اخبار

چگونگی درخواست تغییر نام در سامانه ثبت احوال

وکلاپرس- متقاضیان تغییر نام براساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، می توانند برای ثبت درخواست به صورت آنلاین از طریق سامانه سازمان ثبت احوال کشور اقدام کنند.

به گزارش وکلاپرس، براساس قانون افراد زیر ۱۸ سال توسط والدین یا سرپرست و افراد بالای ۱۸سال نیز به تنهایی می‌ توانند جهت تغییر نام اقدام کنند.

برای تغییر نام نیازی به اجازه همسر یا پدر (برای دختر بالای ۱۸سال) نیست.

شرایط تغییر نام

الف) تغییر اسامی ممنوعه:

طبق ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌ های آن انتخاب نام‌های زیر ممنوع است و دارندگان آنها می‌ توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند:

  • نام‌ های موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی؛ مانند عبدالات، عبدالعزی (نام بت‌ هایی در مکه پیش از اسلام)
  • اسامی مرکب ناموزون؛ مانند سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کامبیز و…
  • عناوین اعم از لشکری یا کشوری یا ترکیبی از اسم و عنوان؛ مانند سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار، سروان محمد و شهردار علی و…
  • القاب اعم از ساده و مرکب؛ مانند ملک الدوله، خان، شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی و…
  • اسامی زننده و مستهجن؛ برای مثال نام‌های معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی مانند گرگ، قوچی و…، نام های مغایر با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مانند لات، خونریز، چنگیز و…، نام های موجب تحقیر اشخاص و یا معنای لغوی غیرقابل پذیرش در جامعه مانند صد تومانی، گت آقا، کنیز، گدا و…
  • نام‌ های نامتناسب با جنس؛ مانند ماشاالله برای زنان و یا اشرف و اکرم برای مردان و…
  • اسامی ایام هفته؛ مانند شنبه و…
  • حذف کلمات زائد و غیرضروری در نام اشخاص؛ مانند قلی، غلام، گرگ، ذولف و قوچ
  • تصحیح اشتباهات املائی ناشی از عدم آشنایی مأمور با لهجه، الفاظ، معانی محلی یا ناشی از تلفظ اظهارکننده؛ مانند زهراب به سهراب و یا منیجه به منیژه و…
  • هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده
  • هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده
  • تغییر نام‌ از صورت عربی به فارسی؛ مانند رحمن به رحمان و…
  • تغییر نام کسانی‌ که با تأیید مراجع ذیصلاح مسلمان شوند.
  • تغییر نام کسانی‌ که براساس حکم دادگاه تغییر جنسیت داده باشند.

تغییر این اسامی به راحتی صورت می‌ گیرد. تقاضا به اداره ثبت احوال داده شود و موضوع در هیأت حل اختلاف بررسی و نهایتا شناسنامه جدید صادر می‌ شود.

ب) تغییر نام اسامی که ممنوعه نیست:

به دلیل تلاش قانونگذار برای حفاظت از اعتبار اسناد سجلی و رسمی (مثل شنماسنامه و پاسپورت)، تغییر این گونه اسامی راحت نیست. به همین جهت متقاضی باید برای تغییر نام از طریق دادگاه عمومی حقوقی اقدام به طرح دعوا کند.

برای طرح دعوا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تنظیم و ثبت کنید. اگرچه خوانده این دعوی، اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه است اما می توانید دادخواست خود را در محل اقامت خود یا شهرستان محل صدور شناسنامه ثبت کنید.

در نهایت دادگاه جلسه ای به منظور رسیدگی به ادعای شما تشکیل می دهد و پس از بررسی مدارک و دفاعیه شما و طرف رأی صادر می کند. اگر حکم دادگاه به نفع شما نباشد، می توانید ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ دادنامه، تقاضای تجدیدنظرخواهی کنید.

تغییر نام اسامی مذهبی

اگرچه قانونگذار درخصوص تغییر نام های مذهبی سختگیری بیشتری دارد اما تاکنون رأی های متعددی توسط قضات صادر و به صدور شناسنامه منجر شده است.

بعد از تعویض شناسنامه، می توانید برای دریافت نسخه جدید و اصلاح شده مدارک خود اقدام کنید. به خاطر داشته باشید در صفحه توضیحات شناسنامه جدید، به تغییر نام شما اشاره خواهد شد.

چگونگی درخواست تغییر نام در سامانه ثبت احوال

با مراجعه به سایت ثبت احوال، درخواست تغییر نام را با ذکر دلایل ثبت کنید. پس از تشکیل پرونده، هیأت حل اختلاف به این تقاضا رسیدگی می‌کند. این هیأت یا در همین مرحله با درخواست تغییر نام موافقت می‌کند و شناسنامه جدید صادر می‌شود و یا اینکه با تقاضا مخالفت می‌شود و شما باید به دادگاه مراجعه کنید.

هنگام طرح دعوا در دادگاه، اگر جزو افراد دو اسم دار هستید، استشهادیه ای تهیه کنید که ۴شاهد گواهی بدهند که به نامی غیر از نام شناسنامه ای خود شناخته می شوید. علاوه بر این به گرفتاری ها و آسیب های ناشی از این دو اسمه بودن اشاره کنید. اما اگر جزو افراد دو اسم دار نیستید و صرفا به نام شناسنامه ای خود علاقه ای ندارید، در لایحه ای به دادگاه، دلایل عدم علاقه به نام خود را اعلام کنید و توضیح دهید چرا دوست دارید نام دیگری داشته باشید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت درخواست تغییر نام در سامانه ثبت احوال

۱- ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن

۲- تکمیل فرم درخواست تغییر نام

۳- پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری.

۱ – برای تغییر نام کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند.

ضمنا” تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) و طرح در هیات حل اختلاف (فرم شماره ۶)  اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

۲- نظر به اینکه درخواست تغییر نام می بایست در هیات حل اختلاف اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اتخاذ تصمیم گردد . فلذا موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود.

۳- پس از وصول رای هیات حل اختلاف بشرح ذیل اقدام خواهد شد.

الف: در صورتی که رای صادره بر له (موافق) خواسته درخواست کننده صادر شده باشد پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجراء نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.

ب: چنانچه رای صادره بر علیه (مخالف) خواسته درخواست کننده صادر شده باشد متقاضی پس از رؤیت آن در صورت تمایل می تواند باستناد ماده ۴ قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر (۱۰ روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض نماید.

برای دریافت فرم درخواست تغییر نام خانوادگی و پشت فرم تغییر نام و نام خانوادگی اینجا کلیک کنید

‫۳ دیدگاه ها

  1. باسلام وعرض ادب.
    فامیل ما زمان قدیم بی فامیل بود زمانی که پدرم اقدام به تعویض نام ازبی فامیل به اسدی مهرکرد خیلی بچه بودم.وبنده به دودلیل میخواهم تغییردهم ۱بهدلیل اینکه قوم اسدی درمحل ما گذشته خوبی نداشته دوم اینکه برادرم بااین نام خانوادگی حداقل ۱۵موردسابقه کیفری داشته وهرجا میگویم اسدی مهرهستم باشخصیت برادربه بنده نگاه میکنند.وآیا میشود به دلیل موارد فوق نامم راازرسول اسدی مهر ..به ..عبدالرسول طبا طبایی اصل تغییردهم لطفا سریع ترجواب دهید ومحل صدورم قزوین است

    1. فعلا امکان درخواست تغییر نام به صورت آنلاین فراهم نیست. باید حضوری به ثبت احوال محل صادر شدن شناسنامه خود مراجعه کنید و درخواست خود را حضورا ثبت کنید

  2. باسلام سلام
    من سعید هستم میخواستم بپرسم آیا میشه
    این اسم را به اسم سینا تغییر داد
    یعنی از
    سعید به سینا
    سه روز در سامانه اینترنتی سهیم درخواست دادم
    ولی هنوز رسیدگی نشده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا