اخبار

رئیس کانون سردفتران استان فارس: گنجایش افزودن ۸۵۰ سردفتر جدید نداریم

وکلاپرس _ رئیس کانون سردفتران استان فارس در گفت و گویی نسبت به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی خواستار رفع نواقص قانون تسهیل مجوز های کسب و کار شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، علی آراد روز ۶ دی در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت فرا رسیدن روز دفاتر اسناد رسمی در شیراز برگزار شد، گفت: قانون تسهیل مجوز کسب و کارها از ابتدای شروع به کار مجلس فعلی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و به دنبال تصویب آن بودند؛ چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شد و شورای نگهبان ایراداتی گرفت و نهایتا تصویب شد.

بیشتر بخوانید:

قانون تسهیل نواقصی دارد که باید بازنگری و ابهامات آن حل شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس با بیان اینکه ما به قانون تکمیل می‌کنیم، در عین حال خواستار رفع نواقص قانون تسهیل مجوز کسب و کار شد.

آراد با اشاره به برگزاری آزمون سردفتری در  ۲۵ آذر ۱۴۰۱ و پذیرفته شدن تعداد ۹ هزار و ۵۳۴ نفر در سطح کشور در قالب قانون مذکور گفت: از این تعداد ۸۵۰ نفر مربوط به استان فارس هستند که به جمع سردفتران استان خواهند پیوست.

وی افزود: ما مقید به قانون هستیم و از نظر ما حقوقی‌ها این قانون ملزم به اجرا است اما نواقصی دارد که باید بازنگری و ابهامات آن حل شود.

بیشتر بخوانید:

آراد ادامه داد: حد نصابی که در آزمون مذکور مشخص شده است شامل کسانی است که حتی با نمره ۵ هم در آزمون وکالت و سردفتری قبول شده‌اند و این باعث شده است تا سطح این منصب پایین بیاید.

سردفتری یک منصب است نه یک شغل

وی با بیان اینکه این کار به نام تسهیل مجوز کسب و کار انجام شده است، گفت: سردفتری یک منصب است نه یک شغل؛ نمی‌توان به هرکسی گفت رأی صادر کند. این بزرگترین ظلم اول به مردم است؛ عده‌ای شروع به کار می‌کنند و ممکن است نتوانند از عهده این شغل برآیند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس با اشاره به در نظر گرفتن دوره کارآموزی برای پذیرفته‌شدگان آزمون مذکور تصریح کرد: کارآموزی جنبه حمایتی از این افراد دارد؛ در واقع سازمان به شکلی به این افراد کمک می‌کند که به یک‌باره وارد این منصب بدون تخصص لازم نشوند و این  موضوع در همه مشاغل مطرح است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یک پزشک بعد از گرفتن مدرک پزشکی  بلافاصله سرکار نمی‌رود بلکه ابتدا دوره‌های کارآموزی را طی می‌کند؛ منصب سردفتری هم به همین صورت است؛ ما با اموال مردم سروکار داریم که مردم نسبت به آن حساسیت دارند.

اولین اقدامی که کلاهبرداران انجام می‌دهند، رفتن به سراغ تازه کارها است.

آراد یادآور شد: کارآموزی جنبه حمایتی از افراد و مردم را دارد که اسناد و اموال مردم در معرض خطر قرار نگیرند؛ در حال حاضر جعل‌ها و کلاهبرداری‌ها حرفه‌ای شده است و مطمئنا اولین اقدامی که کلاهبرداران انجام می‌دهند، رفتن به سراغ تازه کارها است.

وی تصریح کرد: سردفترانی که تازه شروع به کار کرده‌اند اگر تخصصی نداشته باشند، دوره‌های  کارآموزی را نگذرانده باشند و هشدارهای لازم به آن‌ها داده نشود، به مشکل برمی‌خورند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس با اشاره به اینکه دوره کارآموزی باید به عنوان جنبه مثبت برای این افراد در نظر گرفته شود، بیان کرد: پیش از این کارآموزی الزامی نبود اما در همان زمان هم بسیاری افراد تا ۸ ماه این دوره را طی می‌کردند؛ به دنبال این هستیم که در برگزاری جلسات کارآموزی به شکلی اقدام شود تا سردفتران در ابتدای کار با کمترین مشکل مواجه شوند و بتوانند به راحتی از عهده تنظیم سند اموال مردم برآیند.

آراد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به طرح الزام تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول، گفت: این موضوع با درایت رهبر معظم انقلاب در هفته قوه قضاییه انجام شد که فرمودند «سند رسمی اموال به مصلحت نظام و مردم است که باید تصویب شود»؛ امیدواریم این طرح به گونه‌ای که باید تصویب و اجرا شود چون این تجربه وجود دارد که برخی قوانین به شکل دیگری مصوب می‌شوند و قانون قبلی هم از بین می‌برند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس تصریح کرد: قطعا رهبر معظم انقلاب به عنوان پدر و بزرگ مملکت حق سرپرست و ولایتی بر مردم دارند تشخیص بسیار خوبی داشته‌اند و بسیار نکته بین روی این قضیه تاکید کردند. امیدواریم مجمع تشخیص هم دقت لازم در تصویب آن به عمل آورد.

انتقاد به حجم بالای پذیرش سردفتر در فارس و شیراز

عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران فارس نیز در این نشست گفت: سند رسمی بدون حکم دادگاه قابل اجرا است؛ اما سند عادی معضلاتی دارد که قابل جعل است، به گونه‌ای که دیده می‌شود یک ملک به چندین نفر فروخته می‌شود.

حسین ساجدی با بیان اینکه اگر مردم به سند رسمی روی بیاورند این معضلات از بین می‌رود، افزود: جامعه در حال پیشرفت است و از طرفی کلاهبرداری‌ها هم امروزه در بستر الکترونیکی اتفاق می‌افتد؛ سند رسمی قابل جعل نیست.

وی اظهار کرد: در چند سال گذشته ظلم هایی به دفاتر اسناد رسمی شده است؛ سند خودرو را از این دفاتر گرفتند و ۶۰ درآمد این دفاتر کم شد.

بیشتر بخوانید:

ساجدی با اشاره به تعداد زیاد پذیرش سردفتران در آزمون سال گذشته اشاره کرد و افزود: از تعداد ۹ هزار و ۵۳۴ نفر پذیرش شده آزمون سردفتری در کشور ۸۵۰ نفر مربوط به فارس است که این حجم از سردفتر در استان معضلاتی را به وجود خواهد آورد.

عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس یادآور شد: تا پیش از اجرای قانون تسهیل مجوز کسب و کار بررسی‌هایی صورت می‌گرفت که چه تعداد دفتر اسناد رسمی در شهرهای مختلف نیاز است اما بعد از اجرای قانون تسهیل می‌بینیم که به یک‌باره ۸۵۰ سردفتر در آزمون قبول شده‌اند که از این تعداد قریب ۲۵۰ نفر مربوط به شیراز است، در حالی که شیراز و فارس گنجایش این تعداد از سردفتر را ندارد.

منبع: ایسنا

‫۵ دیدگاه ها

  1. تازه این از نتایج سحر است. چند سال دیگه رو تصور کنید. از شاهکارهای مجلس انقلابی تصویب قوانین غیرکارشناسانه است و هر شخص یا گروهی به راحتی می تواند آنها را فریب دهد و قانونی را که مد نظر دارد به تصویب آنها برساند.

    1. دوران یکه تازی دفاتر اسناد رسمی به سرآمده است
      کدام منصب میلیاردی درآمد دارد که شما دارید و پشت این کلمه خود را قایم کردید و تجارت راه انداخته اید
      دوران بزن در رو تمام شده است

  2. چرا فکرمیکنید قیم مردم هستید؟ داوطلبین وارد بازار کار میشوند، اگر جای فعالیت نداشت، خودشان میروند! خیلی ساده…
    اما مشکل اینجا نیست، مشکل اینه که انحصار و قلمرویی که برای خودتون درست کرده بودید، ضربه خورده
    لطفا پشت الفاظ خوشگل قایم نشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا