اخبار کانون ها

رئیس کانون وکلای اصفهان: اینکه پروانه وکلا را برای رسیدن به اهداف خود به مخاطره بیندازند مصداق بارز تضییع حقوق عامه است

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در گفت و گو با رسانه «اصفهان امروز» نیاز اساسی جامعه امروز را آگاهی‌بخشی به مردم در حوزه حقوقی به‌واسطه رسانه‌ها دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان، دکتر ادیب رئیس کانون اصفهان در این گفت و گو مسائلی از قبیل افزایش آگاهی حقوقی مردم، تخصصی شدن وکالت، لزوم استقلال کانون های وکلای دادگستری و تعامل ارتباط با مردم و … را گوشزد کرده است.

خلأ موجود در جامعه امروز آشنایی با مسائل حقوقی است

به گفته حسین ادیب باتوجه‌به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون پرونده در دادگستری های کل کشور وجود دارد، این مهم ضرورت آشنایی بیشتر مردم با قوانین را گوشزد می‌کند و باید روندی طی شود تا با آگاهی‌بخشی حجم انباشت پرونده‌های قضایی را کاهش دهیم.

ادیب با انتقاد از اینکه به نظر می‌رسد تلاشی در راستای ارتقا آموزش‌ها به جامعه که پیشگیری را در پی داشته باشد در اولویت قرار ندارد اظهار کرد: درصورتی‌که مردم در زندگی روزمره برای امضای هر سندی در هر سطحی از مشاوران حقوقی و وکلا مشاوره لازم را دریافت کنند بدون شک روند بهتری را در ادامه شاهد خواهیم بود که گام نخست آن کاهش پرونده‌های قضایی است.

بیشتر بخوانید:

او تأکید کرد: خلأ موجود در جامعه امروز آشنایی با مسائل حقوقی است که باید در اولویت باشد و در این گذر رسانه باید در کنار کانون وکلا قرار بگیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان به وجود کمیسیون های تخصصی در حوزه های مختلف در کانون وکلا اشاره کرد و توضیح داد: در این کمیسیون‌ها وظایف به‌صورت تخصصی تقسیم شده است. کمیسیون های مانند کارآموزی،آموزش، حقوق بشر، روابط بین الملل، بانوان و … افرادی که در این کمیسیون‌ها حضور دارند عمدتا از وکلای باسابقه هستند که هر کدام در یک حوزه اختصاصی تلاش می‌کنند.

وکالت هم مانند سایر رشته ها باید در زمینه تخصصی شدن گام بردارد

او در ادامه تأکید کرد: وکالت هم مانند سایر رشته ها باید در زمینه تخصصی شدن گام بردارد به همین جهت ۳۱ رشته تخصصی از سوی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) تعریف شد و تا کنون به بیش از ۵۰ نفر از وکلای اصفهان گواهی وکالت تخصصی اعطا شده است. این در حالی است که کانون‌های سایر استان‌ها نیز به سمت راه‌اندازی کمیسیون وکالت تخصصی و صدور پروانه وکالت تخصصی برای وکلای واجد شرایط گام برداشته اند و ضرورت دارد این کار گسترش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در رابطه با روند صدور پروانه وکالت تخصصی عنوان کرد: به دو روش پروانه وکالت تخصصی به وکلا ارائه می‌شود نخست وکلایی که سابقه یا مدرکی در حوزه تخصصی حقوقی دارند و در مرحله بعدی وکلایی که با گذراندن دوره‌های آموزشی لازم موفق به دریافت پروانه وکالت تخصصی می‌شوند.

کانون وکلا از لحاظ اقتصادی مستقل و از لحاظ انتظامی نیز خود انتظام است

ادیب یکی از چالش‌های کانون های وکلای دادگستری را استقلال برشمرد و گفت: کانون وکلا یک نهاد مدنی است و جزو معدود نهادهایی است که استقلال دارد و وابسته به دولت نیست و از لحاظ اقتصادی مستقل و از لحاظ انتظامی نیز خود انتظام است.

او خاطرنشان کرد: موضوعی که در اولویت و اهمیت بوده است حفظ استقلال است هر چه حاکمیت نفوذش را در کانون‌ها و نهادهای مدنی همچون کانون وکلا بیشتر کند این استقلال ضعیف‌تر می‌شود و ضعف استقلال باعث می‌شود که دادرسی عادلانه مخدوش شود.

ادیب افزود: اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی ذی قدرت و ذی نفوذ امکان داشته باشند پروانه وکلا را برای رسیدن به اهداف خود به مخاطره بیندازند مصداق بارز تضییع حقوق عامه است.

بیشتر بخوانید:

او با انتقاد از نحوه قانون‌گذاری‌هایی که در سال های اخیر اتفاق افتاده و استقلال کانون وکلا را به چالش کشیده است گفت: برخی مواقع شاهد هستیم که اقدامات سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و نهادهای موازی در مقابل کانون وکلا ایجاد می‌شود و از سوی دیگر شاهد وضع آیین‌نامه‌ها و قوانینی هستیم که استقلال کانون وکلا را تحت الشعاع قرار می دهد.

ادیب عنوان کرد: در حال حاضر تعامل قوه قضاییه با کانون وکلا بیشتر شده است به طور مثال آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه با پیگیری کانون و همراهی قوه قضائیه در بسیاری از موارد ناقض استقلال کانون ها اصلاح شد که قدم بزرگی بود.

مجلس به تصویب قوانینی می پردازد که تضعیف کننده حقوق اساسی مردم است

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در مورد چالش امروز کانون وکلا با مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس به تصویب قوانینی می پردازند که به ضرر نهاد وکالت و تضعیف کننده حقوق اساسی مردم است و بدون نظر سنجی از وکلا مطرح شده است، هر قانونی که در حوزه های تخصصی مختلف مطرح می شود باید از متخصصان آن حوزه مشاوره گرفته شود اما این روند در مجلس طی نشده و بدون توجه به نیازهای واقعی جامعه برخی قوانین به تصویب مجلس می رسد که آثار این قوانین غیرکارشناسی در آینده نزدیک مشاهده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ادیب اظهار کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار یکی از همان قوانین است که آثار مخربی دارد. وقتی قرار است در حوزه وکالت موضوعی تصویب شود و کانون های وکلا با آن مخالفت می کنند نمایندگان باید دلایل مخالفت را بشنوند. آیا مجلس عواقب این قانون‌گذاری ها را را خواهد پذیرفت؟

مشاوره رایگان وکلای اصفهان در اداره معاضدت کانون

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان گفت: نزدیک‌شدن به مردم دغدغه اساسی ما است چرا که متاسفانه به دلیل تبلیغات و هجمه های نادرست دیدگاه مردم نسبت به وکلا با عینک بدبینی است. اما واقعیت فراتر از این موضوع است.کانون های وکلا در جهت مسئولیت های اجتماعی که بر دوش خود احساس می کنند اقدام به تشکیل موسسه معاضدت قضائی نموده اند که از طریق این موسسه خدمات و مشاوره های حقوقی رایگان به مردم ارائه می شود. در حال حاضر بیش از ۱۱۰ نفر از وکلا در مؤسسه معاضدت قضائی کانون وکلای اصفهان به مردم مشاوره رایگان ارائه می‌کنند و از سوی دیگر با نهادهایی چون بهزیستی، کمیته امداد و انجمن‌های مددکاری تفاهم‌نامه های مختلف برای ارائه مشاوره و خدمات حقوقی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

ادیب ادامه داد: در همین راستا تعدادی از وکلا روزانه به زندان ها می روند و مشاوره های لازم را به زندانیان ارائه می دهند، توسعه این تعاملات همواره در دستور کار ما بوده به گونه ای که در دادگستری هم اتاقی در اختیار داریم و مشاوره لازم را به ارباب رجوع داده می شود.

ادیب با بیان اینکه باید به مردم نزدیک شد عنوان کرد: در مسائل اخیری که در کشور به وجود آمد مردم نقش و تأثیر وکیل را بیشتر متوجه شدند. باید از طریق رسانه ها کمک کنیم تا نگاه مردم و آگاهی آنان نسبت به فعالیت های حقوقی کانون های وکلا ارتقا پیدا کند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام بر جناب آقای دکتر ادیب بزرگوار، به عنوان یکی از اعضای کانون وکلایتان معتقدم درست است که هجمه ها باعث نگاه سوء به وکلا شده است اما دو مورد دیگر موثرتر بوده است : ۱_عملکرد خود وکلا در ارتباط با مردم و موکلین ۲_عملکرد خود کانونهای وکلا و برخی مدیران قبلی…. جناب آقای دکتر، وقتی خود مدیران کانون وکلا زیراب مثلا یک همکار را در دادگستری و نزد قضات بزنند و مطالب دروغ زشتی نشر دهند چه انتظاری از بقیه می توان داشت…. قوه قضاییه طرح صیانت از کارکنانش دارد،… طرح صیانت از وکیل کجاست؟…. یا اصولا برخی افراد معتقدند که اگر بتوانند یک همکار را کله پا کنند باید دریغ ننمایند تا تعداد همکارانشان کم شود؟! خیلی تاسف بار است این دیدگاه…. وقتی یک همکار وارد فضولی و دخالت در میزان حق الوکاله های همکارش شود در حالیکه قرارداد معتبر است و به او ربطی ندارد اگر موکلهایش راضی به پرداخت بوده اند، این هجمه ها آیا توسط رسانه هاست یا خود وکلا؟؟؟ …… خواهشمندم در رشد اخلاق حرفه ای بین همکاران کوشش فرمایید

    1. فرمایشات سرکار خانم عاطفه غلامعلی فقط در حد درون سازمان خودشون هست و به مردم ربطی نداره و اما؛
      رئیس کانون وکلای اصفهان از تضییع حقوق عامه حرف بزنه مزخرف ترین حرفه.پایان

      1. خوب حالا کی گفته که من موافقم راجع تضییع حقوق عامه بگویند و از استقلال دم بزنند… اگر دقت کنید نوشتم که رفتار خود وکلا با موکلین و مردم هم باعث طرز فکر امروزشان نسبت به وکالت شده است… وقتی وکیلی دلسوزانه وکالت نمی کند برای موکلش و همان وکیل نسبت به وکیل دلسوزی، حسادت دارد که چرا فلانی را مردم قبول دارند، و سعی در خراب کردن وجهه اش می کند چون خودش آن وجدان و دلسوزی را برای مردم ندارد.. این به شما هم مربوط می شود… مثل هر شغلی، در شغل وکالت نیز عموما کسی زیراب زنی همکارش را انجام می دهد که در رابطه با موکلش هم همین اخلاق را دارد، چه بسیار مردمی که اَسرار خود را به وکیلی گفتند، بجای وکالت، در موقع خطر، از همان اَسرار سواستفاده علیه موکلش نموده است

  2. شما اقای زرنگ اصفهانی نگران حقوق عامه نباشید حفظ حقوق عامه رو مجلس انقلابی منتخبین ملت تشخیص میدن نه مثل شما اقایون که به هیچ قانونی ولایت فقیه باید ملزم وملتزم باشید مجلس در راس امور است حرف شما که در راس امور نیست خرد جمعی تصمیم میگیرن پس بنظر شما دانشگاه رو ببندید تا شما زنده اید پولدار پولدار تربشید پرستارو کارشناس سیاسی کارشناس فیزیک وشیمی هم پس دوباره باید کارشناسی امتحان بدن دانشگاه متقلبانه مدرک داده درسه؟

    1. آخه ایشان دست میگه،بدبختی کشور اینه که متاسفانه مسولین کشور براساس مدرک مسئول میشن نه تخصص.امثامن و جنابعالی که به صرف مدرک لیسانس وارد یک رشته تخصصی شویم و به خاطر ضعف علمی حقوق مردم ضایع خواهد شد.نباید دیدمان این باشه اشتغال ایجاد بشه گور پدر مردم،این خدابخش نمیاد.علممان ببریم بالا،یقیناً هم قبول میشیم هم در آینده نتیجه بخش تر خواهد داد

  3. متاسفانه وضیعت وکالت ووکیل درمناقشات بین کانون وکلا وقوه قانون گذاری به صورتی درامده که هرکدام ازاعضا ومسولین دوطرف تنها که به قاضی میروند پیروزبرمیگردند وهیچ کدام خطاهاواشتباهات خودرا نه تنهاگردن نمیگیرندبلکه اصلا مطرح نمیکنند وفقط ازاشتباهات طرف مقابل میگویندومعتقدند اگراین وضیعت ادامه یابدحقوق مردم ضایع خواهدشد وجامعه وکالاچنین وچنان میشوند درحالی که مشکلات وخطاهای فاحش که به جامعه حقوقی ایران ضربه مهلکی زده وانگیزه این شغل مقدس راازجوانان واینده سازان ایران گرفته ریشه درخودستایی ها ومنم منم های هم مقنینین محترم وهم مجریان عزیزدارد یک طرف یک رویه انحصاری ایجادکرده ووکالت راارث اباواجدادی خود قلمدادکرده وتنها سالانه تعدادانگشت شمارازمابهتران رادرازمونهای مهندسی شده میپذیرد وبقیه جامعه حقوقی ایران رابدون صلاحیت وبیسواد و یک مدرک گرفته خطاب کرده دروکالت رابروی جوانان مستعدبدون پشتیبان زمراکزقدرت بسته وطرف دیگرعده ای نماینده اکثراغیرانتخابی زیرمیزوکالت زده وجامعه حقوقی رازیرمجموعه وبله قربان گوی بی ارتباط ترین وزارت نسبت به مسایل حقوقی وزارت اقتصادبه عنوان حرفه ای تجاری قرارداده بدون کمترین کارکارشناسی شده واسیب این دعوای حیدرنعمتی اول گریبان جامعه گرفتارومشکلدارایران راگرفته دوم فارغالتحصیلان سال به سال رشته حقوق وسایررشته های مرتبط راودرنهایت هرطرف سازخودرامیزند وخودراحق مطلق میپندارد

  4. من درارتباط با شکواییه ها باهروکیلی قراردادبستم حقه بازدراومدطوری که دراواسط راه مشخص شدوکیل شریک دزد و رفیق قافله است!هرجاهم رفتم برای شکایت ازوکیل ترتیب اثرداده نشد.درنهایت حقم ضایع شد

    1. به عنوان یک وکیل می گویم در انتخاب وکیل خیلی دقت کنید، نه دنبال اسم و رسم وکیل بروید نه تبلیغات، یک راه از طریق فضای مجازی، وکلایی هستند در فضای مجازی فعالیت و استدلالهای خوبی دارند، مثلا راجع یک مشکل راهکارهای عادلانه و قانونی می دهند، نمونه آراء خوبی می گذارند، حرف بزن و منتقد هستند، و روی پای خودشان نه متکی به سمت کانون یا رسانه ها…. این ملاکها معمولا برای تشخیص یک وکیل خوب راهگشاست… البته باز هم دقت کنید در زمان تنظیم قرارداد و رفتارهای وکیل را خوب ارزیابی کنید،عموما وکیلی که خیلی زیراب یک وکیل دیگر را بزند چندان قابل اعتماد نیست و فقط برای جذب مشتری این کارها را می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا