یادداشت

نقد دکتر خالقی به حکم آزاده صمدی : مقام قضایى صلاحیت اظهارنظر در مورد بیماری‌ ندارد / این انگ زدن‌ها اثر معکوس دارد

وکلاپرس- دکتر خالقی وکیل دادگستری و استاد دانشگاه تهران در اینستاگرامش رای محکومیت آزاده صمدی به اتهام بی حجابی را مورد نقد قرار داده است.

به گزارش وکلاپرس روز گذشته بخش‌هایی از رأی محکومیت کیفری آزاده صمدی (بازیگر سینما و تلویزیون) در شبکه های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن وی باید هر دو هفته یکبار به مرکز رسمی روانشناسی مراجعه کند.

دکتر خالقی در نقد این رای نوشته است که: مقام قضایى صلاحیت اظهارنظر در مورد بیماری‌ها را ندارد، زیرا تشخیص وجود بیماری و نوع و شیوه درمان آن امری تخصصی و نیازمند ارجاع به کارشناسی (در اینجا، روانپزشک) است.

به اعتقاد دکتر خالقی انگ زدن‌ها به زنان و دختران جوان تحت عنوان «مراقبت»، نه تنها در راستای اهداف جایگزین‌های حبس نیست و اثری معکوس دارد، بلکه متضمن تخلفی آشکار از مقررات آیین دادرسی کیفری به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت دکتر خالقی به شرح زیر است:

امروزه در پرتو اندیشه‌های نوین حقوق کیفری، به قاضی اجازه داده شده که در صورت بی‌نتیجه بودن اقدامات پیشگیرانه عمومی و ارتکاب جرم، وی دست به اقدامات پیشگیرانه اختصاصی در مورد مرتکب زده تا زمینه ارتکاب مجدد جرم در او را از بین ببرد و از اجرای حبس در مورد او درگذرد.

مثلاً اگر بیکاری باعث ارتکاب جرم توسط او شده او را به آموختن حرفه و اگر بیماری موجب سوق یافتن او به ارتکاب جرم شده، او را ملزم به درمان خود سازد.

یکی از قالب‌های اتخاذ چنین تصمیماتی توسط دادگاه، تعیین «دوره مراقبت» به عنوان یک جایگزین مجازات حبس است که بیش از ده سال از ورود آن به قوانین ما می‌گذرد. با اینکه مدت مذکور کافی برای آشنایی دادگاه‌های ما با این نهادهای نوین بوده است، اما اخیراً و همزمان با افزایش پرونده‌های مربوط به بی‌حجابی در معابر و انظار عمومی، نشانه‌هایی از اجرای نادرست آنها در مورد متهمان این جرم دیده می‌شود.

اخیراً دادگاه متهمی را به عنوان مجازات جایگزین و به نام دوره مراقبت، محکوم نموده است که به مدت شش ماه برای «درمان بیماری شخصیت ضداجتماعی (دیده شدن از طریق عدم رعایت مقررات عمومی و رفتارهای نابهنجار و ضداجتماعی) به صورت هر هفته یک بار» به مراکز رسمی مشاوره در تهران مراجعه کند.

اما اشکال اینجاست که در جریان رسیدگى، مقام قضایى صلاحیت اظهارنظر در مورد بیماری‌ها را ندارد، زیرا تشخیص وجود بیماری و نوع و شیوه درمان آن امری تخصصی و نیازمند ارجاع به کارشناسی (در اینجا، روانپزشک) است و در پایان نیز نظریه کارشناسی باید به روشنی در رأی دادگاه مورد اشاره و استناد قرار گیرد.

این انگ زدن‌ها به زنان و دختران جوان تحت نام دلربای «مراقبت»، نه تنها در راستای اهداف جایگزین‌های حبس نیست و اثری معکوس دارد، بلکه متضمن تخلفی آشکار از مقررات آیین دادرسی کیفری به شمار می‌رود

به رغم احساس تأسف از این بی‌قانونی‌ها و غیرقابل اغماض بودن حتى یکى از آنها، تجربه‌ام نشان داده که قاطبه قضات شریف ما که شرافت قضاوت را در اجرای قانون می‌دانند، حتی در مجتمع‌هایی که پس از بازرسی‌های دوره‌ای «نیازمند آموزش» شناخته می‌شوند، چنین ره به خطا نمی‌روند و چنین قانون را زیر پا نمی‌گذارند.

‫۷ دیدگاه ها

  1. البته آقای دکتر خالقی عزیز نظرات خوبی در آیین دادرسی کیفری دارند ولی شایسته است که در به کارگیری عبارات و نظرات دقت حقوقی بیشتری داشته باشند در این رای هم قاضی محترم روانپزشکی یا روان درمانی نکرده اند بلکه تشخیص داده اند که متهم نیازمند درمان یا مشاوره است
    تشخیص اینکه یک نفر مشکل روحی یا جسمی دارد زیاد نیاز به تخصص پزشکی یا روانشناسی ندارد درمان است که نیازمند تخصص است دیوار کج را هرکس ببیند می فهمد کج است اصلاح آن نیازمند دقت بنا و معمار است
    کاش آقای دکتر دقت بیشتری می کردند

    1. با کلمات بازی نکن . هر کس کلاه میذاره بیماری روانی داره ؟ حالا قاضی ها پشتشان به نظام گرم شده . هر حکمی دوست دارند می‌دهند. حتی اگر پایمال کردن قانون باشه . یعنی کل قانون و کل ایران فدای یک تار موی نظام !!

    2. اولا ک دکتر خالقی یکی از نخبگان عرصه حقوق کیفری هستن این نوع لحن شما اصلا شایسته نیست
      ثانیا خودشما حرف خودت رو نقض میکنی و میگی زیاد نیاز به متخصص نداره درحالی ک بحث کیفری ظن و گمان نداره و پزشک باید تشخیص بده ن قاضی و ثالثا بحث مهم تناسب جرم با مجازات ک اصلا دیده نمیشه تو این رای و رابعا بحث تخفیف جرایم درجه هشت ک نشون دهنده سبک بودن جرم ارتکابی اما قاضی با اعمال سلیقه شخصی اون رو شدید کرده و خامسا در اصل جرم ارتکابی اختلاف هست ک آیا کلاه گذاشتن بر سر جرم بی حجابی محسوب می‌شود…

    3. سلام. کاری به این پرونده حجاب و اینا ندارم و سوالم اینه که آیا قاضی بدون مراجعه به نظر روانپزشک می تواند تشخیص دهد که متهم نیاز به درمان دارد یا خیر ؟
      با تشکر

      1. نه برادر من طبق قانون آیین دادرسی کیفری و قانون آیین دادرسی مدنی، چه قاضی و چه بازپرس فقط صلاحیت اظهارنظر علمی در رشته حقوق دارند و در هر موضوعی که مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری برای اظهارنظر و صدور رأی لازم باشند، مکلفند بازم تأکید می‌کنم مکلفند موضوع به کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط ارجاع کنند و تخلف از این امر، تخلف انتظامی مقام قضایی محسوب که در دادگاه عالی انتظامی قضات قابل پیگیری هست.
        موفق و پیروز باشید…

    4. خیلی برام جالبه حتی از لحاظ حقوقی نتونستی دو جمله بنویسی که همدیگه رو نقض نکنه! پارادوکس جالبی بود! بعد به دکتر خالقی میگی که نویسنده جاهل هستش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا