دیدگاه

وکیل محسن محبی : از تواضع بی جا نزد موکل و دادگاه بپرهیزید

وکلاپرس _ محسن محبی در سخنرانی خود در مراسم جشن استقلال کانون وکلای دادگستری در تبریز به ذکر نکاتی درباره حرفه وکالت و رابطه وکیل و موکل پرداخت و به وکلا گوشزد کرد تا از تواضع بی جا نزد موکل و دادگاه بپرهیزند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی، دکتر محسن محبی (وکیل دادگستری و رئیس سابق مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری) همزمان با فرارسیدن روز وکیل مدافع با حضور در جشن استقلال کانون وکلا که به همت کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با بیان این امر که وکالت دادگستری را باید در پس زمینه تاریخ حقوق ایران مطالعه کرد، به استقلال کانون وکلا اشاره کرد و گفت: در عمل چیز دیگری اتفاق می افتد، ما باید آن عمل را درست کنیم و ببینیم آیا در عمل این اتفاق می افتد و این استقلال به رسمیت شناخته می شود یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

برخی سعی می کنند “استقلال” را به روش خودشان تعریف و تبیین کنند

محبی با اشاره به این امر که برخی سعی می کنند “استقلال” را به روش خودشان تعریف و تبیین کنند، از لغو کردن انتخابات اسکودا انتقاد کرده و اعلام نمودند که با راه حل های بهتری می شد این موضوع را مدیریت و حل و فصل کرد و عنوان نمودند که برای این که چالش استقلال کانون وکلا را زودتر، بهتر و عالمانه تر حل بکنیم، باید از خودمان شروع کنیم.

وکالت یک شغل امانی و کار سختی است

این وکیل دادگستری با اشاره به این که وکالت یک شغل امانی و کار سختی است؛ به ذکر توصیه هایی برای وکلا و کانون وکلا پرداخت و گفت:
در بسیاری از کشورها تضمین نتیجه نهایی دعاوی ممنوع است، وکالت درصدی که در خیابان ها می بینیم یا حق الوکاله آخر کار این ها به معنی وکالت به شرط چاقو است که ممنوع بوده و کانون وکلا باید نسبت به این مساله سختگیری داشته باشد و برخورد جدی با این موارد اعمال کند.

وی اضافه کرد: هرگز نتیجه دعوا را تضمین نکنید، چون از رای قاضی دو نفر با اطلاع هستند، یکی خود قاضی و دیگری خدا؛ نتیجه دعوا در گرو استدلال حقوقی طرف مقابل و ارائه ادله معارض و نهایتا به دست قاضی است.

اگر موکل خواست شهادت دروغ یا مدرک مخدوشی را به دادگاه بدهید نپذیرید

محبی ادامه داد: پس از قبول وکالت در جهت اصول سازش تلاش کنید، اگر موکل از شما خواست نکته نادرست یا شهادت دروغ یا مدرک مخدوشی را به دادگاه بدهید نپذیرید، این مشارکت در گمراه کردن قضات است و بال دیگر فرشته عدالت بودن نیست.

وکالت تعهد به فعل است نه نتیجه

رییس سابق مرکز امور حقوقی بین المللی گفت: وکالت تعهد به فعل است نه نتیجه، حق الوکاله زحمتی است که وکیل به لحاظ دانش تخصصی و حرفه خود متقبل شده است، نه در برابر حصول نتیجه، در رفتار با سایر وکلا و اصحاب قضا و کارکنان اداری دادگاه ها نهایت ادب و احترام را بکار بگیرید و این امر غیر از استخفاف در برابر قاضی است.

بیشتر بخوانید:

این حقوقدان اضافه کرد: از تواضع بی جا نزد موکل و دادگاه جدا بپرهیزید، شان وکالت همپای قضات و رئیس کانون وکلا همپای دادستان کل کشور است؛ اسرار موکل نزد وکیل امانت است و بسی بیش از امانت در معنای حقوقی خود که جنبه اخلاقی دارد.

خدمت حقوقی رایگان نیست اما رعایت حال موکل حق مسلم اوست

دکتر محبی ادامه داد: حتی المقدور وکالت با واسطه را نپذیرید و تلاش کنید با موکل مستقیما ارتباط برقرار کنید، سرمایه اصلی وکیل علاوه بر دانش حقوقی و تجربه اش، اعتماد موکل است، ملاقات با موکل یک جلسه رسمی و کاری است و ضمن تاکید بر آراستگی در جلسه مذکور، خدمت حقوقی رایگان نیست، اما رعایت انصاف و حال موکل و تخفیف در حق الزحمه حق مسلم اوست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صدر و ذیل همه توصیه ها این است که یادتان باشد “الم یعلم بان الله یری”.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی

‫۹ دیدگاه ها

  1. درود برشما استاد فرهیخته ،متاسفانه بعضی از وکلا باتملق و چاپلوسی بیش از اندازه شان و شوکت وکیل را درمقابل موکل ودادگاها و قضات وکارکنان بسیار شکننده ومستاصل کرده اند ،در عرصه ی وکیل و وکالت نیز حضور چنین اشخاصی در این ردای مایه تاسف و تاثر میباشد ،این اشخاص زبان تملق و نوکرصفتی را نوعی حیله وخدعه برای نفوذ دربین اقشار میدانند که ریاکارانی بزرگ و نوکر صفتانی و چاکر صفتانی در دربار اربابانشان باید میبودند نه وکیل و نماینده ی مردم.

  2. آقای محبی احتمالا با یک بازپرس و یا قاضی مغرور بیسواد روبرو نشده تا ببیند که این کستاخی را دارند که خواهان خوانده شاهد وکیل اطرافیان را بی دلیل مورد تهدید و توهین و بازداشت قرار دهد.پشت تریبون می شود خیلی حرف ها زد باید دید در اتاق بازپرس و قاضی چه اتفاقی می افتد.

  3. ماشالله به دانش این آقای وکیل.عزیز جان در همین حالت هم بسیاری از وکلا خودشان را سر تر و بالاتر از هزچر شخصی می دانند و مغرور هستند.اگر به توصیه شما عمل کنند که به قاضی می گویند برو کنار من جای شما بنشینم.در ضمن جناب وکیل موکل نگون بخت وکیل میگیرد که به نتیجه مطلوب برسد نه اینکه امثال شما فقط با دریافت حق الوکاله اعلام کنید من موظف و متعهد به فعل هستم نه نتیجه.در اینصورت وجود شما چه ثمری خواهد داشت؟

  4. شان وکالت شانی آرزوی خیالی بیش نیست. جلوی دادگاه مه باید توی صف وایسی، موبایلت رو باید تحویل بدی، بعد تا فیها خالدونت هم که بازرسی بدنی و کیف و داخل جیبات رو هم یه سرباز با شدت بیشتر می گردند چون دستور حفاظت اینه که وکلا و کارشناسان رو بیشتر و سخت تر بگردین، کارمندهای دادگستری هم جز متلک گویی به وکلا و کار انجام ندادن و امروز و فردا کردن نیستن، قضات هن که لوایح وکلا رو نمیخونن و اعتقاد دارن وکلا فقط دنبال پولن و دعاوی بی خود مطرح میکنن، مقامات که معتقدند اصلا آدم زنده وکیل نمیخواد و ما توی شرع وکیل دادگستری نداریم، قوا هم دنبال از بین بردن استقلال وکلا هستن. فقط مونده به هر بقالی اجازه بدن مجوز و پروانه ی وکالت بده و…. حالا هی بگین شان. آیا در دنیای واقعی شانی برای وکیل مونده یا فقط روی کاغذ و متن قوانین وجود داره؟

  5. بنده برای عرایض جناب محبی احترام قائل هستم و نکاتی به ذهن بنده حسب شغلم رسید تا بیان کنم.۱- وظیفه قاضی و وکیل/ وکلای محترم در پرونده کشف حقیقت میباشد که متاسفانه بنده مکرر در جلسات به عینه شاهد بودم تا خواهان یا خوانده قصد بیان حقیقت رو داشته مانع بیان آن شده و حتی بعد از بیان هم عنوان نموده موکل نمی دانسته، ۲- وکیل فرض بر این است که در موارد بدیهی نتیجه را می داند، برای مثال طرح شکایت در خصوص توهین به موکل بعد از ۷ سال پس از وقوع جرم و صدور قرار موقوفی تعقیب اجحاف در حق موکل میباشد، ۳- موکل در پرونده جعل قصد ارایه اصل سند را داشته به محض ورود وکیل به پرونده موکل از ارائه سند که نسبت بدان ادعای جعل شده منصرف و عنوان داشته مفقود کردم، که وکیل محترم دقیقا سدی در برابر کشف حقیقت بوده، ۴-اخیرا بدون در نظر گرفتن صلاحیت علمی بیشمار پروانه وکالت صادر شده که اخیرا در بخشی که بنده هستم وکیل محترم شماره تماس خود رو در اختیار سرباز وظیفه قرار داده تا به تمامی مراجعین ارائه دهد، ۵- عدم مطالعه پرونده، بدین شرح که وکیل محترم در جلسه حاضر شده و اظهار می دارند” طی لایحه ای اعلام خواهم کرد” که به علت مشغله زیاد پرونده را مطالعه نفرموده اند، ۶- متاسفانه اخیرا وکلا مکررا از اوراق مربوط به ابطال تمبر مالیاتی یکسان برای پرونده های متعدد استفاده نموده اند، ۷- عدم حضور در جلسه دادرسی یا حضور با تاخیر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه ای! که گاها اتفاق افتاده خانم وکیل نه خودکار به همراه دارن و نه برگه ای برای نگارش لایحه! دادگاه بخش گاها به علت حضور یک قاضی و رسیدگی های فوق العاده با تاخیر تشکیل می‌شود و این مشکل ناشی تقصیر بنده نیست، ۸- عدم رعایت شان وکلای محترم بدین نحو که گاها تشخیص موکل از وکیل ممکن نیست، با شلوار جین و ….البته قضات) حوزوی و یا …(هم متاسفانه اخیرا شان یک قاضی را رعایت نمی کنند، پوشیدن دمپایی و …که مایه شرمساری است، ۹- عدم رعایت همکار وکیل توسط وکیل طرف مقابل، که در آینده هم افزون خواهد شد. در پایان نیز باید اقرار کرد که این وضعیت اسفناک در دادگاه ها و کانون های وکلا و مرکز مشاوران به علت بیسواد گزینی است که با زیر پا قرار دادن استانداردهای علمی منتهی به افت هر دو نهاد عدالت شده است. دانش آموخته دانشکده حقوق شهید بهشتی.

  6. من خودم کاراموز وکالت هستم .وکالت هم مثل هر شغل دیگه است .مثلا یه گارگر شهرداری به مردم خدمت نمی کنه .یا یه لوله کش گاز که اگر یه اشتباه بکنه جان مردم به خطر می افته یا یه پزشک یا پرستار .یا یه راننده .وکیل هم به نوبه خود با جان و مال مردم سر و کار داره ..انسانها زنجیر وار در کنار و وابسته هم هستن نه خادم و مخدوم هم .چه وکیل چه قاضی چه نماینده مجلسش چه ریس جمهور چه کارگر و سوپور محل همه باهم انسان هستن …چه نیاز هستی که کسی را از تواضع و مهربانی دور کنید….بعضی از وکلا چنان تو دادگاها راه میرن فکر میکنن خدا هستن…..تواضع از نشانه کمال انسانیت و احترام به هم نوع است …شان و شولت مال ادمای حقیر هست که اینطوری می خوان خلا و عقده هاشون رو درمان کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا