اخبار کانون هاویژه

طرح تسهیل مجوز کسب و کار؛ اشتباه تاریخی مجلس از اختلاط حقوق دفاعی مردم با مسائل اقتصادی

وکلاپرس- رییس کانون وکلای کرمان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت این کانون، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را اشتباهی تاریخی از سمت نمایندگان مجلس خواند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، علی خواجویی راد رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان در دوازدهمین دوره تحلیف کارآموزان این کانون که با حضور رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و جمعی از مقامات قضایی برگزار شد با بیان نقش وکلا در عرصه های مختلف، پیامد های طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را یادآور شد.

بیشتر بخوانید: مجلس اصلاحات طرح تسهیل مجوز کسب و کار درباره معافیت‌های آزمون وکالت را نپذیرفت

وکلا؛ گوش شنوا و چشم بینای مردم در سطح جامعه

رییس کانون وکلای دادگستری کرمان در ابتدای این مراسم بیان کرد: امید داریم افرادی که امروز ردای شریف وکالت را بر تن می‌کنند در این راه سخت، همراه با علم و تجربه‌ای که اندوخته‌اند و با عشق به عدالت و با نیت احقاق حق قدم بردارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با تاکید بر محدود نشدن اقدامات وکلا به دفتر و محکمه خود عنوان کرد: یک وکیل دادگستری از زمانی که سوگند یاد می‌کند بایستی سه وظیفه توام با یکدیگر در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های صنفی و فعالیت‌های حرفه‌ای را به کار گیرد.

بیشتر بخوانید: نقش جامعه وکالت در کشف حقیقت و اجرای عدالت بر هیچ کس پوشیده نیست

وی وکلا را گوش شنوا و چشم بینای مردم در سطح جامعه دانست و گفت: به لحاظ تحصیلاتی که در دانشگاه آموخته‌اند و منصبی که به عنوان وکالت انتخاب نموده‌اند، جامعه انتظار دارد در خصوص مسائل جامعه بی تفاوت نباشند و احساس مسئولیت کنند.

حقوق عامه تنها موکلی است که وکلا خودشان باید به سراغ آن بروند

خواجویی راد افزود: یکی از مهمترین فعالیت‌های وکلا در حوزه اجتماعی، فعالیت در زمینه حقوق عامه است چرا که امور عامه تنها موکلی است که وکلا خود باید به سراغ آن بروند و هر جا احساس کردید که حقوق مردم و عامه در معرض تضییع است باید پیشقدم شوید.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان اظهار داشت: وکلا از باب اهتمام به فعالیت‌های صنفی، باید نقش خود را در دوام و بقای خانه‌ای که در قالب آن فعالیت می‌کنند، نیز به خوبی ایفا کنند.

یکی از شرایط دادرسی عادلانه وجود وکیل مستقل در دعاوی است

خواجویی راد تحقق دادرسی عادلانه را وظیفه حاکمیت دانست و تاکید کرد: یکی از شرایط دادرسی عادلانه وجود وکیل مستقل در دعاوی است تا بدون اعمال فشار از هیچ مرجعی بتواند به دفاع از حق بپردازد.

وی با بیان اینکه حق دسترسی به وکیل به عنوان یک حق بنیادین در قانون اساسی پیش بینی شده اذعان نمود: در این رابطه کانون وکلای دادگستری به صورت مستقل تشکیل شده که وکلا بتوانند دغدغه اساسی خود برای احقاق حق را به خوبی دنبال کنند.

طرح تسهیل کسب و کار ؛ اشتباهی تاریخی

این مدیر نهاد وکالت به طرح تسهیل و صدور برخی از مجوزهای کسب و کار نیز اشاره و بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ در یک اشتباه تاریخی، که قطعا در کتاب‌ تاریخ این مرز و بوم نیز نوشته خواهد شد، با اختلاط حقوق دفاعی مردم با مسائل اقتصادی، طرح تسهیل برخی از مجوزهای کسب و کار را تصویب کرده است.

بیشتر بخوانید: نتیجه طرح تسهیل کسب و کار رشد انگیزه‌ ناصواب بی‌دانش‌هایی است که میل به پیشرفت دارند

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان تصریح کرد: طرح تسهیل برخی از مجوزهای کسب و کار نتیجه ای جز این ندارد که منجر به تنزل وکالت در ردیف مشاغلی که هدف آن‌ها صرفاً نفع‌آوری و رقابت است شود و اگر هدف وکیل دادگستری به نفع آوری محدود شود نیازی به اتیان سوگند امروز نیست.

نمایندگان با قواعد قضایی و نه قواعد اقتصادی به بررسی طرح بپردازند

وکیل خواجویی راد افزود: کدام کاسب سوگند میخورد در سال سه کار مجانی انجام دهد؟ کدام کاسب سوگند میخورد در اظهار نظر و کاری که می‌خواهد انجام دهد صرفا اندیشه اجرای عدالت داشته باشد؟ اگر بازار ما را به بازار رقابت و سود تشبیه کنند قطعا در میانه راه وکالت اگر احساس کنم طرف مقابل پول بیشتری می‌دهد باید به آن سمت بروم چرا که قاعده بازار چنین است اما آیا وکالت چنین است؟آیا وکالت‌هایی که به عنوان وکالت تسخیری و معاضدتی انجام می‌دهیم انطباقی با قواعد بازار سرمایه دارد؟

وی در ادامه بیان داشت: ما امید داریم شورای محترم نگهبان که ایراداتی را به طرح وارد نموده‌اند و طرح را به مجلس برگردانده‌اند باعث شوند نمایندگان نیز با دقت نظر بیشتری و مطابق با قواعد قضایی و نه قواعد اقتصادی به بررسی طرح بپردازند.

عرصه دادگاه عرصه جمع‌آوری ثروت نیست

این وکیل دادگستری با بیان اینکه از نظر وکلا، عرصه دادگاه، عرصه جمع‌آوری ثروت نیست، تاکید کرد: وکلا دادگاه را عرصه‌ای برای دفاع از حقوق موکل خود می‌دانند تا بتوانند قاضی را در احراز موضوع یاری کنند و از این رو تفاوت بنیادینی با بسیاری از مشاغل دارد.

خواجویی راد اظهار داشت: جای تاسف است با این وضعی که نمایندگان مجلس به تصویب طرح می‌پردازند یک بال فرشته عدالت باید در حجره تجاری پرپر بزند و بال دیگر آن در محکمه دادگستری احقاق حق کند که نمیتوان این را پذیرفت.

بیشتر بخوانید: آیت الله علوی بروجردی: تا وکلا استقلال کامل نداشته باشند، قوه قضاییه درست نمی شود

وی بیان داشت: در قسمت فعالیت صنفی ما باید به صورت قانونی در خصوص تصویب این قوانین مقاومت و اظهار اراده همچنین تبعات آن قانون را در حوزه احقاق حق و اجرای عدالت گوشزد کنیم.

آنچه که فراقانونی وضع گردد سبب بر هم زدن احقاق حق و عدالت خواهد شد

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: در ماده ۶ لایحه استقلال، نظارت بر امر وکلا را به عهده کانون گذاشته‌اند و قانونگذار با دید و فکری خاص مقرر کرده با ایجاد یک صنف خاص، لازم است نظارت بر آن صنف نیز درون گروهی باشد و به این منظور دادگاه و دادسرای کانون وکلا را تشکیل داده است و به منظور حفظ نظارت عالیه حاکمیت، تصمیمات اخذ شده در این مراجع انتظامی در دادگاه عالی انتظامی قضات ختم گردد و کانون‌ها نیز این نظارت را پذیرفته و سال‌ها انجام می‌دهند بنابراین چه ضرورتی دارد نظارت دیگری باشد که هر کدام از ما در هرمرجعی در خصوص وظایف صنفی که انجام داده‌ایم بازخواست شویم؟

وی عنوان کرد: به هیچ وجه خود را تافته جدا بافته از قانون نمی دانیم و حرف ما صرفا این است که در حدود قانون با ما برخورد شود و در حدود قانون نیز همه چیز را خواهیم پذیرفت اما آنچه که فراقانونی وضع گردد سبب بر هم زدن احقاق حق و عدالت خواهد گردید.

آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری برای دولت بار مالی ایجاد نمی کند

رییس هیأت مدیره کانون وکلای کرمان به برگزاری آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری بدون ایجاد بار مالی برای دولت اشاره و خاطر نشان کرد: در این سال‌ها کوچکترین خلافی صورت نگرفته و هیچ مرجعی گزارش تخلف برگزاری آزمون را نداده است و آیا تجربه ۲۵ ساله برگزاری آزمون وکالت باید تقویت شود یا مورد تضعیف قرار گیرد؟

بیشتر بخوانید: با معیار نصاب شناور طرح تسهیل نه تنها نخبگان جذب نخواهند شد، بلکه ضعیف‌ترین‌ها در آزمون وکالت پذیرفته خواهند شد

وی تاکید کرد: وکلا وقتی ببینند نظرات آن‌ها در احقاق حقوق عامه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فعالیت‌ها و نقش اجتماعی آن‌ها دیده نمی شود و یا احساس کنند که حاکمیت همکاران وکیل را جزئی از خود نمی‌داند قطعا دلسرد خواهند شد و فعالیت اجتماعی خود را کمتر خواهند کرد.

۳۰ درصد افرادی که ردای شریف وکالت را می‌پوشند از ایثارگران هستند

خواجوئی راد خاطر نشان کرد: ۳۰ درصد افرادی که ردای شریف وکالت را می‌پوشند از ایثارگران هستند و پایبندی عملی خود را با هدیه دادن جان خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به فعالیت حرفه ای وکلا بیان کرد: وکلا باید همواره به خوبی صحبت‌های موکل خود را گوش دهند به گونه ای که او را سنگ صبور خود بداند و بلافاصله با مراجعه موکل به سمت قرارداد و حق‌الوکاله نروند بلکه فضای آرامی را ایجاد نمایند تا موکل به راحتی به شرح موضوع بپردازد.

وی یادآور شد: وکلا باید قبل از ورود به پرونده، به تمام مبانی دفاعی و اصول فقهی و قانونی آنقدر مسلط باشند که در دادگاه بتوانند دفاع کاملی از موکل خود انجام دهند تا قاضی هم بداند در احقاق حق به وی کمک خواهیم کرد.

وی در پایان تقاضا کرد وکلا ارتباط خود را با کانون وکلا به عنوان خانه خودشان قطع نکنند و هیئت مدیره کانون را در انجام فعالیت‌های صنفی یاری نمایند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان

‫۲ دیدگاه ها

  1. ای که از سر تا به پای تو فدای انحصار/ گوش مردم می بری تو به اتکای انحصار/
    می زنی دم وز عدالت پیش چشم خلق لیک/ تیغ ظلمت آخته زیر ردای انحصار/
    گرچه در ظاهر فریبی پیشه ات دیرینه است/ سرنگون گردد خدایا این لوای انحصار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا