ماهنامه وکلا

گزارش حل یک اختلاف

کمیته «حل اختلاف اتباع و مهاجرین خارجی» یکی از نهادهایی است که با سازوکاری شبه حقوقی و برای ایجاد صلح یا رفع اختلاف بین اتباع و مهاجرین در محل «اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی» به‌صورت هفتگی تشکیل می‌شود.

خبرنگار «وکلا» برای کسب اطلاع از شیوه رسیدگی در این کمیته، در یکی از جلسات برگزار شده حضور یافت که در ادامه شرح مختصر پرونده و تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه را خواهید خواند.

 روز سه‌شنبه مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۸ کمیته «حل اختلاف اتباع و مهاجرین» با حضور هاله کشاورز، وکیل دادگستری و نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد، سیدعلی قاسمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، آقای عطایی، از جامعه پناهندگان افغانستانی و با ریاست قاضی بصیری از قضات دادگستری تشکیل شد.

خانم «سمیه.الف» و آقای «امیر.م» دارای ۴ فرزند دختر با سنین ۹ ماهه، ۳ ساله، ۸ ساله و ۱۲ ساله در فروردین ۱۳۹۸ به شکل غیررسمی و به صورت توافقی با حضور شاهدان و روحانی معتمد صیغه طلاق را جاری نموده و از یکدیگر طلاق گرفته‌اند. ضمن این‌که از آن تاریخ زوجه در منزل مادرش سکونت دارد. طبق توافق صورت‌گرفته حضانت فرزندان ۹ ماهه و ۳ ساله به مادر واگذار شده و در مقابل پدر حضانت دختران ۸ و ۱۲ ساله را بر عهده گرفته است.

 با توجه به اظهارات صریح طرفین و همچنین اوضاع و قرائن پرونده طلاق زوجین که به‌صورت غیررسمی و در منزل انجام شده بود در این کمیته تأیید و تنفیذ شد. با توجه به این که فرزندان فاقد مدارک شناسایی و اقامتی بودند، پدر موظف شد تا به‌عنوان ولی فرزندان به اداره اتباع خارجی مراجعه کرده و برای فرزندان مدارک هویتی و اقامتی بگیرد.

 زوج با این استدلال ‌که حضانت دو تن از فرزندان به مادر واگذار شده، بنابراین نفقه آن‌ها نیز بر ذمه مادر است، از پرداخت نفقه ‌ایشان استنکاف می‌کرد. همچنین با توجه به اینکه فرزندان ۸ و ۱۲ ساله از زندگی با پدر ناراضی بودند، مادر خواهان حضانت آن‌ دو دختر نیز بود.

 طبق اظهارات صریح این دو فرزند مبنی بر اینکه خواهان زندگی با مادر هستند و با توجه سن دختران و محتویات پرونده، مذاکرات و میانجی‌گری اعضای کمیته با والدین صورت گرفت. در نهایت حضانت فرزندان مذکور نیز به مادر واگذار شد و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان نفقه ماهیانه برای فرزندان تعیین گردید تا از سوی پدر پرداخت شود.

در پایان، صورت‌جلسه تنظیمی به امضای طرفین دعوا و اعضای کمیته رسید و ختم رسیدگی به پرونده اعلام شد.

گزارش: سیده نسرین حسین‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا