اخبار بین المللیویژه

نگاهی به ساختار کانون‌ وکلای دادگستری در کشور ژاپن

وکلاپرس- یک وکیل دادگستری در یادداشتی به توضیح ساختار کانون وکلا و فدراسیون کانون‌های وکلای دادگستری در کشور ژاپن پرداخت و اصلی ترین وظیفه وکیل دادگستری در این کشور را حفظ حقوق اساسی و حقوق بنیادین مردم برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، وکیل پیمان زمانی در یادداشتی درباره نهاد مستقل وکالت در کشور ژاپن، به توضیح پاره‌ای از قواعد حاکم بر وکالت دادگستری در این کشور پرداخته است که در ادامه آن را خواهید خواند.

بیشتر بخوانید: رییس کانون وکلای مرکز: سرانه وکیل در ایران از فرانسه و ژاپن بالاتر است

وکالت در کشور ژاپن بر پایه اعتماد متقابل بنا نهاده شده است

نیرومندترین عامل ایجاد نظم و ثبات در ابعاد گوناگون روابط اجتماعی و سیاسی در ژاپن، آداب و رسوم است که براساس دکترین‌های کنفوسیوس و Japanese principles of harmony ، استوار می‌باشد.

لذا عامل اصلی پایبندی به رعایت هنجارها و ارزش‌های جامعه، قرارداد اجتماعی است که عمدتاً براساس توجه به دیگران و اعتماد و وابستگی متقابل در زندگی اجتماعی ژاپنی‌ها بنا گردیده است. این موضوع آن چنان در فرهنگ ژاپن مهم بوده که در بند ۲ ماده ۲۵ قانون وکالت نیز اولویت و اصل بر اعتماد متقابل بنا نهاده شده است.

قانون وکالت فعلی ژاپن مربوط به بیش از ۷۰ سال پیش است

قانون وکالت در ۱۰ ژوئن ۱۹۴۹ در ژاپن تصویب گردید، که علاوه بر به رسمیت شناختن استقلال کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری، عضویت اجباری و سیستم خود انضباطی را پیش‌بینی نموده است.

در بند یک ماده یک از فصل اول قانون وکالت ژاپن، مأموریت و وظایف یک وکیل «حفظ حقوق اساسی و حقوق بنیادین مردم ژاپن و تحقق عدالت اجتماعی» تعریف شده است که باید با رعایت مأموریت، وظایف خود را با حسن نیت انجام داده و در حفظ نظم اجتماعی و بهبود نظام حقوقی بکوشد.

از ۱۰۳ اصل قانون اساسی ژاپن، ۳۱ اصل به موضوعات حقوق بشر و قوای قضائیه، مقننه و مجریه پرداخته است، همچنین در اصل‏ ۱۲ قانون اساسی آزادی‌ها و حقوق‏ اساسی‏ مردم‏، تضمین‏ و در اصول ۳۴ و ۳۷ نیز اعلام گردیده در تمامی‏ موارد، متهم‏ از کمک‏ وکیل‏ مدافع صلاحیت‌دار برخوردار است‏ و در صورتی‏ که‏ خودش‏ نتواند وکیل‏ انتخاب‏ نماید، از سوی‏ دولت‏ برای‏ کمک‏ به‏ او وکیل تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: کانون وکلای آمریکا (ABA) گزارش تفصیلی وضعیت وکلای دادگستری این کشور را منتشر کرد

هر چند هر کانون وکلای دادگستری، مستقل از دولت و فدراسیون کانون‌های وکلای دادگستری ژاپن است، اما مطابق بند یک ماده ۴۵ همه کانون‌های وکلای ژاپن در کنار هم، «فدراسیون کانون‌های وکلای ژاپن» را تشکیل می‌دهند.

همچنین براساس بند یک ماده ۳۳ قانون وکالت، کانون‌های وکلای دادگستری باید اساسنامه خود را با تأیید فدراسیون کانون‌های وکلای ژاپن تنظیم نمایند.

نگاهی به آزمون وکالت در کشور ژاپن

افرادی که قصد وکالت در ژاپن را دارند ملزم به گذراندن آزمون ملی وکالت هستند که پس از قبولی در آن می‌بایست به مدت یک سال تحت نظارت موسسه تحقیقات و آموزش حقوقی از دادگاه عالی ژاپن کارآموزی طی کنند.

در حال حاضر کانون وکلای توکیو TOBEN با ریاست Kimitoshi Yabuki و با حدود ۹۰۰۰ هزار وکیل، بیشترین تعداد وکلا را در میان ۵۲ کانون وکلای منطقه‌ای در سراسر این کشور داراست.

منبع: روابط عمومی اسکودا

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا