اخبار قوه قضاییهویژه

درخواست حذف ۵۰ دادسرا در کشور

وکلاپرس ـ معاون دادستان کل کشور درباره درخواست دادستان کل کشور گفت: حذف دادسرا در این ۵۰ شهرستان باعث صرفه جویی در بودجه و نیروی انسانی قوه قضاییه و  تسریع در رسیدگی به پرونده­‌های مردم در دادگاه خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم آبادی معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین دادستانی کل کشور به یکی از کارکردهای مثبت نظارت الکترونیک بر دادسرا ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال معاونت نظارت دادستانی کل کشور در سال ۱۳۹۸ از طریق نظارت الکترونیکی آنلاین تعداد پرونده‌های وارده به هر یک از دادسراهای سراسر کشور را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسید که حدود پنجاه شهرستان از شهرستان‌هایی که دادسرا در آن­ها تشکیل شده است در واقع به لحاظ قلت تعداد پرونده‌های وارده ظرفیت تشکیل دادسرا را نداشته‌­اند و تشکیل دادسرا  در آن شهرستان­ها از ابتدا اشتباه بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

موضوع به دادستان محترم کل کشور گزارش شد و دادستان کل کشور نیز از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست کردند که دادسرا در حدود پنجاه شهرستان حذف شوند و دادگاه‌­های شهرستان در آن مناطق با روش دادگاه بخش به پرونده­‌ها رسیدگی نمایند.

وی توضیح داد: لذا حذف دادسرا در این ۵۰ شهرستان هم باعث صرفه جویی در بودجه و نیروی انسانی قوه قضاییه و هم باعث تسریع در رسیدگی به پرونده­‌های مردم در دادگاه خواهد شد. در آن شهرستان­ها که دادسرا حذف شده است رئیس دادگاه وظیفه دادستان و مدعی­‌العموم را نیز بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید:‌ پس از انقلاب اسلامی بارها شاهد کنار گذاشتن یک قانون و برگرداندن آن بوده‌ایم

نظارت مردمی بر دادسرا

نظارت از طریق رسیدگی به شکایاتی که مردم حضوراً و یا از طریق پست از نحوه عملکرد دادسراها مطرح می­کنند. یکی از روش­‌های مؤثر نظارت رسیدگی به شکایات مردم است از این طریق نقاط ضعف و قوت دادسراها برای دادستانی کل کشور مشخص می­‌شود.

خرم آبادی کرد: رسیدگی به شکایات و انتقاداتی که مردم  از طریق صندوق­‌های نصب شده در داخل ساختمان‌های دادسراها  به ما اعلام می‌کنند و رسیدگی به شکایات و انتقاداتی که مردم از طریق فضای مجازی و پایگاه اینترنتی دادستانی کل کشور از نحوه عملکرد دادسراها مطرح می‌­کنند دو مورد دیگر از روش‌های نظارت این معاونت بر دادسراها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: مردم شکایات و انتقادات خود از عملکرد دادسراها را در سایت  دادستانی کل کشور به نشانی dadsetani.ir بارگذاری می­‌کنند و یکی از همکاران دادستانی کل کشور مسئول بررسی شکایات و انتقاداتی است که از این طریق مطرح می شود و هر روز بلااستثنا این شکایات مورد بررسی قرار می­‌گیرند و پاسخ افراد نیز داده می­‌شود.

بیشتر بخوانید: واژه سوت زنی را نمی‌پسندم؛ مردم گزارشات را مستدل بفرستند

بیشترین شکایات از دادسرا ها

خرم آبادی در رابطه با بیشترین شکایات واصله به این معاونت گفت: در حال حاضر ماهیانه بیش از هفتصد شکایت از طرق مختلفی که ذکر شد از عملکرد دادسراها به اداره رسیدگی به شکایات و مراجعات مردمی معاونت نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور واصل می­‌شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

این مقام قضایی مهمترین شکایات واصله را اطاله رسیدگی، سنگین بودن قرارهای تأمین صادره، عدم پذیرش وثیقه و کفیل، عدم تعیین تکلیف در خصوص اموال ناشی از جرم، عدم توجه به دلایل و محتویات پرونده، عدم پاسخگویی صحیح قضات و مدیران دفاتر به مراجعین، خروج قضات از بی­طرفی، ندادن مرخصی به زندانیان، بدرفتاری مأموران زندان با زندانیان، توجه نکردن به مدارک پزشکی برای مداوای زندانیان و عدم تعویق در اجرای حکم زندانیان و بدرفتاری ضابطین با شکات و متهمین عنوان کرد.

معاون دادستان کل کشور موارد دیگری همچون عدم اهتمام قضات به جلب و دستگیری متهمین، عدم اجرای دستور جلب متهمین توسط ضابطین، عدم اهتمام قضات اجرای احکام نسبت ادغام پرونده­‌های مربوط محکومیت‌های متعدد زندانی­‌ها، شکایت نسبت به دادن مرخصی زیاد به محکومین، شکایت در خصوص ضبط وثیقه­‌ها و وجه­‌الکفاله، اعتراض نسبت به متواری شدن زندانیانی که با قرار تأمین خفیف به مرخصی رفته و متواری می­‌شوند و عدم جدیت در اجرای احکام کیفری را از دیگر شکایات واصل شده به معاونت نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور اعلام کرد.

منبع: دادستانی کل کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا