یادداشت

نگاهی به خطرات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

به قلم وکیل رضا وطن خواه

وکلاپرس- عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری البرز، یادداشتی درخصوص عواقب تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار منتشر کرده است.

به گزارش وکلاپرس دکتر رضا وطن خواه، عضو هیأت مدیره کانون وکلای البرز، در یادداشتی اختصاصی با اشاره به عواقب تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار اظهار کرد که در صورت تصویب «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» باید فاتحه حرفه وکالت را خواند.

متن یادداشت این وکیل دادگستری را در ادامه آمده است:

در صورت تصویب «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» باید فاتحه حرفه وکالت را خواند

 ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ طرحی تحت عنوان عنوان «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» در مجلس اعلام وصول شده و اخیراً در حال بررسی است؛ به نظر می‌رسد طراحان این طرح، ماده ۳ آن را به عنوان جایگزینی برای طرح متروک «آموزش و پذیرش وکالت» تنظیم و تقدیم مجلس نموده اند.
مطابق ماده ۳ طرح مذکور: «ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ و تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری نسخ می‌شوند. همچنین ساز و کار تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران به‌ صورت آزمون سراسری سالانه برای اعطای این دو مجوز به نحوی صورت می‌گیرد که هر داوطلبی که ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمره یک درصد جمعیت بالاترین امتیاز را کسب نماید، بتواند پروانه اخذ نماید…»

بر اساس ماده ۴ این طرح نیز تمامی شخصیت‌های حقوقی خصوصی می‌توانند به جای وکیل، نماینده حقوقی به محاکم معرفی نمایند و نکته جالب توجه این است که کمیسیون اصلی بررسی کننده این طرح، «کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید» و کمیسیون فرعی آن، «کمیسیون اجتماعی» تعیین شده است و به این ترتیب طرحی که دو ماده مهم آن در ارتباط با آینده شغلی وکلا و سردفتران اسناد رسمی است، در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی نمی شود و در حال حاضر در کمیسیون غیر مرتبط ویژه جهش و رونق تولید در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید:

در صورت تصویب «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» باید فاتحه حرفه وکالت را خواند؛ زیرا اکثر فارغ التحصیلان رشته های حقوق و فقه و حقوق اسلامی بدون داشتن دانش حقوقی کافی و وافی و به صرف پاسخ گویی به تعداد اندکی از سؤالات مطروحه در آزمون، صاحب پروانه وکالت خواهند شد و با تصویب طرح مذکور علاوه بر صوری شدن آزمون وکالت و حذف ظرفیت پذیرش آن موجبات حضور افراد غیر وکیل در محاکم به اسم نمایندگان حقوقی شرکت های خصوصی نیز فراهم خواهد شد و کاملاً مبرهن است که این طرح نتیجه ای به جز تبدیل فارغ التحصیلان بیکار به وکلای بیکار نخواهد داشت.
با توجه به این که کانون های وکلا و سردفتران و دفتریاران مرجع صدور مجوز تولید یا موافقت اصولی کسب و کار تولیدی نیستند تا مشمول این طرح شوند، امیدواریم که نمایندگان محترم مجلس با مدنظر قرار دادن نظرات جامعه شریف وکالت و سردفتری در خصوص این طرح از صوری سازی آزمون های وکالت و سردفتری جلوگیری به عمل آورند.

یک دیدگاه

  1. زمانی دردهه هشتادهم به اسم حمایت از اشتغال جوانان و تولید وام های باسود پرداخت کردن وجوانان بیکاررابه بدهکارتبدیل کردند حالا هم به اسم حمایت از جوانان نهاد وکالت را تخریب ووکلای بیکاربسازند.دراین کشور چه خبراست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا