اخبار کانون ها

نائب رئیس کانون وکلای فارس: تصویب قانون تسهیل باعث شده تا‌ تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت تا ۱۰ برابر ظرفیت افزایش یابد

وکلاپرس- نایب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در آیین پذیرش بالغ بر هزار کارآموز وکالت این کانون، با اشاره به افزایش ظرفیت کارآموزان طبق قانون تسهیل و نبود امکانات و فضای آموزشی کافی، بر لزوم تلاش و کسب مهارت بیشتر کارآموزان برای موفقیت در این حرفه تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویر احمد، آیین آغاز مرحله اول کارآموزی هزار و ۲۵ نفر از کارآموزان پذیرفته شده در آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در روزهای چهارشنبه و ‌پنجشنبه هفته جاری مورخ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه، با حضور مسئولان این کانون برگزار و بایسته های لازم برای این ‌گروه از وکلای آینده تبیین و تشریح شد.

شأن وکیل ایجاب می‌کند که همه وکلا و کارآموزان مکلف و متعهد به رعایت اخلاق عمومی باشند

 علی شایان منش، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس ضمن خوشامدگویی به میهمانان و کارآموزان حاضر در جلسه گفت: ورود شما را به کانون وکلای پرافتخار، فعال و پیشرو منطقه فارس خیر مقدم عرض نموده و براین نکته تاکید دارم که از امروز شما، عضو کانون وکلای دادگستری فارس و میراث دار بزرگانی هستید که برای حفظ استقلال و عزت کانون‌ها پایمردی کرده و رنج‌ها کشید اند.

وی با بیان اینکه همه ما مکلف به پاسداری از این میراث ارزشمند و رعایت اصول امانتداری و درستکاری هستیم، اظهارداشت: یکی از موضوعات مهمی که در دوران وکالت بایستی رعایت شود حفظ شأن و جایگاه وکیل است؛ در واقع شأن وکیل ایجاب می‌کند که همه وکلا و کارآموزان مکلف و متعهد به رعایت اخلاق عمومی باشند و در عین حال اخلاق حرفه‌ای را نیز رعایت کنند.

بیشتر بخوانید:

شایان‌منش با تاکید براینکه وکلا و کارآموزان باید در رفتار با همکاران، موکلان، طرفین مقابل دعوا، شهود و دادگاه، احترام را رعایت کنند، تصریح کرد: اگر وکلا از مرزهای اخلاقی عبور کنند، طبیعتا مورد اعتماد و احترام جامعه نیز قرار نخواهند گرفت.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با اشاره به اینکه آموزش های لازم راجع به نحوه پوشش، رفتار و برخورد با کارمندان دادگاه در جلسات آموزشی کمیسیون اختبار و کارآموزی به کارآموزان ارایه خواهد شد، ابراز داشت: توصیه جدی و مهمی که به همه شما به عنوان وکلای آینده دارم این است که آموختن مداوم و مستمر را در دستور کار قرار خود قرار دهید.

قانون تسهیل باعث شده تا‌تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت تا ۱۰ برابر ظرفیت افزایش یابد

شایان منش با اشاره به اینکه تصویب قانون تسهیل باعث شده تا‌تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت تا ۱۰ برابر ظرفیت افزایش یابد، بیان داشت: طبیعتاً امکانات و فضای آموزشی موجود پاسخگوی این حجم از افزایش نخواهد بود و باید اذعان کنیم که زیرساخت های لازم برای آموزش اصولی و استاندارد به کارآموزان جدید را نداریم؛ بنابراین شما برای موفقیت در حرفه وکالت باید تلاش بیشتری داشته باشید تا بتوانید در آینده به عنوان یک وکیل شاخص فعالیت کنید.

وی با طرح این‌پیشنهاد که کارآموزان باید علاوه بر مطالعه کتاب‌های حقوقی کتاب های علوم اجتماعی، تاریخ و ادبیات را هم بخوانند، گفت: شما باید هوش اجتماعی خود را تقویت کنید تا بتوانید در این حرفه پرخطر و پر مسئولیت موفق باشید.

اگر شجاع و مستقل نباشیم هیچ فرقی با وکلای مدنی نداریم

نایب‌رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های لازم برای حرفه وکالت اشاره و خاطرنشان‌کرد: شجاع و مستقل بودن وکیل و کارآموز از ضرورت های حرفه وکالت است، چرا که اگر از این دو ویژگی برخوردار نباشیم هیچ فرقی با وکلای مدنی که در قانون مدنی پیش بینی شده اند نداریم.

وی حضور وکیل مستقل را تضمین کننده دادرسی عادلانه دانست و گفت: همانطور که اعتقاد داریم قاضی دادگستری باید مستقل باشد، وکیل دادگستری نیز -که وظیفه دفاع را بر عهده دارد- به طریق اولی بایستی مستقل باشد؛ چرا که وکالت رسالتی است که زنده به استقلال است.

بیشتر بخوانید:

۲ میلیارد تومان؛ افزایش سقف صلاحیت کارآموزان وکالت فارس در پذیرش دعاوی مالی

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه از کارآموزان خواست تا مانند وکلا دغدغه مسائل صنفی و حرفه‌ای خود را داشته باشند. به گفته شایان‌منش، هیچ فرقی بین کارآموزان و وکلا وجود ندارد و کارآموزان نیز باید در کنار مدیران کانون‌ها باشند؛ چراکه مجموعه کانون وکلا به حضور،حمایت و شجاعت وکلا و کارآموزان نیاز دارند.

وی به کارآموزان توصیه کرد: در کنار مدیران خود باشند و کانون وکلا را خانه خود بدانند.

شایان‌منش همچنین از کارآموزان خواست به عنوان فعال صنفی قلم بزنند و نسبت به صنف وکالت تعصب هوشمندانه داشته باشند.

آغاز مرحله اول کارآموزی هزار و ۲۵ نفر از کارآموزان کانون وکلای فارس
آغاز مرحله اول کارآموزی هزار و ۲۵ نفر از کارآموزان کانون وکلای فارس

رئیس کانون وکلای فارس: کارآموزان اخلاق حرفه ای را رعایت کنند

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نیز در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک به پذیرفته شدگان این دوره، خدمت به مردم و جامعه در کسوت وکالت را نعمت و توفیق بزرگ توصیف کرد و گفت: وکالت، رسالتی سنگین را بر عهده وکلا می گذارد و انتظار می رود کارآموزان اخلاق حرفه ای را رعایت و از جایگاه وکالت صیانت کنند.

بهنام اکبری با بیان اینکه وکالت و قضا در نظام‌های حقوقی خصوصاً در نظام‌های دموکراتیک از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اطهار داشت: فلسفه و‌اهمیت این موضوع به نوع کار و رسالتی که این دو نهاد برعهده دارند برمی گردد؛ چراکه وکیل، امین مردم و امانتداری صفت انبیاست؛ بنابراین همه ما در راستای حفظ این رسالت و این جایگاه مسئولیم.

بیشتر بخوانید:

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای قانون تسهیل کسب و ‌ کار و صدور مجوزها ابراز داشت: انتظار می رود عملکرد و برآیند فعالیت های شما به گونه ای باشد که موید توانمندی‌های‌تان باشد.

به گفته اکبری، تواتمندی‌ها زمانی ظهور پیدا می‌کند که کارآموزان نسبت به مسائل حقوقی عالم و آگاه باشند.

اگر تخلفی رخ دهد به نام شخص تمام نمی شود؛ بلکه مایه بدنامی نهاد کانون وکلا می گردد

وی رعایت اخلاق حرفه‌ای را هم مورد اشاره و تاکید قرار داد و گفت: اگر تخلفی رخ دهد به نام شخص تمام نمی شود؛ بلکه مایه بدنامی نهاد کانون وکلا می گردد، چرا که برای مردم جایگاه قضاوت و وکالت بسیار مهم است و از سوی آنها رصد می‌شود؛ بنابراین همه ما باید مراقب رفتار و گفتار و عملکرد خود باشیم و از جایگاه وکالت صیانت کنیم.

گفتنی است آیین آغاز مرحله اول کارآموزی هزار و ۲۵ نفر از کارآموزان پذیرفته شده بر مبنای قانون تسهیل، به دلیل کمبود فضا در دو نوبت و در روزهای چهارشنبه و ‌پنجشنبه برگزار شد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای منطقه فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا