اخبار کانون ها

بیانیه کانون وکلای یزد پیرامون بحران آب در استان خوزستان

کانون وکلای دادگستری استان یزد

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری استان یزد با صدور بیانیه ای در خصوص بحران آب در خوزستان، مشکلات آبی این استان را، ناشی از حکمرانی نامطلوب و غیر‌اصولی در مدیریت منابع و ذخایر آبی کشور دانست.

به گزارش وکلاپرس، کانون وکلای یزد در این بیانیه ضمن تاکید بر حق مردم خوزستان در داشتن محیط زیست سالم و مناسب و دسترسی به منابع آبی پایدار، از قوه مجریه خواستار انجام وظایف خود مطابق اصول قانون اساسی شد و همچنین از قوه قضائیه تقاضای رسیدگی قضایی و پیگرد متخلفین، مسببین و عاملین بروز چنین وضعیت بحرانی را کرده است.

متن کامل بیانیه کانون وکلای دادگستری استان یزد در خصوص بحران آب در خوزستان را در ادامه مشاهده می کنید:

 « قال رسول الله (ص): مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم »

خوزستان، این قدیمی‌ترین منطقه فلات ایران که پیشینه سکونت انسان در آن به چند هزار سال قبل باز می‌گردد و یکی از خاستگاه‌های کهن تمدن بشری است، برای نسل‌های حاضر ایرانی یادآور فداکاری‌ها، ایثارگری‌ها و رنج‌های این خطه از کشورمان در طول هشت سال دفاع مقدس می‌باشد.

خوزستان در حدود ۲۹۰۰ روز جنگ به عنوان سپر دفاعی کشور و مظهر مقاومت، آماج حملات دشمن قرار گرفت و بسیاری از صدمات را متحمل گردید تا اکثر مناطق کشور مصون از آسیب و تعرض مهاجمان باشد.

هنوز آثار لطمه‌های ناشی از دفاع مقدس و جنگ شهرها در این استان التیام نیافته بود که تصمیمات غیرکارشناسانه و سوء مدیریت در اجرای آن تصمیم‌ها در ادوار مختلف دولت‌ها و عدم انجام رسالت ارکان نظارتی حکومت، موجب بروز آسیب‌های زیست محیطی، پراکندگی و توسعه ریزگردها و در نهایت کمبود آب در این منطقه گردیده به نحوی که اکنون این آسیب‌ها به بحران تبدیل شده است.

هر چند کمبود آب، معضل کنونی بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان یزد بوده ولی ظهور این بحران در استان خوزستان که ۳۰ درصد منابع آبی کشور در آن جای گرفته است، محل تامل می‌باشد و به نظر می‌رسد مشکلات آبی امروز این استان و کشور بیش از آنکه ناشی از کم آبی باشد، پیامد حکمرانی نامطلوب و غیر‌اصولی در مدیریت منابع و ذخایر آبی کشور است.

این روزها اوضاع خوزستان و حال هموطنان ساکن در این استان مناسب نیست و کاهش و رفع تنش و بحران آبی این استان، به عنوان نبض ایران، مستلزم یک عزم و اهتمام ملی است.

کانون وکلای دادگستری استان یزد به عنوان یک نهاد مدنی مستقل، ضمن تاکید بر حق مردم خوزستان در داشتن محیط زیست سالم و مناسب و دسترسی به منابع آبی پایدار، به عنوان یکی از شاخصه‌های حقوق بشر و مولفه‌های حقوق شهروندی، وظیفه حکومت در تامین امکانات مساوی و متناسب برای همه افراد جامعه و رفع نیازهای ضروری، طبق مقدمه قانون اساسی، تکلیف دولت در رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان و تامین حقوق همه‌جانبه افراد، طبق بندهای ۹ و ۱۴ اصل ۳ قانون اساسی را به مصداق آیه شریفه «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ» به دولتمردان تذکر داده و بر داشتن حقوق مساوی و برخورداری از حمایت قانونی یکسان همه آحاد جامعه طبق اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به عنوان حقوق ملت تاکید می‌نماید.

این کانون ضمن ابراز همدلی و همدردی با مردم شریف خوزستان و درخواست پرهیز از هرگونه اقدام خشونت‌بار از سوی مردم و عوامل انتظامی، آمادگی خود برای حمایت و معاضدت حقوقی به هموطنان خوزستانی، سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و سایر نهادهای فعال اجتماعی با هماهنگی کانون وکلای دادگستری آن استان، در راستای استیفای حقوق مسلم قانونی ساکنین خوزستان را اعلام می‌نماید.

کانون وکلای دادگستری استان یزد از قوه مجریه تقاضای انجام وظایف خود مطابق اصول قانون اساسی و جبران اشتباهات و عملکرد ضعیف و نامطلوب گذشته و مدیریت کارشناسانه و متخصصانه وضعیت فعلی را می‌نماید و از قوه قضائیه تقاضای رسیدگی قضایی و پیگرد متخلفین، مسببین و عاملین بروز چنین وضعیت بحرانی را دارد.

 در رابطه با بحران آب خوزستان بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا