اخبار اسکوداویژه

رئیس اسکودا: دوگانه وکیل مستقل و وابسته مجعول است/ وکیل غیرمستقل اصلاً وکیل نیست

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا در آیین تحلیف کارآموزان وکالت سال ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری البرز، ضمن ارائه نکاتی در خصوص رعایت اخلاق حرفه ای بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، دکتر جعفر کوشا در این مراسم با اشاره به سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، گفت: امروز، هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است. این روزها با استمرار بحران در نوار غزه، تلاش‌های بین‌المللی برای استقرار صلح و تضمین حقوق بشردوستانه، در بوته آزمونی دیگر قرار گرفته است. کودکان به خاک و خون کشیده شده و خانواده‌های عزادار فلسطینی، نمادی از ناکارآمدی استانداردهای دوگانه در تعریف حقوق بشر است.

وی افزود: جامعه جهانی، به خصوص جامعه حقوقی در جهان باید اراده‌ای جدی برای مقابله با اقدامات جنایت‌بار صهیونیست‌ها از خود نشان دهد. سازوکارهای تضمین‌کننده حقوق بشر امروز نارسایی‌های جدی از خود نشان داده‌اند و باید راهی برای مقابله با این ناکارآمدی انباشته‌شده پیدا کرد. آنهایی که حقوق بشر را ابزار پیشبرد سیاست کرده‌اند، باید دست از این فریبکاری سیستماتیک بردارند. جهان امروز تشنه سازوکارهای کارآمد بین‌المللی برای تضمین حقوق بشردوستانه برای تمامی ابناء بشر، فارغ از ملیت و مذهب و محل سکونت است.

وکالت مستقل از لوازم تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه است

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضور در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت و مشاهده شور و شوق همکاران جوانم برای تصدی منصب وکالت و دفاع از حق ملت، همیشه برایم لذت‌بخش است، تصریح کرد: عمیقا اعتقاد دارم مادامی که صاحبان وجدان‌های بیدار و اذهان دغدغه‌مند با وجود دشواری‌های فراوان، مشتاقانه درصدد پوشیدن ردای وکالت هستند، سنگر دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق اساسی مردم خالی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دکتر کوشا، وکلای وظیفه‌شناس و دغدغه‌مند را سنگربانان خستگی‌ناپذیر حاکمیت قانون و مردم‌سالاری توصیف کرد و گفت: آنها دیده‌بانان تیزبین تبعیض، فساد و هرگونه نقض حق هستند. بنده افتخار می‌کنم که هم‌ردا و هم‌صنف کسانی هستم که با وجود فشارهای آشکار و پنهان، همراهی با مردم و دفاع از حقوق آنها را رها نکرده‌اند و در این راه، متحمل هزینه‌ها و دشواری‌های فراوان شده‌اند. وکالت مستقل، از لوازم تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه است و به همین مناسبت از ارکان تعطیلی‌ناپذیر حاکمیت قانون و مردم‌سالاری به شمار می‌آید.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به هجمه‌هایی که اخیرا علیه کانون وکلای دادگستری روا داشته شده است، اشاره کرد و یادآور شد: در روزهایی که از هر سویی تیری به سوی نهاد وکالت روان و این نهاد مدنی سترگ و دیرپا آماج هجمه‌های سازمان‌یافته از نواحی مختلف است، پایبندی به آرمان استقلال و ایستادگی بر این اصل، اهمیتی مضاعف دارد.

استقلال وصف جوهری صنف وکالت است

این حقوقدان و وکیل دادگستری ضمن تاکید بر اهمیت استقلال کانون وکلا، تصریح کرد: برخی، اهتمام وکلا برای صیانت از استقلال وکالت را به یک تلاش صنفی فرو می‌کاهند. برخی اشتباه تصور می‌کنند ما سودای لجاجت و مخالف‌خوانی داریم و برخی نیز در درون خانه از کوشش مستمر برای مراقبت از ستون‌ها خسته‌ شده‌اند؛ ما نه سودای تقابل داریم نه استقلال وکالت را صرفا یک حق صنفی می‌دانیم. ما به دلیل سوگندی که خورده‌ایم خود را ملزم به پاسداری از حقوق مردم می‌دانیم. این را هم البته می‌دانیم که بدون استقلال، اساسا وجود وکیل معنا ندارد، چون استقلال وصف جوهری صنف وکالت است. دوگانه وکیل مستقل و وکیل وابسته، مجعول و غیرواقعی است، ما چیزی به عنوان وکیل وابسته نداریم. وکیل اساسا باید مستقل باشد و اگر نباشد، وکیل نیست.

بیشتر بخوانید:

وکلای جوان بی تفاوت نباشند

رئیس اسکودا در پایان خطاب به کارآموزان وکالت تاکید کرد: از همکاران جوانم می‌خواهم هرگز نسبت به سرنوشت خانه صنفی خود بی‌تفاوت نباشند. راه دشوار و بلندی پیش روی شماست. هرگز از پیگیری حقوق مردم خسته نشوید و هیچ‌گاه پایبندی به شئون وکالت را از یاد نبرید. هیچ‌گاه از آموختن دست نکشید و هرگز به وکالت به عنوان یک کسب و کار نگاه نکنید. مردم گرانیگاه حرفه ما هستند. این را بدانید که در هر دو گانه و نبردی، ما باید در سمت مردم باشیم.

منبع: روابط عمومی اسکودا

‫۷ دیدگاه ها

  1. بی تفاوتی وکلای جوان نسبت به سرنوشت نهاد وکالت(یا به تعبیر شما خانه صنفی خودشون) ناشی از سرخوردگی اونهاست.
    وکلایی که رفتارهای تبعیض امیز دست اندرکاران کانونها و اسکودا رو در دوران داوطلبی و کارآموزی دیدند و انحصار طلبی رو در جز به جز رفتار این اشخاص از مصادره به مطلوب کردن قوانین و ایین نامه های مرتبط با امر وکالت تا وضع بخشنامه های غیرقانونی مشاهده کردند، طبیعیه دچار یک یاس و سرخوردگی بشن که در بی تفاوتی نسبت به نهاد وکالت و حقوق مردم بروز و نمود پیدا می کنه.
    البته این بی تفاوتی صرفا نسبت به حقوق مردم هم نیست. وکلای جوان سرخورده و مایوس حتی در مورد حقوق خودشون در نهاد وکالت هم بی تفاوت شده اند. یکی از مصادیق این بی تفاوتی نسبت به حقوق خود هم بی میلی اونها در انتخابات هیات عمومی کانونهاست. موضوعی که منجر به تشکیل هیات مدیره های کانونها توسط افراد فاقد اعتبار و ناکارامد شده. افرادی که علاوه بر به هم ریختن سامان و قرار کانونهای متبوعشون، با اراشون زمینه ساز حضور اشخاصی مثل کیانی هرچگانی بر مسند نایب رییسی اسکودا و انحراف این اتحادیه از اهدافش هم شدند.

    1. سلام موافقم البته یکسری وکلا از اول بی خیال بودند ولی افراد دغدغه من مثل من چنان مورد آزار برخی وکلای کانون وکلا قرار گرفتم که دیگر انگیزه ای نماند، خدا را شاکرم فعلا آقای ذکتر ادیب ریاست محترم هستند و قبلش خانم دکتر رییسی، و کمی اوضاع بهتر شد…. و خدا را شکر آقای دکتر جعفر کوشا مرد صداقت پیشه رییس اسکوداست

  2. از نحوه سوالات غیر استاندارد امسال آزمون کانون وکلا مشخص بود دغدغه تعدادی از مسئولین محترم اسکودا نه پذیرش کارآموز با سواد و نه حفظ شان وکالت و نه حتی تامین منافع مردم هست. نحوه انجام هر کاری، مصداق نحوه‌ی انجام تمام کارهاست.
    دکتر کوشای عزیز درست میفرمایید شکی نیست که استقلال وکیل خیلی مهمه اما معتقدم اگر امروز نهاد مرکز وکلای قوه قضائیه وجود داره بخاطر عملکرد نادرست خود کانون وکلا بوده. کانون وکلا باید نیاز مردم از وکیل رو تامین می‌کرد اما چنین نکرد و در عوض با بهانه‌های مختلف انحصار ایجاد کرد. حتی با وجود گذشت سال‌ها از تاسیس مرکز وکلای قوه و دادن پروانه وکالت در کنار کانونها باز با کمبود وکیل مواجه‌ایم. بله مردم قرار نیست قربانی سیاست‌های غلط عده‌ای که در لوای نهاد مستقل بودن صرفا منافع صنفی رو دنبال می‌کنند بشن.

  3. سلام با نظر دوستانی که عملکرد گذشته کانونهای وکلا را دلیل وضعیت موجود میدانند کاملا موافقم .همکاران ما طی ۸۰سال تاسیس کانونها حدود ۸۰هزار پروانه صادر کرده اند که ناشی از همان انحصار گرایی بوده وکالت بایدطی ۳ازمون با ۸۰هزار پذیرفته مواجه بشوند.تا متنبه گردند.

  4. من نمی‌گویم سمندر باش یا پروانه باش
    چون برای مردن اماده ای .مردانه باش
    خطاب به کانون‌های وکلا….

  5. شجاع باشید و بگویید بخشی از راه اشتباه کردیم.. بد مدیریت و برخورد کردید. خیلی بد… شما از هر کارشکنی و توهینی دریغ نکردید… کسانی که بعد از کلی تجربه و ازمون و خطا الان فاز علامه دهر می گیرند اگر پرونده قبولی اش را باز کنی سوال بیع عقد است یا ایقاع یا… را جواب نداده از من دانشجو انتظار دارد سوالات اختلافی و انشا نویسی پاسخ بدهم… بد رفتار کردید و نهاد موازی ایجاد شد و تا الان هم حاضر نیستید درست رفتار کنید و بعد جوانان جوانان می کنید… هیچ چیز غیر از عذرخواهی شما اعتبار اسیب دیده را به نهاد کانون باز نمی گرداند. شجاع باشید.

  6. اولین کاری که می کنیم، همه وکلا را بکشیم
    اولین کاری که هر ظالم بالقوه برای از بین بردن آزادی و دموکراسی باید انجام دهد، “کشتن همه وکلا” است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا