اخبار صنفیویژه

توضیح رئیس کانون وکلای مرکز درباره برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ در تابستان و کارآموزی پذیرفته‌شدگان

وکلاپرس- رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در اولین نشست خبری خود در سمت ریاست این نهاد از مذاکراتی برای برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ در تابستان خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، بهنام حبیب زاده مومن در اولین نشست خبری خود در سمت ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص وضعیت پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، خدمات معاضدتی کانون وکلای مرکز و الزام قانونی وکلا به نصب سامانه فروش و … توضیحاتی را ارائه داد.

نهاد وکالت به دنبال دادرسی عادلانه است

حبیب زاده گفت: کانون وکلای دادگستری مرکز بیش از صدسال جایگاه قانونی دارد و یک نهاد حقوقی و مدنی است که در راستای دفاع از حقوق مردم فعالیت می‌کند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: ما در کانون مرکز به دنبال این هستیم که چهره واقعی نهاد وکالت را به شهروندان ارائه دهیم و ارتباط خوب ما با رسانه‌ها می تواند به این مساله کمک کند.

وی تاکید کرد: چهره نهاد وکالت چهره‌ای است که به دنبال دادرسی عادلانه است و مردم به نهاد وکالت و کانون‌های وکلای دادگستری اعتبار می‌دهند و آن را قبول دارند.

۸ هزار پرونده وکالتی و ۱۳۰ هزار مشاوره حقوقی رایگان در کانون وکلای مرکز

حبیب زاده مومن گفت: ما وکالت معاضدتی را به مردم باید ارائه دهیم و حدود ۸ هزار پرونده وکالتی رایگان را همکاران ما در کانون مرکز در یکسال گذشته ارائه دادند. حدود ۱۳۰ هزار مشاوره حقوقی هم به صورت رایگان همکاران ما در اداره معاضدت انجام دادند. همچنین حدود دو هزار پرونده وکالت تسخیری هم‌ از سوی همکاران ما در کانون مرکز انجام شد.

وی افزود: مجموعا بیش از ۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ در ۲۷ کانون استانی به جرگه وکالت پیوستند و افتخاری برای ما است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: ما دادسرای انتظامی را داریم و اگر وکیل دادگستری خدایی نکرده وظایفش را به درستی انجام ندهد و شهروندان نسبت به آن شکایتی داشته باشند، دادسرای کانون به آن شکایات و تخلفات رسیدگی می کند. نظارت درونی و بیرونی در کانون وکلا وجود دارد و قوه قضاییه وظایفی دارد که عملکرد وکلا را به صورت تخصصی بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: ادعاهایی مطرح می شود که کانون‌های وکلا انحصارگرا هستند ولی ما معتقدیم که به قانون که هرچند به آن منتقد باشیم و قانونی باشد که بد باشد، باز هم احترام می‌گذاریم و چارچوب عملکرد کانون وکلا آنچنان شفاف است که می‌خواهیم هم مردم به ما نظارت کنند و هم نهادهای بیرونی و انتقادها را به ما بگویند زیرا انتقاد سازنده باعث می‌شود عملکرد یک نهاد به جلو حرکت کند.

در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار کارآموز را در کانون مرکز پذیرش کردیم

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از پذیرفته شدگان آزمون‌های قبلی وکالت منتظر شروع دوره کارآموزی و چه تعداد مشغول کارآموزی هستند؟ گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار کارآموز را در کانون مرکز پذیرش کردیم. ما کار آموزش را انجام می‌دهیم و وکلای جوان را به بهترین نحو تربیت می‌کنیم زیرا وکالت و دفاع امر تخصصی است و آبرویی برای نهاد وکالت هستند.

وی افزود: در هیات مدیره دوره سی و دوم تلاش کردیم ظرف ۶ ماه شرایط شروع دوره کارآموزی این ۴ هزار نفر را فراهم کنیم و گاهی اوقات هم بعضا پاسخ استعلامات دیر می آید. کارآموزی این ۴ هزار نفر را نهایی کردیم و از امروز کار شروع شده است. امروز هم ‌۵۰۰ نفر از این عزیزان دوره دو ماهه کارآموزی شان را شروع کردند و بقیه که ۳۵۰۰ نفر است هم دوره آموزشی شان شروع می شود.

قوه قضائیه باید cms کارآموزان وکالت ۱۴۰۰ فعال کند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در مورد کارآموزان سال‌های گذشته (سال ۱۴۰۰) باید بگویم که آنها در مرحله دوم هستند و باید cms آنها از طریق قوه قضاییه فعال شود و ان‌شاءالله در بهمن ماه این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ما برای دو سال کارآموز گرفتیم و تمام کارهایش انجام شده است.

آزمون وکالت ۱۴۰۳ در تابستان برگزار خواهد شد

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آزمون بعدی وکالت چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: زمان برگزاری آزمون وکالت سال آینده باید در اسکودا نهایی شود و مذاکرات انجام شده است که در تابستان ۱۴۰۳ آزمون وکالت برگزار شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: با توجه به اتمام دوره هیات مدیره اسکودا، برای سال ۱۴۰۳ و سال‌های آینده تلاش خواهیم کرد زمان مشخصی را برای آزمون وکالت مشخص کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ مطابق قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکارها و با وجود اینکه اعتقاد داریم این قانون ایرادهایی دارد، آزمون وکالت برگزار شد. کانون وکلای دادگستری مرکز هم مطابق قانون تسهیل در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰۰ کارآموز وکالت را پذیرش کرد و در سال جاری نیز حدود چهار هزار نفر از طریق برگزاری آزمون مطابق با قانون پذیرش شدند.

در حال حاضر کارآموز وکالت با معدل سه پذیرش می‌شود

وی افزود: مطابق قانون حاضر، کارآموز وکالت با پذیرش معدل سه پذیرش می‌شود درحالی که می‌خواهیم با بهره‌مندی مردم از حق دفاع، از جان و مال و ناموس مردم دفاع کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز یادآور شد: قبل از قانون تسهیل هم مطابق با قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، ظرفیت پذیرش آزمون وکالت تعیین می‌شد که مطابق آن هم در هیات سه نفره براساس ظرفیت اعلامی حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ کارآموز با شایسته‌گزینی با درنظر گرفتن حدنصاب‌ها پذیرش می‌شدند.

وکلا یکی از شفاف ترین مشاغل هستند

وی در پاسخ به سوالی درباره الزام قانونی وکلا به نصب سامانه فروش یا همان دستگاه کارت خوان گفت: وکلا یکی از شفاف ترین مشاغل هستند و وکلا در بدو قرارداد تمبر مالیاتی باطل می‌کنند. همچنین قراردادهای وکالت در سامانه قوه قضاییه بارگذاری می‌شود. اکنون بیش از ۸۰ درصد از وکلای دادگستری به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور متصل هستند و کارتخوان‌های بانکی در دفاتر وکلا نصب شده است.

وی درباره آمار تخلفات وکلا در این زمینه گفت: وکیل دادگستری در زمانی که اعلام وکالت میکند درصدی از حق الوکاله را به سازمان امور مالیاتی واریز میکند و قراردادهای وکالت در سامانه قوه قضاییه بارگذاری می شود و پایش وجود دارد. تعداد کمی شاید کم اظهاری مالیاتی داشته باشند ولی این امر نباید باعث شود وکالتشان زیر سوال رود.

فعال شدن cms بیش از ۲ هزار کارآموز وکالت در روز های آینده

رئیس کانون وکلای مرکز همچنین گفت: طی چند روز آینده CMS بیش از ۲ هزار نفر از کارآموزان این کانون فعال خواهد شد.

حبیب‌زاده مومن ادامه داد: چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگر باید شاخص‌ها در نظر گرفته شود، میانگین وکلا در ایران از حد نصاب جهانی بالا تر است. شاید بیان شود که در کشور ما پرونده زیاد است اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا در تمامی پرونده‌ها وکیل گرفته می‌شود؟

وی افزود: خواهش ما این است که رسانه‌ها واقعیت‌ها را به مردم ارائه دهند و تنها چهره چند وکیل دادگستری را به عنوان غالب نهاد وکالت ارائه ندهند و با رعایت انصاف نهاد وکالت را قضاوت کنند.

با قانون تسهیل در حوزه وکالت، دانشجویان تلاشی برای علم آموزی نمی‌کنند

حبیب زاده یادآور شد: یکی از اثرات قانون تسهیل در همان صندلی‌های دانشگاه نیز دیده می‌شود و متاسفانه  با قانون تسهیل در حوزه وکالت، دانشجویان تلاشی برای علم آموزی نمی‌کنند؛ چرا که معتقدند به راحتی پذیرش می‌شوند و این آسیب علمی و تخصصی است.

رئیس کانون وکلا دادگستری مرکز در پایان گفت: در دو سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ کارآموز وکالت در کانون مرکز و در کل کانون‌های سراسر کشور بیش از ۱۳ هزار نفر پذیرش شده‌اند که این آمار بسیار بالایی است.

منبع: ایسنا

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. باید اقای نقد علی و مجلس انقلابی طی یک اقدام انقلابی مثل پذیرش همگانی لیسانسه های بیسواد در مشاغل حقوقی کار آموزی رو هم بردارند تا کاملا هر دم بیل بشه

    1. فرمایش شما کاملا صحیحه البته اقای نقدعلی باید پیش قدم بشه تا به تمام دیپلمه های علوم انسانی پروانه وکالت بده خدا به جامعه ای که امثال اقای نقد علی نماینده مجلس باشد رحم کنه

  2. وکیل اگه بیسواد باشه مثل دکتر بیسواد خودبه خود از چرخه فعالیت حذف میشه
    پس جوش الکی نزنید

    1. بله قطعا در هر صنفی کسی که وجدان کاری نداره یا کار بلد نیست و بی سوادی حذف میشه ، ولی آسیبی که در طول مدت فعالیت کوتاهش به جامعه و صنف خودش میزنه ، بدنامی است که برای اون صنف تا مدتها میمونه .

    2. هرگز این حرف اشتباه رو نزن دوست عزیز. وکیل بیسواد هرگز حذف نمیشه چرا چون برای امرارمعاش وارد چرخه دلالی و کلاهبرداری میشه و همچنین بفکر زد وبند میافته و به نحو احسنت اینجور خلافهارو انجام میده. شما یه وکیل باسواد و کاربلد نشون بده که اهل زد وبند و دلالی و رشوه باشه؟؟؟ اما بیا صدتا وکیل بیسواد بهت نشون بدم که فقط دلالی و زد و بند دارند میکنند. وکیل بیسواد اتفاقا داره از وکیل باسواد عالیتر پول درمیاره.

  3. درود دوست عزیز من خودم وکیل دادگستری هستم ، خدمت شما میگویم اون افرادی که تحت نام زد و بندی و دلال نام بردید عملیاتشون صرفا ناشی از بی سوادی نیست اونها افراد بدذات و شیر ناپاک خورده ای هستن که اگر در هر قسمت جامعه باشند اون قسمت رو فاسد میکنند فرد بی سوادی که شوق و ذوق بیشتر فهمیدن رو داشته باشه به مرور زمان متبحر خواهد شد ولی انسان بد گوهر تا روز قیامت هم اصلاح نمیشه .
    بد گوهر را علم و فن آموختن
    دادن تیغ است دست راهزن
    تیغ دادن در کف زنگی مست
    به که آید علم ناکس را به دست
    مولوی

  4. بنده از انتاریو (تورنتو کانادا)پیام میدهم اینجا هم مثل همه جای دنیا وکیل بیسواد داریم
    وکیل داریم سالی بالغ بریکصد پرونده داره و درمقابل وکیلی هم داریم به اندازه انگشتان یک دست هم درسال پرونده گیرش نمیاد

  5. سلام ایا اخذ ملیونها تومان بعضا تا صد ملیون تومان از بلزنشستگان حقوقی دستگاه دولتی برای پروانه کاراموزی بعد از سی سال کار حقوقی در محاکم اگر انحصار طلبی نیست چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا