اخبار بین المللی

وکیل سابق صدام: اردن، مصر و قطر سه کشوری بودند که برای تبعید به صدام پیشنهاد شد

وکلاپرس– خلیل الدلیمی، وکیل مدافع صدام، رئیس جمهور سابق عراق  از نام سه کشور عربی سخن گفت که قبل از اعدام، به او پیشنهاد شده بود تا به آنجا منتقل شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از العربیه، خلیل الدلیمی، وکیل صدام حسین، رئیس جمهوری سابق عراق در مصاحبه خود با برنامه «حافظه سیاسی» از شبکه «العربیه»، جزئیات جدیدی از آخرین لحظات زندگی او را فاش کرد.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد پناهندگی به صدام

وکیل دفاع صدام حسین اظهار داشت، قبل از اجرای حکم اعدام، سه کشور عربی به رئیس جمهوری سابق عراق پیشنهاد پناهندگی دادند اما او قبول نکرد.

الدلیمی فاش کرد، پنتاگون از صدام حسین خواست نامه‌ای به خط خود بنویسد و الدلیمی آن را در رسانه‌ها منتشر کند و طی آن از نیروهای مقاومت بخواهد جنگ را متوقف و در مقابل در یکی از کشورهای اردن، مصر یا قطر اقامت کند.

وکیل صدام ادامه داد: «آمریکایی‌ها به من نیز گفتند اگر او را قانع کنم می‌توانم در کنارش باشم و من و خانواده‌ام با جیبی پر از پول به همراه صدام از عراق خارج شویم.»

الدلیمی در این قسمت از برنامه «حافظه سیاسی» اطلاعات بسیاری درباره آخرین روزهای سقوط رژیم سابق عراق، مخفی‌شدن صدام و بازداشت او فاش کرد.

الدلیمی در آخرین قسمت از این برنامه که قرار است امشب از العربیه پخش شود، درباره لحظات ورود صدام حسین به اتاق اعدام صحبت کرد و گفت: «وقتی صدام حسین با نگاهی پدرانه به من نگاه و خداحافظی کرد با صدای بلند گریه کردم».

الدلیمی تاکید کرد که صدام حسین اصلا مضطرب یا پریشان نبود، بسیار آرام و بر اعصاب و رفتار خود کاملا مسلط بود.

او همچنین برای اولین بار از تلاش‌ها جهت آزاد کردن رئیس جمهوری سابق عراق و جزئیات اعدام و دفن وی سخن گفت.

الدلیمی اعدام صدام حسین را رفتاری «عوام‌فریبانه» توصیف کرد.

پیشنهاد آمریکا به صدام

الدلیمی در این دیدار به پیام ارسالی آمریکا به صدام حسین نیز اشاره کرده است. آمریکایی‌ها در این پیام به صدام پیشنهاد خروج از عراق و عزیمت به یک کشور از میان ۳ کشور عربی دادند اما او قبول نکرد.

وکیل صدام حسین گفت که «معمر قذافی، رئیس جمهوری فقید لیبی در دیدار با من پس از آگاهی از شرایط صدام در زندان ۳ بار گریه کرد.»

وی با بیان اینکه صدام حسین حکم اعدام را بدون هیچ گونه مخالفتی دریافت کرد، افزود، رئیس جمهوری پیشین عراق از خوردن قرص یا داروی مسکن در هنگام اجرای حکم اعدام خودداری کرد.

پیام‌های رمزگذاری‌شده

الدلیمی در قسمت‌های قبلی برنامه حافظه سیاسی، از نحوه ارتباط رئیس جمهوری پیشین عراق با نیروهای مقاومت و مخابره پیام‌های رمزگذاری‌شده از زندان خبر داده بود.

الدلیمی گفت که او و برخی دیگر رابط بین صدام و فرماندهان نیروهای مقاومت، از جمله برخی از رهبران ارتش عراق بودند. وکیل صدام تصریح کرد که در جلسات محاکمه، صدام اطلاعاتی را به صورت رمزگذاری‌شده در اختیار او قرار می‌داد.

او گفت که صدام از همه جزئیات فعالیت مقاومت عراق و نحوه عملکرد آن باخبر بود و گاهی در بازجویی‌های عمومی، گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم، پیام‌ها و دستورات خود را به آنان ارسال می‌کرد.

گفتنی است که ۲۰ سال از زمان اعلام عملیات «آزادسازی عراق» توسط جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ می‌گذرد. در این عملیات حدود ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی و ۴۰ هزار سرباز بریتانیایی عراق را به بهانه «وجود سلاح‌های کشتار جمع» اشغال کردند.

الدلیمی درباره تردیدها در مورد مرگ صدام با حلق آویز کردن، گفت: اعدام او فراتر از حلق آویز کردن بود. او توضیح داد که «صدام در حین اعدام در واقع از گذاشتن کیسه روی صورتش خودداری کرد.»

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا