ویژهیادداشت

دستگیری آنگ سان سوچی احتمالا افراد زیادی را غمگین نخواهد کرد

یادداشت مرتضی شهبازی نیا؛ رییس سابق اسکودا

وکلاپرس ـ با دستگیری آنگ سان سوچی در کودتای روز گذشته این کشور توسط نظامیانی که روزی هم پیمان وی بودند، میانمار دوباره روزگار سختی را پشت سر می گذارد.

به گزارش وکلاپرس، بامداد امروز(دوشنبه۱۳۹۹/۱۱/۱۳) در پی انتشار خبر بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب، ارتش میانمار با انتشار یک اطلاعیه اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش، منتقل شده است.

در همین زمینه دکتر مرتضی شهبازی نیا، رییس سابق اسکودا، در یادداشتی اینستاگرامی دیدگاه خود را درباره وضعیت این برنده دیروز جایزه صلح نوبل و متهم امروز نسل کشی مسلمانان بیان کرده است که در ادامه می خوانید:

آنگ سان سوچی رهبر اتحادیه ملی دموکراسی که عملا (دوفاکتو) ریٔیس دولت میانمار (برمه) بود، توسط ارتش دستگیر شد.

سوچی برنده جایزه صلح نوبل

سوچی چند دهه برای براندازی حکومت نظامیان در برمه تلاش کرد و ضمن تبدیل شدن به یک چهره بین المللی مدافع حقوق بشر، دهها جایزه از جمله جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

با اینکه سرانجام همبن حمایت بین المللی موجب غلبه وی بر دیکتاتوری نظامی شد ولی او نیز وسوسه قدرت را تاب نیاورد و اعتبارش را به پای آن ریخت و نهایتا با حمایت از قتل عام مسلمانان آن را به باد داد تا جایٔیکه مدتها بازپس گیری جوایز بین المللی او در دستور کار بود.

هر چند سوچی به لحاظ داشتن فرزند حاصل از ازدواج با تبعه خارجی نتوانست رسما ریٔیس جمهور برمه شود ولی سالها قدرت اصلی و عملی در این کشور را در دست داشت.

سوچی در قامت یک سیاست مدار اقتدارگرا

در دوران مبارزه با دیکتاتوری، سوچی جایگاهی کمابیش شبیه نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی داشت ولی بر عکس ماندلا که بعد از پیروزی همه سرمایه معنویش را به پای صلح و دموکراسی ریخت و در قلب دنیا و ملتش ماندگار شد، سوچی بعد از رسیدن به قدرت به آرمانهایی که بخاطر آنها از پشتیبانی بین المللی گسترده برخوردار شده بود، پشت کرد و نتوانست چنان دموکراسی را در کشورش مستقر کند که در دوران مبارزه با نظامیان مدعی آن بود.

دیشب در کودتایی نظامی که با ادعای تقلب گسترده حزب حاکم در انتخابات رخ داد، سوچی دوباره زندانی شد.

نهایتا سهم او از سالیان مبازه، قدرت پرتنش چند ساله شد ولی میانمار بهره ای جز بدنامی ناشی از نقض گسترده حقوق بشر و نسل کشی مسلمانان نبرد و دست آخر به همانجا رسید که قبل از سوچی بود.

ماندلا که درگذشت صدها میلیون نفر در سراسر گیتی داغدار او. شدند ولی احتمالا افراد زیادی از زندانی شدن دوباره سوچی غمگین نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا