دیدگاه

رئیس اسبق کانون وکلای اصفهان درباره مصوبات جدید مجلس : انگار ساعت قانون گذاری ما درباره حرفه وکالت صد سال عقب می‌افتد

وکلاپرس _ رئیس اسبق کانون وکلای اصفهان طی سخنرانی در مراسم تحلیف وکلای جدید این استان، به آسیب شناسی مشکلات نهاد وکالت و قانون جدید مصوب مجلس به عنوان تأمین مالی، پرداخت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، وکیل مصطفی انوری زاده ( رئیس اسبق کانون وکلای اصفهان ) در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت دوره ۴۹ این کانون که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار کوثر اصفهان برگزار شد گفت: به کارآموزانی که با سختی دوره کارآموزی را طی نموده و پس از گذراندن امتحانات سخت و جانکاه و گرفتن نمره مورد قبول و اخذ گواهی حسن اخلاق از طرف کانون، هم اکنون به وکالت دادگستری به عنوان عالی ترین مقام اجتماعی نائل می شوند و قرار است من بعد، کمر همت و خدمت به هموطنان خود بر بندند و خانواده های آنها تبریک می گویم.

عده ای منافع خود را در این می بینند که نهاد وکالت را از ریشه برکنند

انوری زاده بیان کرد: قصد ندارم راجع به وضعیت شکننده و حساس وکالت دادگستری، مشروحا و صریحا حرفی بزنم، نمی خواهم بگویم که گویا عده ای منافع خود را در این می بینند که این نهاد مدنی کهن سال را از ریشه برکنند.

وی افزود: اضمحلال این نهاد مدنی، گویا خوشایند عده ای است و با تمام توان دست به کار شده اند. نمی خواهم بگویم که چهل و چند سال پیش،هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منحل شد و  حدود ١۵ سال، این نهاد مدنی در اختیار قوه قضاییه وقت قرار گرفت، اما علی رغم اینکه کانون ١۵ سال تعطیل شد با مقاومت امثال شما، این نهاد مدنی، پابرجا ماند. نمی خواهم از هجوم بی وقفه ای که در این سال ها به این نهاد وارد شده صحبت کنم، که حدیث مفصلی است.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسبق کانون وکلای اصفهان تصریح کرد: نمی خواهم از وضع قوانینی صحبت کنم که تیشه به ریشه این درخت تنومند و استقلال کانون وکلای دادگستری و وکیل دادگستری وارد می کند. به عنوان مثال قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ٧۶ شاید اولین ضربه کاری را به نهاد مستقل وکالت زد و شرایط پذیرش کارآموز وکالت را عوض و عضویت در هیات مدیره را منوط به تایید صلاحیت دادگاه عالی انتظامی قضات کرد که البته دادگاه عالی انتظامی هم استعلامش را از مراجع ذی ربط می گرفت یعنی عملا نظارت قوه قضاییه بر نهاد وکالت تبدیل شد به دخالت.

قانون تسهیل باعث بی نظمی و هرج و مرج در پذیرش وکلای دادگستری شد

انوری زاده ادامه داد: نمی خواهم راجع به تصویب ماده ١٨٧ قانون برنامه توسعه سوم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب سال ١٣٧٩ صحبت کنم و اصلاحاتی که بعدا انجام شد. علی رغم مخالفت و توصیه عالمان حقوق و مصلحان اجتماعی حتی نهادهای بین المللی، این ماده به تصویب رسید و نهادی موازی با کانون وکلای مستقل و شناخته شده تاسیس گردید.

وی گفت: تصویب تبصره ماده ۴٨ قانون آیین دادرسی کیفری، در سال ٩٢ وکلا را به دو دسته تقسیم کرد. وکلای خوب و وکلای خوب تر. نمی خواهم راجع به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ١۴٠١ که باعث بی نظمی و هرج و مرج در پذیرش وکلای دادگستری شد صحبت کنم. باز هم نمی خواهم بگویم که قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها که موجب نقض استقلال کانون های وکلای دادگستری و ایجاد آشفتگی برای وکالت دادگستری شد و به موجب این قانون به افراد غیر متخصص اجازه وکالت داده شد. نمی خواهم بگویم که طرح تحقیق و تفحص در سال ١۴٠٢ عملا به نهادی مجوز داد که در امور داخلی کانون ها، کنکاش کنند.

ما از نظر قانونگذاری در حال برگشت به صد سال عقب هستیم

رئیس اسبق کانون وکلای اصفهان اشاره کرد: متاسفانه انگار ساعت قانون گذاری ما صد سال عقب می افتد. چرا این حرف را می زنم؟ ما از نظر قانونگذار داریم برمی گردیم به دوران قبل از ذکاء الملک فروغی که در حدود سال ۱۲۹۰ وزیر عدلیه بود. در زمان ذکاء الملک فروغی فرمانی صادر شد که به موجب آن وکلا ملزم شدند برای امر وکالت، امتحان بدهند و تصدیق وکالت بگیرند؛ اما در سال ۱۴۰۳می گویند برای وکالت امتحان نمی خواهد و تحصیلاتش هم مهم نیست.

وی افزود: در ٢٠ آبان سال ١٣٠٩ اولین کانون وکلای دادگستری به دست مرحوم علی اکبر خان داور وزیر علیه وقت، و مرحوم سید هاشم وکیل، همکار محترم و جد وکالتی من و شما افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل دادگستری نباید بگذارد قاضی در محاکمات و قضاوت خود از قانون منحرف شود

این پیشکسوت نهاد وکالت در ادامه به نقل قولی از علی اکبر خان داور اشاره کرد و گفت علی اکبر خان داور می گوید:

منظور اصلی از تاسیس کانون وکلای دادگستری، تربیت وکیل خوب است. وکیل نباید بگذارد قاضی در محاکمات و قضاوت خود از قانون منحرف شود. اگر یک وکیل یک دفعه خوب رفتار نکرد، دیگر نمی تواند در زندگی وکالتی خود کسب حیثیت کند من شخصا وکالت را از جنبه حیثیتی بر همه مشاغل آزاد و دولتی، ترجیح می دهم. اگر در بین ما یک نفر مرتکب خطایی گردد، بدون ترحم عمل کنید.

منظور از بیان این نقل قول این بود که خواستم بگویم حدود ١٠٠ سال پیش، پدران ما چگونه می اندیشیده اند.

وکیلی که مستقل نباشد اصلا وکیل نیست

رئیس اسبق کانون وکلای اصفهان خطاب به کارآموزان گفت: کارآموزان عزیز، دوران سخت شما از زمان تحلیف شروع می شود و تا آخر عمر با شماست. شما ملتزم به سوگندتان هستید. هیچ کس نمی تواند وکالت دادگستری را از شما بگیرد مگر بر اساس قانون و با حکم مرجع ذی صلاح. امیدوارم کانون وکلای دادگستری باقی بماند و استقلال وکیل دادگستری و کانون های وکلا حفظ شود.  اگر استقلال کانون از بین رفت، صفت ذاتی و جوهره اصلی شغل ما نیز از بین می رود، چرا که وکیلی که مستقل نباشد اصلا وکیل نیست.

دانش و مهارت وکلای دادگستری باید حتی از قاضی هم بیشتر باشد

وکیل انوری زاده همچنین تصریح کرد: نادرند مشاغلی که با سوگند، محکم می شوند و شکل می گیرند. این قسم ضامن سلامتی حرفه وکلای دادگستری بوده و هست. همین قسم است که شما را شاخصین اجتماعی می کند. در تمام دوران وکالتی و زندگی معمولی تان، این سوگند را بازخوانی کنید و به مفاد آن توجه کنید و احترام بگذارید. ما نباید اجازه دهیم به حرمت وکالت لطمه وارد شود. درستکاری از صفات بنیادین وکالت دادگستری است.

بیشتر بخوانید:

وی خطاب به کارآموزان افزود: رفتار خلاف شأن وکالت انجام ندهید چه در مسائل حرفه ای و چه در مسائل خصوصی و شخصی. تعهدات خود نسبت به موکل را به درستی انجام دهید. دانش و مهارت خود را هر روز ارتقا دهید. دانش و مهارت شما باید حتی از قاضی دادگستری هم بیشتر باشد.  اگر در مورد موضوعی دانش و صلاحیت ندارید، قبول وکالت نکنید. پاسخ غیرمنطقی به موکل ندهید. در ارائه مدارک به محاکم، سهل انگاری نکنید. محاکم از شما دلیل می خواهند. جهت اخفای اشتباهات خود، اطلاعات اشتباه به موکل ندهید. موکل را تشویق به صداقت و درستکاری بکنید. امور افشا شده نزد شما، محرمانه است پس رازدار موکل باشید و بدانید حق الوکاله منصفانه حق شماست.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا