اخبار کانون ها

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی: مصوبه اخیر مجلس مغایر با اصول قانون اساسی و سیاست های کلی نظام است

وکلاپرس- رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی در دیدار با اعضای هیات مدیره و وکلای عضو کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، مصوبه اخیر مجلس در خصوص نهاد وکالت را، مغایر با اصول قانون اساسی و سیاست های کلی نظام دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از وقت نیوز دکتر حسن پاشازاده رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، دکتر حسن فرهودی نیا و دکتر حسین شربیانی منتخبین هیات مدیره جدید این کانون به همراه جمع دیگر از وکلای پیشکسوت و جوان استان چهارشنبه گذشته مورخ ۲۲ شهریور ماه با رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار که روز چهارشنبه صورت گرفت دکتر حسن پاشازاده به همراه منتخبین هیات مدیره جدید این کانون و تعدادی از وکلای استان دغدغه و نگرانی عمیق خود از مصوبه اخیر مجلس را اعلام و نسبت به عواقب و پی آمدهای آن هشدار دادند و خواستار رد این مصوبه توسط شورای نگهبان شدند.

براساس این مصوبه که با عنوان “طرح تامین مالی و جهش تولید (از طریق اصلاح قوانین «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی »و «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور » به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده است، کانون های وکلای دادگستری از قوه قضاییه منتزع و به زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه مجریه در می آیند و همه امور آن ها از جمله صدور پروانه وکالت، تعلیق و ابطال پروانه وکالت از طریق سامانه کسب و کار زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت خواهد گرفت .تاسف بارتر اینکه مصوبات کمیسیون های داخلی این وزارتخانه برای کانون های وکلا الزام آور شناخته شده و این مصوبات غیر قابل اعتراض در دیوان محترم عدالت اداری قلمداد شده است!

مصوبه اخیر مجلس مغایر با اصول قانون اساسی و سیاست های کلی نظام است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس در مورد نهاد وکالت گفت : این مصوبه مغایر با اصول قانون اساسی و سیاست های کلی نظام است.

صمد عزیزی در این دیدار گفت: متاسفانه برخی از مصوبات مجلس از جمله مصوبه اخیر در مورد وکالت چالش بر انگیز است و موجب نگرانی و ضرر ذینعفان و جامعه می شود.

با قید فوریت مسائل را به فقها و حقوقدانان شورای نگهبان انتقال خواهم داد

وی در پاسخ به درخواست وکلای آذربایجان شرقی برای رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان اطمینان داد که با قید فوریت ذغدغه و نگرانی آنان را به آیت الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان و سایر حقوقدانان و فقهای این شورا انتقال دهد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌ شرقی تصریح کرد : همه اعضاء محترم شورای نگهبان اعم از حقوقدانان و فقهای آن شخصیت های دلسوز و خادم نظام هستند و آمادگی شنیدن حرف ها و مشکلات مردم و جامعه وکالت هستند.

ما نیازمند مجلس در تراز ملت هستیم

عزیزی با اشاره به جایگاه مجلس تصریح کرد : ما نیازمند مجلس در تراز ملت هستیم نه مجلسی که قوانین و مصوبات آن مغایر با قانون اساسی باشد.

وی از وکلا و نخبگان جامعه خواست برای انتخاب اصلح و شایسته سالاری کمک کنند و افزود : قانونگذاری کار علمی است و نمایندگان مجلس باید از سطح دانش و علم کافی برخوردار باشند و از تصویب قوانین مغایر قانون اسای و سیاست های کلی نظام اجتناب شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی افزود : حضرت آقا بارها خطاب به مجلس و نمایندگان تاکید فرموده اند به هنگام تصویب قانون و مصوبات به آثار و پی آمدهای آن دقت و توجه شود که این قانون مصوب تا جد می تواند نیازهای ذینفعان را بر آورده و به عدالت کمک کند.

منبع: وقت نیوز

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام، آیا چیزی فراتر از قانون هم داریم ظاهرا که اینطوریه هر کسی با رای نمایندگان رای اعتماد میگیره ولی همین شخص وقتی وزیر میشه بخشنامه ای خلاف قانون صادر میکند بطور مثال وزیر آموزش وپرورش بخشنامه ای خلاف قانون بازنشستگی صادر کرده است بنظرم بایستی در برابر چنین کارها مجلس طبق قانون برخورد کنه که کسی بعد ازاین خلاف قانون بخشنامه یا امریه ای صادر نکنه.

  2. شورای نگهبان چرابرای ساماندهی نیروهای باسابقه بالا تکلیفشون مشخص نمیکنین بعدش واسه کارهای دیگه حمایت می‌کنند ازشما خواهش میکنیم واسه همه کا رهاحمایت کنن

  3. وکلا چون راهها را می دانند به راحتی مصوبات مجلس را لغو می کنند.
    اما برخی از اصناف نتوانستند منع قانون پیش فروش آپارتمان را اصلاح نمایند. و خیلی ها متضرر شدند

  4. باسلام لطفا به تخلفات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در انتصابات شهرستان تبریز و غیره دخالت های بیجا و فراوان انجام می دهند رسیدگی فرمایید همانطور که مستحضرید تعدادی از نمایندگان خیلی خیلی در مسائل شهری و غیره سو استفاده می‌کنند به امید سربلندی شما بزرگوارانو

  5. من کارمند یکی از ارگانهای قوه قضائیه هستم به والله اگر یه ضمانت اجرا برای این مصوبه بزارن و بگویند اگر این مصوبه برای کشور چالش زا شد بایستی نمایندگان زمان تصویب پاسخگو باشند،همه آنها حرفشان پس میگیرند،یه آدم بی سواد هم میدونه مشکل آفرین خواهد شد،اونایی که میگن خوبه چون توانایی علمی ندارند میگن خوبه، آدم کم سواد چطوری میتونه دفاع از حق مردم کنه.وقت میگوییم ولش کن تا بیاد سرکار خودش درست میشه.بابا حق مردم ضایع خواهد شد،

  6. الان متاسفانه شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام فقط دارن به نفع سرمایه داران رای صادر میکنن و اصلا قشر ضعیف جامعه را در نظر نمیگیرن… که تنها بهانه انها هم شده قانون دست نوشته ای که به اشتباه خود انها نوشتن و به راحتی میتوان ان را تغییر داد. قانون انها که قانون خدا کلام خدا نیست. پس چرا انقدر پافشاری بر قانونی میکنن که در این ۴۰ و خرده ای سال فقط به ضرر قشر ضعیف بود الله اکبر

  7. مثل اینکه آقای عزیزی
    خودش را عضو حقوقدان شورای نگهبان دانسته
    بهش بگید ای بابا کمی مطالعه کن در خصوص وظایف دفتر نظارت بر انتخابات
    بعد بیا در خصوص مجلس حرف بزن
    وقتی اظهار نظرش در باره مجلس خواندم
    از …. ایشان غصه ام شد

  8. سلام کسانیکه در دوران دفاع مقدس خدمت نکردن دردمارادوانخواهندکرد دلیل براینکه دردوران دفاع مقدس با آن امکانات بسیار ناچیزیک وجب از خاک ایران را به دشمن ندادن ودروقت حمله یاپاتک دشمن براثرنبودامکانات زخمی ها یاخوراک وحشیان کوهی شدن یابدست دشمن بصورت فجیهی جان دادن حال این حق این عزیزان است که زیرفقرزندگی کنند اکثریت درقیدحیات نیستن اگرهم هستن چیزی به عمرانان باقی نمانده که درفقرزندگی کنند تقاضای داریم که این عزیزان حق به سزای گردن کشورومملکت دارند قرارشدهمسان سازی حقوق وطلب گذشته در این ماپرداخت شودامادرفضای مجازی چیزهای دیگر به گوش عزیزان رسیده تقاضای رسیدگی عاجزانه داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا