اخبار مجلس شورای اسلامی

نماینده مجلس مدعی شد: تصویب مواد ۴تا۶ طرح تسهیل باعث رواج فرهنگ ثبت، وکالت و کارشناس رسمی می‌شود

وکلاپرس- سخنگوی کمیسیون جهش مجلس در جلسه علنی ۱۲ مهر در بیان موافقت خود راجع به طرح تسهیل اعلام کرد: تصویب مواد ۴ تا ۶ طرح تسهیل موجب رواج فرهنگ ثبت، وکالت و کارشناسی رسمی در بین مردم می‌شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایلنا، محسن زنگنه نماینده مجلس یازده مجلس شورای اسلامی در رد پیشنهاد نماینده مردم تبریز نسبت به حذف ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار، گفت: نمایندگان باید توجه داشته باشند ماده ۶۹ مرتبط با این قانون حذف نشده بلکه گفته شده هرگونه نقل و انتقال در صورت داشتن صلاحیت افراد باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: تسهیل در امور سیاسی و مدنی امیدآفرین است؛ نه در امور تخصصی و علمی

در قانون اساسی نسبت به رفع انحصار و تبعیض تاکید شده است

وی افزود: «در بند ۲۱ قانون اصل ۴۴ مجوز کسب و کار تعریف خاصی دارد؛ در واقع هر نوع اجازه کتبی، پروانه، گواهی، جواز، موافقت، تائیدیه، مصوبه و… برای شروع، ادامه و بهره برداری از هر فعالیتی که منافع مادی داشته باشد مجوز به حساب می‌آید. بنابراین این که برخی افراد عنوان می‌کنند کسب وکارها از یکدیگر جدا شوند استنباط شخصی‌شان است.

در قانون اساسی نسبت به رفع انحصار و تبعیض در جمهوری اسلامی تاکید شده است؛ اینکه می‌گویند فردی مجوز گرفته و امروز قانون جدید سبب تضییع حق او می‌شود امر صحیحی نیست در واقع امکان دارد هر نوع قانونی مصوب شود که شرایط آن با گذشته متفاوت باشد.»

به سردفترداران این حق داده شده مجوز خود را به هر فردی منتقل کنند

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: برخی از افراد مرتبط با ماده ۴ درآمد ندارند در حالی که اصل موضوع اقتصادی است لذا اگر برخی نگران کیفیت هستند باید پاسخ بدهند چرا در ماده ۶۹ به سردفترداران این حق داده شده مجوز خود را به هر فردی منتقل کنند. بنابراین اگر کسب و کاری نمی‌چرخد و حتی پول اجاره بها به دست نمی‌آورد چرا مجوزش را چندین میلیارد در روزنامه‌ها آگهی کرده و به فروش می‌رساند.

بیشتر بخوانید: یک نماینده مجلس: دغدغه کانون های وکلا قابل پذیرش است

باید در مسائل قضائی اصل رقابت تحکیم بخشیده شود نه اصل انحصار

وی اظهار کرد: باید تاکید کرد در این قانون به صلاحیت سردفترداران اشاره‌ای نشده زیرا قرار نیست دخالت در امور قوه قضائیه شود؛ همچنین مطابق سخنان نماینده دولت باید یادآور شد مطابق سند تحول قوه قضائیه باید در مسائل قضائی اصل رقابت تحکیم بخشیده شود نه اصل انحصار؛ بنابراین تاکید می‌شود اگر کسی صلاحیت دارد اجازه شروع فعالیت کسب کند چون نمی‌شود به افراد بگوییم در این کار ضرر است و شما متوجه نیستید زیرا این کار با آزادی مدنی مغایرت دارد.

فرهنگ ثبت، وکالت و کارشناسی رسمی در بین مردم رواج می‌یابد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: مجوزها را آزاد می‌کنیم و افراد با صلاحیتی که عقل معاش دارند وارد عرصه می‌شوند؛ باید به سردفترداران و وکلا یادآور شد هر چقدر تعداد دفترداران زیاد شود هزینه‌ها کاهش می‌یابد لذا مراجعه مردم بیشتر خواهد شد. بنابراین فرهنگ ثبت، وکالت و کارشناسی رسمی در بین مردم رواج می‌یابد و درآمد فعالان این عرصه نیز طی ۲ الی ۳ سال آینده افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: نامه رییس شورای عالی و رییس کانون کارشناسان رسمی تهران در خصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس خاطرنشان کرد: در رابطه با میزان درصد قبولی افراد باید یادآور شد مطابق کنکور و آزمون باید به تراز توجه داشت؛ در عرف بین الملل نیز معمولا افرادی که نمره بالای ۶۰ درصد بگیرند صلاحیت ورود به امور را دارند لذا اگر صرفا سقف را ۷۰ درصد بگیریم و یا… ممکن است آزمون آنقدر سخت باشد که فردی قبول نشود و یا بالعکس.

منبع: ایلنا

یک دیدگاه

  1. سلام
    در جواب این نماینده محترم باید گفت نمونه بارز طرح شما در حال حاضر ((سازمان نظام مهندسی ساختمان)) هست . آیا باوجود این همه مهندس طراح و ناظر (که با ضوابط آسان حتی سخت تر از طرح موجود شما) هم اکنون پروانه طراحی و نظارت دارند , آیا همه سازندگان به دنبال مهندسان هستند ؟؟ آیا حرفه آنها با رونق اقتصادی همراه است؟؟؟ آیا در بازار ساخت و ساز ساختمان باوجود کثرت مهندس و دستمزد ناچیز آنها سازندگان به دنبال خدمات مهندسی هستند؟؟؟!!! …همین تجربه نشان می دهد که نه تنها رونق حرفه ای مهندسان تحقق نیافته بلکه کیفیت ساخت ساختمان ها هم به علت ورود افراد کم سواد در این حرفه و همچنین ناچیز بودن دستمزدخدمات فنی و مهندسی کیفیت لازم را ندارند. وقتی این تجربه در حال حاضر موجود هست چرا نمایندگان محترم مجلس اصرار بر تصویب چنین تبصرهایی در قوانین دارند که نابودی حرفه های تخصصی دیگر رو به دنبال دارد.
    آیا بهتر نیست نمایندگان محترم مجلس به فکر طرح های تسهیل در کسب و کارهایی که پایه گذار بنیان اقتصادی کشور مانند حمایت ازشرکت های دانش بنیان و بهبودخدمات بهداشتی درمانی آسان و کم هزینه و همچنین نظام مند شدن خدمات فروش محصولات کشاورزان محترم از تولید به مصرف و حذف واسطه ها و صدها مشاغل دیگری که به علت نداشتن قانون مناسب برای کسب و کارها مشکلات فراوانی برای مشاغل ایجاد کرده اند باشند.آیا نمایندگان محترم مجلس از قوانین دست و پاگیر مالیاتی کسب و کارها باخبر هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا