اخبار کانون هاویژه

رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی : امیدوارم روزی حضور وکیل در دادگاه الزامی شود

وکلاپرس _ موسی خلیل الهی امانتداری، صداقت و شرافت را سه اصل مهم وکالت دانست و از وکلای جوان خواست که این شرافت را ارج نهند و ابراز امیدواری کرد که حضور وکیل در جلسات دادرسی الزامی شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، دکتر موسی خلیل الهی (رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی) در سخنرانی خود در مراسم “جشن استقلال کانون وکلای دادگستری ” که به همت کانون وکلای استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز وکیل مدافع در سالن همایش های خاوران برگزار شده گردید، گفت: امیدوارم به روزی برسیم که در نظام حقوقی ما، حضور وکیل در تمامی جلسات الزامی باشد.

بیشتر بخوانید:

وکلای دادگستری در مقام دفاع، استقلالی همپای استقلال قضات دارند

رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: در نظام حقوقی ما و اکثر نظام های حقوقی دنیا برای وکیل در مقام دفاع و وکالت شانی از شئون قضاوت را قائل شده اند و در مقام دفاع، وکلای دادگستری، استقلالی همپای استقلال قضات دارند.

حضور وکیل در دعاوی موجب تضمین و تحقق دادرسی عادلانه می شود

وی در سخنان خود ضمن اشاره به این امر که در نظام قانون گذاری ما، قانون گذار برای تضمین و تحقق دادرسی عادلانه الزامات متعددی را پیش بینی کرده است، یکی از مهمترین آن ها را وجود و حضور و دخالت وکیل در فرایند دادرسی عنوان کرده و اشاره نمود که قانون گذار در نظام حقوقی ایران هر چه جلوتر آمده است، دیدگاه وسیع تری نسبت به جایگاه وکالت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

خلیل الهی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: در جرایمی که مجازات قانونی آن ها مجازات حبس ابد است، قانونگذار بازپرس را مکلف کرده است که اگر متهم وکیل نداشت، در جریان تحقیقات برایش وکیل تسخیری گرفته شود که در واقع نشانگر دیدگاه مثبت نظام قانون گذاری ما نسبت به جایگاه وکیل است.

از ظرفیت خویش برای تحقق صلح و سازش استفاده کنید.

رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی امانتداری، صداقت و شرافت را سه اصل مهم وکالت نامید و از وکلای جوان خواست که این شرافت را پاس داشته و ارج نهند؛ وی در ادامه به انتظاراتی که از وکلا داشت اشاره کرد و افزود: سه انتظار از وکلا دارم، اولین انتظارم رعایت توصیه استاد مرحوم ناصر کاتوزیان است که در جایی می فرمایند شما طرفدار حق باشید نه صرفا طرفدار کسانی که به شما دستمزد خواهند داد، اگر کسی به شما به عنوان وکیل مراجعه کرد اول خودتان او را محاکمه کنید، اگر به این یقین و اعتقاد رسیدید که حق با اوست، برای حق بجنگید. انتظار دوم این است که به سمت وکالت تخصصی بروید.
انتظار سوم این است که از ظرفیت خویش برای تحقق صلح و سازش استفاده کنید.

حضور وکلا در بحث حقوق عامه خالی است

خلیل الهی در ادامه صحبت های خویش با اشاره به نقش مهم وکلای دادگستری در تحقق حقوق عامه، عنوان کرد که احساس می کنم حضور وکلا در بحث حقوق عامه خالی است، امروز مسائل مختلفی درباره حقوق عامه مطرح شده است، مانند مسائل زیست محیطی، بهداشت، حقوق بانوان و.. که وکلا می توانند در این خصوص نقش آفرین شوند.

وی افزود: وکلا این ظرفیت را دارند که به عنوان یک سازمان مردم نهاد در این حوزه ها مطالبه گری و روشن گری و مردم را هدایت و به مجریان تذکر دهند.

بیشتر بخوانید:

رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی در پایان افزود: هر انسانی در مسیر زندگی اش نیازمند آموزش است، منتهی آموزشی که هدفمند باشد. ما این آمادگی را داریم که در جلسات فصلی به نقطه نظر مشترک در قالب کارگاه های مختلف برسیم.

ایشان در پایان آرزو کرد که امیدوارم به روزی برسیم که در نظام حقوقی ما حضور وکیل در تمامی جلسات الزامی باشد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا