گفت و گوویژه

توقف اجرای اورژانس وکیل کانون وکلای قزوین به علل نامعلوم پس از استقرار هیأت رئیسه جدید

وکلاپرس- مدیر مستقیم اورژانس وکیل کانون وکلای قزوین ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این طرح و دستاوردهای آن، از توقف اجرای اورژانس وکیل خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، طرح «اورژانس وکیل» ۳ شهریور ۱۴۰۱ از سوی کانون وکلای دادگستری قزوین معرفی شد. هدف از راه اندازی این نهاد، جلوگیری از خشونت‌های اجتماعی در خانواده‌ها و کودک‌آزاری بود.

تاریخچه تأسیس «اورژانس وکیل»

وکیل فریبا رضایی، مدیر مستقیم اورژانس وکیل و رییس سابق اداره معاضدت کانون وکلای قزوین، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات اجرای این اورژانس گفت: طرح اورژانس وکیل از ابتدای سال ۱۳۹۹ همزمان با آغاز به کار دوره نهم هیات مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین تصویب شد و فراهم کردن مقدمات اجرایی آن در دستور کار اداره معاضدت قضایی کانون وکلای قزوین قرار گرفت.

او با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: این طرح با سه هدف حمایت حقوقی از اقشار کم بضاعت و آسیب پذیر بخصوص زنان، کودکان و سالمندان تقویت روحیه مسئولیت پذیری و افزایش مشارکت وکلا در فعالیت‌های عام المنفعه و ایجاد شرایط مساعد و مناسب برای وکلای غیربومی کانون وکلای قزوین از طریق ارائه خدمات مشاوره ای تلفنی به هموطنان در محل سکونت خود بدون نیاز به حضور فیزیکی و مشاوره در محل کانون وکلا پایه ریزی شد و‌ پس از گذشت یک سال فعالیت خود را آغاز کرد.

اولین سامانه تلفنی مشاوره حقوقی شبانه روزی در ارائه خدمات حقوقی

رضایی با اشاره به استقبال گسترده شهروندان استان قزوین و سایر نقاط کشور گفت: روزانه بالغ بر صدها تماس در ساعت اداری و ‌ده ها تماس در ساعات غیراداری جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان با اورژانس برقرار میشد. مزیت این طرح نسبت به سایر سامانه های تلفنی مشابه این بود که اورژانس وکیل خدمات مشاوره حقوقی فوری به اقشار اسیب پذیر را به ساعات اداری محدود نمیکرد و وکلای داوطلب (آن کال) بطور شبانه روزی به متقاضیان مشاوره حقوقی و ‌در صورت نیاز معرفی وکیل رایگان به موارد خشونت های خانگی ارائه میکرد.

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: از این حیث شاید بتوان از اورژانس وکیل به عنوان اولین سامانه تلفنی مشاوره حقوقی شبانه روزی در ارائه خدمات حقوقی به اقشار اسیب پذیر یاد کرد. علاوه بر این در راستای تضمین پاسخگویی صحیح و ارتقای کیفی خدمات، کلیه مکالمات در سرور اصلی اورژانس ضبط و نگهداری میشد.

نگاهی به دستاوردهای اورژانس وکیل

این وکیل دادگستری ضمن معرفی دستاوردهای این طرح گفت: نکته بسیار حائز اهمیت در طول چندین ماه فعالیت اورژانس وکیل، تقویت روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی در همکاران وکیل بخصوص وکلای جوان و جذب بیش از هفتاد وکیل داوطلب بود که با انگیزه های انسان دوستانه در مشغول ارائه خدمات حقوقی رایگان بصورت شبانه روزی به اقشار مختلف بخصوص اقشار کم برخوردار بودند.

رییس سابق اداره معاضدت کانون وکلای قزوین افزود: اورژانس با رویکرد حمایت حقوقی نقش موثری در فرایند نهادینه سازی فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی در وکلا بخصوص وکلای جوان و تسریع در پوست اندازی نهاد وکالت از بدنه خشک و انعطاف ناپذیر و از نگاه جامعه غیرمردمی به نهادی مردمی بود که سهمی از رسالت اجتماعی خود را ایفا میکرد.

توقف اجرای اورژانس وکیل به علل نامعلوم

وی با اشاره به توقف روند اجرای این طرح گفت: در کمال تاسف، فعالیت اورژانس همزمان با آغاز به کار هیات رئیسه جدید به علل نامعلوم متوقف شد. امیدواریم اعضای محترم هیات مدیره فعلی فارغ از هر نگاه و رویکردی، نسبت به رفع موانع اهتمام بورزند و در راستای ادامه فعالیت این طرح کاملا مردمی گام بردارند.

او در پایان اظهار کرد: طرح صلح و‌ سازش هم از جمله ابتکارات اداره معاضدت بود که ادامه فعالیتش متوقف شد. پرونده های معاضدتی و‌ تسخیری در زمان ورود ابتدا به واحد صلح و‌ سازش ارجاع می شد. همکاران پیشکسوت به عنوان عضو، در سه شعبه حضور پیدا میکردند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پرونده ها بخصوص پرونده های کیفری اطفال از همین طریق منجر به سازش میشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا