اخبار

دادنامه محکومیت انتظامی یک کارآموز وکالت به سبب عدم شرکت در جلسه دادرسی

وکلاپرس- یک کارآموز وکالت عضو کانون وکلای دادگستری زنجان به علت عدم شرکت در جلسه دادرسی، در دادگاه انتظامی این کانون محکوم شده است.

به گزارش وکلاپرسU بر اساس متن رای صادره این کارآموز به این دلیل که جلسه دادگاه برای ادای سوگند و غیر قابل توکیل بوده و از طرفی نیز موکل به علت بیماری در بیمارستان بستری بوده است، در جلسه حضور پیدا نکرده و نیز لایحه ای هم ارسال ننموده است و صرفا به صورت شفاهی مراتب را به اطلاع دادگستری رسانده که موجب تجدید جلسه شده است.

بیشتر بخوانید:

در نهایت با گزارش دادگاه، این پرونده به دادیاری و دادگاه انتظامی کانون ارسال شده و مرجع انتظامی با استناد به اینکه در هر شرایطی ارسال لایحه و یا حضور برای اعلام عذر موکل جهت شرکت در جلسه دادرسی ضروری بوده است، تخلف کارآموز یاد شده را محرز تشخیص داده و وی را به توبیخ کتبی با درج در پرونده، مجله و پایگاه اطلاع رسانی کانون محکوم کرده است.

متن کامل رای به شرح زیر است:

بتاریخ: ۱۴۰۲/۴/۳۱

شماره دادنامه: …

شماره پرونده دادسرا:

مرجع رسیدگی: شعبه اول دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری زنجان شماره کلاسه دادگاه …

شاکی: گزارش دادرس محترم شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ ابهر

مشتکی عنه: خانم «ز.چ» کارآموز وکالت به شماره پروانه … به آدرس ابهر …

موضوع رسیدگی: عدم شرکت در جلسه دادرسی

رأی دادگاه

در خصوص گزارش رئیس محترم شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ابهر بر علیه خانم «ز.چ» کارآموز وکالت به شماره پروانه … مبنی بر عدم حضور در جلسه رسیدگی مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۷ بعنوان وکیل تعیینی شاکی خانم «گ.خ» و همچنین عدم ارسال لایحه که جهت رسیدگی به شعبه سوم دادیاری دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری زنجان ارجاع شده است در وقت مقرر مشتکی عنها در شعبه دادیاری حضور یافته و اظهار داشته است:

موکلم در بیمارستان بستری بودند و امکان حضور در جلسه دادرسی مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۷ را نداشته و چون جلسه برای ادای سوگند بود و قابل توکیل نیز نبود و با توجه به مدارک پزشکی موکل جلسه تجدید گردید و در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵ با لحاظ شرایط لوث و اجرای قسامه از سوی موکل حکم صادر شد، لذا در جلسه قبلی حضور و یا عدم حضور بنده تاثیری نداشت و حتی با ارسال لایحه نیز قاضی نمی توانست تصمیم گیری نماید و مراتب را شفاهاً به منشی شعبه اطلاع داده بودم.

شعبه دادیاری با اعلام اینکه در هر شرایطی ارسال لایحه و یا حضور برای اعلام عذر موکل جهت شرکت در جلسه دادرسی ضروری بوده است تخلف کارآموز یاد شده را محرز تشخیص و قرار جلب دادرسی صادر و مورد موافقت دادستان انتظامی قرار گرفته است.

پرونده جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است. دادگاه انتظامی برای مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۸ وقت رسیدگی تعیین و مشتکی عنها را دعوت نموده است.

کار آموز یاد شده علیرغم ابلاغ وقت و انتظار کافی در جلسه حاضر نگردیده و لایحه ای نیز ارسال نکرده اند از آنجائیکه وکلای دادگستری برابر مقررات ملزم به حضور در جلسات دادرسی و یا ارسال لایحه میباشند و در صورت وجود عذر قانونی برای حضور بایستی با ارسال لایحه دلایل عذر خویش به دادگاه ارائه نمایند صرف اعلام اینکه در صورت حضور و یا ارسال لایحه نیز دادگاه نمیتوانست تصمیم گیری نماید نافی مسئولیت وکیل یا کارآموز برای عدم حضور در جلسه و یا ارسال لایحه نبوده و بجای اعلام شفاهی به منشی شعبه ضرورت داشت با حضور در جلسه و ارسال لایحه مراتب را به رئیس شعبه اعلام مینمودند و از طرفی حضور وکلا و کاراموزان در دادسرای انتظامی و دادگاه انتظامی با ارسال دعوت نامه ضرورت قانونی داشته که در اینخصوص نیز قصور شده است.

لذا با انطباق تخلف مورد گزارش با بند ۴ ماده ۱۲۲ و بند ۳ ماده ۱۱۹ آئین نامه وکالت مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحی ۱۴۰۲ و بند ۳ ماده ۵۱ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ نامبرده را به توبیخ کتبی با درج در پرونده، مجله و پایگاه اطلاع رسانی کانون محکوم مینماید. رأی صادره برابر ماده ۵۱ قانون وکالت ماده ۱۳۱۵ و ماده ۱۴ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ قطعی میباشد.

رئیس دادگاه

عبدالمجید قره گوزلو

دادرس دادگاه یوسف نوری

دادرس دادگاه مهدی محمدیها

محکومیت یک کارآموز وکالت به علت عدم شرکت در جلسه دادرسی
محکومیت یک کارآموز وکالت به علت عدم شرکت در جلسه دادرسی

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. این شد یک رای انتظامی درست درمان با مجازات مناسب، ولی متاسفانه دادیار انتظامی کانون وکلای اصفهان، حتی مدرک احراز هویت از شاکی و شهود نگرفته… قرارداد لازم الاجرای وکیل را بر خلاف مفاد ماده ۱۰ قانون مدنی به راحتی نادیده گرفته در حالیکه یک دانشجوی حقوق هم می داند هر قراردادی تا زمانی که فسخ یا ابطال نشده لازم الاجرا است، و کانون وکلا هم صلاحیت رسیدگی اش فقط در حدود انتظامی است نه نادیده گرفتن قرارداد… و بسیاری تخلفات وحشتناک دیگر.

  2. اینا هم فقط بلدند به همکار خودشون زور بگن متاسفانه.

    اگه زرنگ هستند از حق و حقوق خودشان دفاع کنند که وزارت اقتصاد نخواد براشون پروانه صادر کنه !!

    1. نه این‌طور هم نیست من به آقای …. وکیل پایه یکم دادگستری در محل سعادت آباد وکالت برای رسیدگی سفته ۶۵ ملیون داده بودم و پس از دریافت رأی مثبت در دادگاه بدوی در جلسه تجدید نظر شرکت نکرد و بنده را به بی حقی رأی دادند و الان نزدیک ۹ ماه است به کانون وکلای تهران بعلت بی توجهی به پرونده و سهل انگاری وکیلم شکایت کرده ام و دادیار کانون وکلا … هم برای بررسی مشخص شده ولی انگار نه انگار که پول بنده داره بی ارزشتر میشود و تنبلی ….. را چکار کنیم نمیدانم ، چون وکلا حامی هم هستند و این محل شکایت که ۳۰۰ هزار تومان هم از من گرفته اند فقط برای بازی با مردم است

      1. آیا وکیل شما وکالت مرحله تجدیدنظر را داشته و شما حق الوکاله آن مرحله را پرداخته بودید؟ برای صدور رای انتظامی اینها مهم است

  3. حالا هرکی ندونه فکر میکنه سیستم قضایی ما چقدر دقیقه
    ….
    هرگز این گوش من از تو سخن حق نشنید
    مردمان گوش به افسانه زاهد ندهید
    داده است دوش به من پیر خرابات نوید
    وزتو ای عهد شکن این دل دیوانه رمید
    گله از فعل بدت پیش خدا خواهم کرد

    1. چه ربطی به دستگاه قضایی داره ؟ کانون وکلا مستقل از دستگاه قضا است و دادسرای مستقل در خصوص رسیدگی به تخلفات وکلا ر دارد

  4. باسلام یک بام و چند هوا بنده هم پرونده ای دارم طی شمار …در دفتر مشاوران قضایی استان همدان که متهم در جلسه رسیدگی حاضر نشد اما نمیدانم چه عامل و ارتباطی مانع رسیدگی میشود که با گذشت سه سال هیچ گونه جوابی جز هنوز رسیدگی نشده به بنده نمی دهند آیا دست حق راستین ظلم ستیزی بیرون میزند به امیدان آن روز

  5. باسلام و احترام
    متاسفانه در شهر زنجان وکلایی وجود دارند که حق الوکاله ۷میلیون گرفته ولی در پرونده ۷صد هزار عنوان کرده و در پرونده دیگر ۱.۵میلیون گرفته ولی متأسفانه ۲۰۰هزار تومان اعلام کرده و در هیچ یک از جلسات هم شرکت نکرده و متاسفانه حکم به ناحقی صادر شد

  6. متاسفم برای قوه قضاییه که همه غم وغصه قضات حضور و عدم حضور وکلاس یعنی ای کاش تو صدور ارا اینقدر دقیق بودن

  7. وکلای قدیمی برای منافع خودشون به هر طریقی دارن کارآموزان وکلای جدید را از میدون بدر میکنن به نظرم بازنشستگی وکلا باید اجباری بشه

    1. کانون وکلا تا ۵۰ سال و مرکز وکلا تا ۶۵ سال میتونن شرکت کنن. بازنشستگی؟! خود وکالت شده شغل بازنشسته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا