان‌ ها باید نشان دهند که تهاجم دریک شووین موجب مرگ جورج فلوید شده است. در صورت گناهکار شناخته شدن، این اتهام می‌ تواند ۴۰ سال زندان برای دریک شووین به همراه داشته باشد.

۲) قتل درجه سه: برای اثبات این اتهام، دادستان‌ ها کافی است نشان دهند که دریک شووین در هنگام بازداشت جورج فلوید بی‌ ملاحظگی کرده و نسبت به وظیفه خود برای حفظ جان مظنون کوتاهی کرده است. در صورت گناهکار شناخته شدن، این اتهام می‌ تواند ۲۵ سال زندان در پی داشته باشد.

۳) اقدام به قتل درجه سه: برای اثبات این اتهام، دادستان‌ ها باید نشان دهند که دریک شووین “ریسک غیرمنطقی و بدون دلیلی” را در هنگام بازداشت و نگه داشتن جورج فلوید به خرج داده که همین موجب قرار گرفتن جورج فلوید در موقعیت مرگ‌ آور و آسیب جسمی جدی به او شده است. در صورت تایید این اتهام دریک شووین ممکن است با تحمل ۱۰ سال زندان روبرو شود. برای اثبات این اتهام دادستان‌ ها حتی نیاز ندارند که ثابت کنند اقدامات دریک شووین موجب مرگ جورج فلوید شده است.

بیشتر بخوانید: اعدام ، پذیرش اجتماعی و هیأت منصفه

درنهایت هیأت منصفه ۱۲ نفره این دادگاه پس از سه هفته برگزاری جلسات علنی و ادای شهادت ۴۵ نفر از شهود در صحنه دستگیری جورج فلوید و مقامات پلیس و کارشناسان پزشکی، دریک شووین ۴۵ساله را در سه اتهام قتل از درجه دو و درجه سه گناهکار شناخت و به همین دلیل دریک شووین پس از اعلام رأی هیأت منصفه و نتیجه دادگاه جورج فلوید، روانه زندان شد.

در مدت زمانی که هیأت منصفه در حال شور و تصمیم‌ گیری بود، آنها در مکانی خصوصی و به دور از دسترس عمومی و رسانه‌ ها (احتمالا یک هتل محلی) مستقر بودند. آنها علاوه بر مشاهدات در دادگاه به اسناد و ویدیوهایی که در دادگاه طرح شد هم دسترسی داشتند و در نهایت رأی خود را تقدیم قاضی کردند.

رییس جمهور آمریکا درباره نتیجه دادگاه جورج فلوید موضع گرفت

براساس شنیده ها، صدها نفر در بیرون از دادگاه قبل از اعلام رأی هیأت منصفه تجمع کرده بودند و هنگام اعلام نتیجه دادگاه جورج فلوید در خیابان به شادی پرداختند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، ساعتی پس از اعلام رأی هیأت منصفه در این خصوص گفت: رأی هیأت منصفه در محکومیت این مأمور سابق پلیس مینیاپولیس می‌ تواند «گامی بزرگ» در راستای مبارزه با «نژادپرستی» سیستماتیک باشد. اما این «کافی نیست». او همچنین گفت: ما نمی‌توانیم اینجا متوقف شویم.

بیشتر بخوانید: انتقال قاتل جورج فلوید به زندان فوق امنیتی در آمریکا

نگاهی کوتاه به اظهارات وکیل قاتل و دادستان پرونده

روز دوشنبه (۱۹ آوریل) پس از بیش از سه هفته، جلسات علنی بررسی اتهامات دریک شووین (افسر پلیس سابق متهم به قتل جورج فلوید) و دفاعیات وکلای مدافع او پایان یافت و قاضی با ختم جلسات دادرسی، از اعضای هیأت منصفه خواست که وارد شور شوند.

در روز پایانی دادگاه، دادستان پرونده در سخنان پایانی خود خطاب به اعضای هیأت منصفه گفت: «به چشمانتان اعتماد کنید… این پرونده همان است که دیدید… همانی که در دلتان احساس کردید… این انجام وظیفه پلیس نبود. این یک قتل بود. جای هیچ بهانه‌ ای هم نیست.»

در مقابل، اریک نلسون، وکیل مدافع دریک شووین نیز با تشریح لحظه به لحظه واقعه تلاش کرد به اعضای هیأت منصفه یادآوری کند که موکل او همچون هر «افسر پلیس معقولی» رفتار کرده و آنچه انجام داده در چارچوب آموزش‌ ها و دستورالعمل‌ های اداره پلیس بوده است و به همین علت هم «شبهات قابل تاملی» در پرونده وجود دارد که نمی‌ گذارد با قطعیت بتوان درباره گناهکاری متهم سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا