ویژهیادنامه

۳ اردیبهشت؛ سالروز درگذشت وکیل بهمن کشاورز

وکلاپرس ـ ۳ اردیبهشت ۹۸ و تنها چند روز پس از درگذشت اسماعیل مصباح اسکویی، فرزند بهمن کشاورز از درگذشت پدرش بر اثر ضایعه قلبی خبر داد.

نگاهی به فعالیت حرفه ای بهمن کشاورز

بهمن کشاورز (متولد ۱۳۲۳ تهران) از سال ۱۳۵۰ به کسوت وکیل دادگستری درآمد و سه دوره عضویت در هیأت مدیره کانون وکلای مرکز و پنج دوره دو ساله ریاست اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری را در کارنامه خود داشت.

وکالت وی از «غلامحسین کرباسچی» در سال ۷۷ او را به چهره‌ای شناخته شده در نزد افکار عمومی تبدیل کرد.

مرحوم کشاورز – که از سال ۸۴ تا ۹۶(به غیر از دو سال) سمت ریاست اسکودا را بر عهده داشت- در جهت نقد اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری(مصوب ۱۳۸۸ رییس قوه قضاییه) و جلوگیری از اجرای آن تلاش فراوانی کرد.

سرانجام وی در ۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

بیشتر بخوانید: نلسون ماندلا ؛ وکیل یک ملت

نگاهی به خانواده و آثار وکیل بهمن کشاورز

برخی از افراد خانواده او چهره‌هایی شناخته شده در عرصه فرهنگ و سیاست هستند؛ جدّ پدری‌اش (محمد وکیل‌التجار یزدی) نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای ملی و جدّ مادری‌اش (شیخ محمود کسمائی) از یاران میرزا کوچک‌خان جنگلی بودند. پدرش (کریم کشاورز) نویسنده و مترجم و از اعضای اصلی کمیته مرکزی حزب توده بوده است.

فریدون منو، از باسابقه‌ترین وکلای ایران، شوهرخاله و وکیل سرپرست بهمن کشاورز بود و همسر عموی او (خدیجه کشاورز) نخستین زن ایرانی بود که موفق به اخذ پروانه وکالت شد.

بیشتر بخوانید: گاندی ؛ وکیلی که «پدر ملت» شد

از بهمن کشاورز تألیفات حقوقی متعددی از جمله اولین فرهنگ حقوقی انگلیسی به فارسی (منتشر شده در سال ۱۳۵۴)، «هنر دفاع در دادگاه‌ها»، «سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت»، «وکیل دادگستری و اخلاق حرفه‌ای» و «دفاع و استدلال شفاهی در دادگاه‌ها» بر جای مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا