اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

بند مربوط به شرکت قضات در آزمون وکالت از طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار حذف شد

وکلاپرس ـ نایب رییس کمیسیون جهش تولید از آخرین تغییر طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار خبر داد و گفت بند مربوط به شرکت قضات در آزمون وکالت از طرح تسهیل حذف شده است.

به گزارش وکلاپرس، جعفر قادری، نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون جهش تولید، در مصاحبه با تسنیم از تغییر مجدد طرح تسهیل سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

 حذف بندی که شورای نگهبان نسبت به آن ایراد داشت

به گفته وی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در جلسه روز سه شنبه خود رأی به حذف بند الزام قضاوت متقاضی دریافت پروانه وکالت در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار داد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: به پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون، بنا شد که بندی که شورای محترم نگهبان نسبت به آن ابهام و ایراد داشته است، به‌کلی از طرح تسهیل حذف شود؛ این پیشنهاد در کمیسیون رأی آورد و در صورت اینکه زمان کافی در اختیار باشد، فردا در صحن علنی مجلس به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

چهارگروه ماده ۸ لایحه استقلال کما فی السابق می توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند

قادری ادامه داد: بر این اساس چهار گروه قضات، اعضای هیئت علمی، نمایندگان مجلس که حداقل یک دور سابقه نمایندگی داشته باشند و نیز کارشناسان حقوقی بدون شرکت در آزمون وکالت می‌توانند در صورت ارائه تقاضا پروانه وکالت را از کانون‌های وکلا دریافت کنند.

البته باید گفت بر خلاف گفته این نماینده مجلس، اعضای هیأت علمی نمی‌توانند از کانون‌های وکلای دادگستری تقاضای صدور پروانه وکالت کنند و تنها می ‌توانند به استناد آیین نامه مرکز وکلای قوه قضاییه از این نهاد درخواست دریافت پروانه وکالت را داشته باشند.

گفتنی است روز شنبه سخنگوی شورای نگهبان از عدم تأیید طرح تسهیل توسط فقها و حقوقدانان این نهاد سخن گفت و علت مخالفت مجدد شورای نگهبان را از بین نرفتن ایراد الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید:

به گفته تسنیم، احتمالاً نگرانی از سرنوشت طرح در صورت ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایجاد تغییرات احتمالی که مدنظر نمایندگان مجلس نباشد، علت این تصمیم بوده است.

ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری:

– (اصلاحی ۱۳۷۳) باشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده می‌شود:

‌الف – به کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب – کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانیکه دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره۱ – کسانیکه دارای دانش نامه لیسانس بوده و دو سال سابقۀ خدمت قضائی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف میباشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانۀ وکالت جزء خدمت محسوب نمیشود.

تبصره ۲ – کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. اون کسانی که کمپین حذف ظرفیت راه مینداختن کجان که چجوری تیشه به ریشه نهاد وکالت زدند و داغون کردن البته این هم مبارک اون اشخاص باشه حقشان همین است و بس این مجلس حداقلی هم لیاقت همون اشخاص داره

    1. این نشان میدهد که عدالت در این مملکت شعاره فقط. آقایون از ما بهترون از منافعشان نمی گذرند قضات اگر واقعا ادعای بلد بودن دارند چه ایرادی دارد در آزمون شرکت می کردند مثل بقیه منتهی تبعیض همیشه در این مملکت بوده و هست حالا قضات هیچی نماینده مجلس دیگه چرا، اعضای هیٱت علمی دیگه به چه دلیل بدون شرکت در آزمون می تواند و کیل شود!!! اینها درست نمیشوند چون قانون درست بدست آدم درست ایجاد می شود و اینها درست نیستند.

    2. چون به قاضی شود گوید ما از خودیم
      چند زر ستانی تا موکل به حکم نشانی
      وکالت قضات اینگونه است!!

  2. یکی به ما بگه آزمون کی برگزار میشه کمتر از دو ماه به تاریخی که گفته شده آزمون قراره برگزار شه مونده ولی هنوز هیچ خبری از تاریخ قطعی و ثبت نیست، مدام فقط خبرای منفی دریافت میکنیم.

  3. رانت قضات وکسانیکه بدون زحمت پروانه میگرفتن از بین نرفت خجالت داره یه عده که زحمت میکشن با کسانیکه هیچ زحمتی نمیکشن تو یه طبقه قرار بگیرن.

  4. از اول هم معلوم بود مجلس دنبال نابودی نهاد وکالت هستش دیدین آخر هم به خودشون پروانه رایگان دادن دیدین باز هم خودشون رو از مردم جدا کردن اینه مجلس ما
    تبریک میگم به وکلا بیکار بعد اینهمه درس خوندن و استرس کشیدن یک عده آدم تو مجلس با آینده جوونها بازی میکنن

  5. خوبه، نه تنها ظرفیت بیشتر نشد، بلکه خیلی راحت آقایون نماینده ای که از هر لحاظ تامین بودن و هستن، میان پروانه وکالت میگیرن و بازهم لذت از درآمد، قضات محترم هم همینطور و جالبه کارشناسان!!! از اونطرفم که سهمیه خانواده های…

    جالبه اگر بحث علم و سواد و ادعاست که قضات محترم دارند، پس چرا از زیر بار آزمون در میرن؟ باید اتفاقا شرکت کنند و کل سوالهارو پاسخ بدن! نمایندگان محترم هم که حتما میتونن تمام سوالات آزمون رو پاسخ بدن!!!! میمونه جوانی که تمام کتابهارو خونده و هیچکدوم از این آقایان نیست و سمتی هم نداره، کارهم نداشته و الان باید بیاد بتونه فعالیت کنه که همه راهها بسته شده و نمیتونه سوالی جواب بده!!!. واقعا که دستتون درد نکنه، خیلی به نفع جامعه و مردم و جوونها کار کردید با این قانون تسهیلتون، چقدر خوبه که در خانه ملت جمع میشید و برای خودتون فعالیت میکنید آقایون نماینده. و جالبتر اینکه شورای نگهبانم که به نفع قضات عمل کرد !!

  6. زین پس جامعه وکالت پر خواهد شد از افرادی که با کم ترین زحمت و سواد علمی با مدارک دانشگاه های نامعتبر آزاد و پیام نور ریشه کهن وکالت را خواهند سوزاند
    جالب تر اینجاست که همه اینها بیکار خواهند بود
    آنوقت پاسخ نمایندگان مجلس جذاب است که شما کسب کار را تسهیل کرده اید یا بیسواد پروری کرده اید
    یه زمانی پیش هر وکیلی می‌رفتید با اعتماد به نفس مطمئن بودید هفت خان سختی طی کرده و قطعا شایستگی دارد
    ولی کنون چه؟

    1. دوست خوب یک بررسی کن و ببین دانشجویان پیام نور چند درصد در آزمون قضاوت ، مقطع دکتری و وکالت قبول می‌شوند بعد اعتبار دانشگاه سراسری رو به رخ بکش

  7. قضات و اعضای هییت علمی کاری ندارم… ولی نماینده های مجلس کجای دلمون بذاریم؟؟؟؟ الان برای جوانان شغل ایجاد کردید؟؟؟ جوان بخت برگشته که به زحمت وکیل می شه یارای رقابت با قاضی بازنشسته یا نماینده اای مجلس داره… اگر خودتون مشکل داشته باشید پرونده تون پیش یک جوان تازه کار می برید؟؟؟؟ یا قاضی بازنشسته؟؟؟؟

  8. این بود تسهیل کسب کار این قانون که نفع خود یا تمام داره میشه بعضی ها تا پایان عمر باید شاغل باشن جوانها باید برن دست فروشی یا ازاین آب خاک برن
    یکی سواد دارکنه بی سواد های مجلسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا