دیدگاهویژه

طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار؛ استراتژی استحاله نهاد وکالت با تاکتیک رفوزه گزینی

وکلاپرس- دکتر علی پزشکی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تاکتیکی برای استحاله نهاد  دانست.

به گزارش وکلا پرس، دکتر علی پزشکی،نایب رییس اسکودا و رییس اسبق کانون وکلای زنجان، در واکنش به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، ماده ۶  این طرح را  «تاکتیک رفوزه گزینی» برشمرد که برای نابودی و اضمحلال نهاد وکالت مستقل کشور برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: یادداشت رییس کانون وکلای گیلان: چرا پذیرش استقلال نهاد وکالت چنین گران می‌نماید؟

متن کامل یادداشت در ادامه آمده است:

ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب ‌و کار؛
استراتژی استحاله از درون با تاکتیک رفوزه گزینی

جریانی معاند با هدف نهایی نابودی و اضمحلال نهاد وکالت مستقل، «استراتژی استحاله از درون» را پایه ریزی نموده است.

این جریان به کمک عوامل داخلی در مجلس شورای اسلامی که فاقد سِمت نمایندگی نیز هستند، با نفوذ و مداخله غیر مسئولانه در «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار»، از «تاکتیک رفوزه گزینی» بعنوان یکی از ابزارهای استراتژی یاد شده، بهره می جوید.

نابودی شایسته گزینی با اعتبار دادن به مردودین علمی

مقصود از این تاکتیک، نابودی شایسته گزینی با اعتبار دادن به مردودین علمی آزمون وکالت و جذب آنها حتی با میانگین معدل ۶ و در مواردی پائین تر (در خصوص سهمیه ایثارگران) می باشد.

واکنش منفی افکار عمومی

اجرای این تاکتیک ولی با یک مشکل اساسی مواجه است؛ اینکه تصریح به چنین معدل شرم آوری در قانون بعنوان شرط قبولی، قطعاً واکنش منفی افکار عمومی و نیز احتمالاً مخالفت قاطبه نمایندگان مجلس را به همراه خواهد داشت.

حال چاره کار چیست؟ چگونه می‌توان با کمترین هزینه و با مهار حساسیت افکار عمومی، «تاکتیک رفوزه گزینی» را اجرا نمود؟

«تاکتیک رفوزه گزینی» با چهره فریبنده «نصاب شناور»

اینجاست که ترفند جدیدی اندیشیده می‌شود تا بدون تصریح و اشاره به شرط معدل، در عمل داوطلبین رفوزه آزمون وکالت با میانگین معدل ۶ و بعضاً کمتر، قبول شده تلقی شوند.

بدین ترتیب «تاکتیک رفوزه گزینی» با چهره فریبنده «نصاب شناور» یعنی قبولی در صورت کسب هفتاد درصد نمره یک درصد برتر آزمون طبق ماده ۶ طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار که در واقع قبولی با همان معدل ۶ است، رخ می نمایاند.

بیشتر بخوانید: با معیار نصاب شناور طرح تسهیل نه تنها نخبگان جذب نخواهند شد، بلکه ضعیف‌ترین‌ها در آزمون وکالت پذیرفته خواهند شد

بنابراین، هر جا سخن از «نصاب شناور» به کیفیت مقرر در ماده ۶ فعلی طرح مذکور بود، شما آن را «رفوزه گزینی» که در آن معدل ۱۰ بعنوان معیار علمی حداقلی برای قبولی در آزمون ها به هیچ انگاشته شده، ترجمه نمائید.

نخبه کشی و تهی نمودن وکالت دادگستری از محتوا

درک میزان تأثیر گذاری چنین تاکتیکی برای تحقق استراتژی «استحاله از درون» یعنی نخبه کشی و تهی نمودن وکالت دادگستری از محتوا با هدف نهایی اضمحلال و نابودی نهاد وکالت مستقل، کار چندان دشواری نیست.

باید تا تصویب نهایی این طرح منتظر ماند و دید که موضع نمایندگان مجلس در مواجهه با این رفوزه گزینی چه خواهد بود.

‫۲ دیدگاه ها

  1. خود کانون هم با تصمیمات بی قاعده در پیدایش وضع موجود بدون تقصیر نیست،حدود سال ۹۵ کانون مرکز ناگهان ظرفیت رو از حدود ۱۰۰۰ نفر آورد روی ۶۰۰ نفر.از همون زمان با اینکه سال‌های بعد چنین اتفاقی نیفتاد تمرکزها رفت سمت ظرفیت

  2. با تایید شورای نگهبان طرح اسهیل و استفساریه، اتفاق خاصی هم نیوفتاده، سالهای قبل از بین ۷۰ هزار نفر شرکت کننده ۷۰۰۰ نفر میگرفتن، اما امسال از بین تعداد شرکت کننده بیشتر یعنی ۸۲ هزار نفر قراره ۱۰۵۱۲ نفر بگیرن! این کجاش مشکل داره؟ ۵۰ هزار نفر که نمیخوان بگیرن، که کانونها اینقدر بالا پایین میپرن؟! از طرفی در هیچ زمانی هیچکدوم از کانونها (چه اسکودا چه مرکز وکلا) ۲۰۰۰ نفر نگرفته بودن که کانون مرکز وکلا اومد تخلف کرد و ۲۰۰۰ نفر گرفت اونم به بهانه ملاک نمره خام! همین عملش باعث لج بازی شد.. در کل، وکیل کم داریم و پرونده زیاد داریم. حتی اگر ۱۰ سال هم کلی وکیل بگیرن بازم به سرانه واقعی در مقایسه با انگلیس نخواهد رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا