دیدگاه

رئیس کانون وکلای زنجان : رای شعبه ۶۳ سازمان تعزیرات در جریمه اسکودا فاقد اعتبار قانونی و غیر قابل اجرا است

وکلاپرس _ علی پزشکی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، به نقد دادنامه شعبه ۶۳ تعزیرات حکومتی پرداخت و رای صادره را فاقد اعتبار دانست.

به گزارش وکلاپرس، علی پزشکی (وکیل دادگستری و رییس کانون وکلای دادگستری زنجان) در یادداشتی به شرح دیدگاه خود نسبت به رای شعبه ۶۳ تعزیرات حکومتی مبنی بر جریمه ۱۲۰ میلیارد تومانی اسکودا به اتهام گرانفروشی در برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۲، نوشت و ضمن ارائه توضیحاتی، این رای را فاقد اعتبار قانونی و غیر قابل اجرا دانست.

رئیس کانون وکلای زنجان گفت: اسکودا در برگزاری آزمون کارآموزی اصیل و ذینفع نبوده و به وکالت و نمایندگی از طرف کانون های وکلای دادگستری عمل نموده است، بنابراین، طرح شکایت علیه اسکودا خطای فاحش شاکی خصوصی و خطای افحش نیز، پذیرش این شکایت و‌ ورود به رسیدگی ماهیتی و صدور حکم محکومیت توسط تعزیرات حکومتی است.

بیشتر بخوانید:

پیشتر فرشید فرحناکیان (عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز) ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲ از اعلام شکایتی علیه اسکودا به اتهام گرانفروشی در برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۲ خبر داده و اعلام کرده بود: بر اساس شکایتی که به اتهام گرانفروشی در برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۲ کردم نتیجه کارشناسی این ادعا در سازمان حمایت از مصرف‌کننده در شعبه ۶۳ بدوی تعزیرات حکومتی تهران در حال رسیدگی می‌باشد. حسب اعلام در صورت محکومیت، اسکودا مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیارد ریال جریمه خواهد شد.

 سپس شعبه شصت و سه سازمان تعزیرات حکومتی در رأیی، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران را به پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه بابت اتهام گرانفروشی در برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ محکوم کرد.

دکتر علی پزشکی در صفحه اینستاگرام خود درباره رای صادره نوشت:

اخیراً شعبه تعزیرات حکومتی که به شکایت گران فروشی در برگزاری آزمون کارآموزی وکالت علیه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) رسیدگی می نماید، در مقام واخواهی اسکودا نسبت به دادنامه غیابی صادره، با ارسال اخطاریه و تعیین مهلت از اسکودا خواسته تا روسای کانون های وکلای سراسر کشور رأساً یا با اعطای وکالت به وکیل دادگستری، واخواهی را دنبال نمایند؛ در غیر این صورت، واخواهی اسکودا رد خواهد شد!

در خصوص این پرونده و اخطار رفع نقص مذکور نکاتی در خور تأمل و توجه است.

رسیدگی و دادنامه ی صادره توسط تعزیرات حکومتی، صرف نظر از ایرادات عدیده ی ماهوی، واجد یک اشکال شکلی بنیادینی است که اساس و شالوده ی رسیدگی ماهیتی را مخدوش و مآلاً دادنامه صادره را بی اعتبار و غیر قابل اجرا می سازد.

اسکودا در برگزاری آزمون کارآموزی اصیل و ذینفع نبوده و به وکالت و نمایندگی از طرف کانون های وکلای دادگستری عمل نموده است، بنابراین، طرح شکایت علیه اسکودا خطای فاحش شاکی خصوصی و خطای افحش نیز، پذیرش این شکایت و‌ ورود به رسیدگی ماهیتی و صدور حکم محکومیت توسط تعزیرات حکومتی است.

اخطاریه رفع نقصی که توسط شعبه تعزیرات حکومتی به شرح فوق صادر و به اسکودا ارسال شده است، گواه بر این مدعاست که تعزیرات حکومتی به خطای افحش خود در پذیرش شکایت و رسیدگی و محکومیت غیابی اسکودا پی برده و قصد دارد تا از این طریق، کانون های وکلای دادگستری را وارد فرایند دادرسی اشتباه خود نموده و خطای افحش خود را پوشش دهد.
بر این اساس، کانون وکلای دادگستری زنجان به درخواست رئیس اسکودا در واکنش به اخطاریه رفع نقص تعزیرات حکومتی، یعنی ارسال کد جهت امضا و اعطای وکالت توسط رئیس این کانون به وکیل منتخب اسکودا جهت واخواهی، پاسخ منفی داده و از طریق بازرس اسکودا به شورای اجرایی پیام فرستاده تا روسای کانون های استانی دیگر نیز مرتکب اشتباه نشده و به هیچ وجه به وکیل منتخب اسکودا اعطای وکالت ننمایند زیرا کانون متبوع آن ها طرف شکایت پرونده نبوده و با انجام این کار، کانون خویش را مشمول دادنامه ی صادره قرار می دهند. از سوی دیگر، محکومیت اسکودا نیز که ذینفع و اصیل در برگزاری آزمون نبوده و به نمایندگی و وکالت از طرف کانون ها عمل نموده، حتی اگر قطعیت نیز یابد، فاقد اعتبار و ارزش قانونی بوده و به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارد و به اجرا گذاشتن آن، هم برای صادر کننده دادنامه و هم برای مجری آن مسئولیت حقوقی و کیفری به دنبال خواهد داشت.

برای خواندن متن رای شعبه ۶۳ تعزیرات حکومتی بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

رای شعبه ۶۳ تعزیرات حکومتی در خصوص جریمه ۱۲۰ میلیارد تومانی اسکودا بابت آزمون وکالت

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا