اخبار صنفی

حضور رؤسای کانون های وکلای دادگستری کشور در همایش یک روزه بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر

وکلاپرس- در همایش یک روزه بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر که پنجشنبه ۲۲ تیر ماه در شیراز برگزار خواهد شد، تعدادی از روسای اسبق کانون های وکلای دادگستری حضور خواهند داشت.

به گزارش وکلاپرس  همایش بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر در سه پنل تخصصی و با حضور مقامات قضایی، نمایندگانی از مجلس، هییت رییسه اسکودا، رؤسای کانون های وکلا و حضور کانون وکلای ترکیه، قبرس، عراق به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد.

روایت نگران کننده در خصوص تعرض به وکلا سبب شده است روز ٢۴ ژانویه به ابتکار اتحادیه وکلای اروپا روز جهانی «وکلای در معرض خطر» نامگذاری شود و سعی بر چاره اندیشی برای حفظ امنیت وکلا با جدیت بیشتری در سطح بین المللی و ملی مورد مطالبه قرار گیرد.

کانونهای وکلا نخستین و نزدیک ترین حامیان وکلا در روند ایفای وظایف حرفه ای هستند و هیات مدیره کانون ها به عنوان رکن اداره کننده و تصمیم ساز باید سازوکار متناسب و سزاواری در این خصوص تدارک ببینند. این مناسبت اگر چه سالی یکبار است اما هر روز با وکلا و سرنوشت انها عجین است و روا است حمایتگری نسبت به وکلای مدافع حق دفاع شهروندان، شدت بیشتری گیرد.

در این راستا در همایش ملی بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر در دو بخش بدوا به واکاوی موضوع و سپس به جنبه های دفاع حقوقی موضوع با سخنرانی متخصصین امر می پردازد.

بیشتر بخوانید:

دکتر جلیل مالکی

دکتر جلیل مالکی، رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز،عضو اسبق شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو کارگروه قضایی تحقق سند چشم انداز بیست ساله کشور و استاد دانشگاه و رییس سابق دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در این همایش به جنبه های حقوق دفاعی بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر می پردازد.

 موقعیت وکیل به عنوان واسط میان مردم و دادگاهها جایگاهی منحصر به فرد و متمایز در برقراری عدالت، دفاع از حق و حاکمیت قانون قلمداد می شود. وکلا یکی از ستون های اصلی در تحقق حاکمیت قانون، دفاع از حقوق بشر و آزادی های بنیادین هستند. وکلای دادگستری برای اینکه بتوانند ایفای مسئولیت خطیر حرف های خود را به شیوهای سزاوار به منصه ظهور برسانند باید از تامینات حمایتی مکفی برخوردار باشند.

سالانه وکلای زیادی مورد سوءقصد، هتک حرمت، سلب امنیت و آزادی و حتی سلب حیات قرار می گیرند، لذا تدابیری لازم است تا وکلا اطمینان یابند در مسیر ایفای رسالت وکالتی و صنفی، تحت حمایت قوای عمومی و کانون های وکلای دادگستری قرار خواهند گرفت.

دکتر هما داوودی گرمارودی

دکتر هما داوودی گرمارودی، نایب رییس اسبق اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری، رییس اسبق کانون وکلای البرز، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو هیئت امنای انجمن حقوق شناسی در این همایش به جنبه های حقوق دفاعی بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر می پردازد.

برای حل هر مشکل و چالشی ریشه یابی و علت شناسی قدم اول است. اینکه چرا خصوصا در سا لهای اخیر وکلا در معرض خطرات مختلف به جهت شغلی قرار گرفته اند از منظرهای مختلف قابل بررسی است که ماهیت شناسی و آسیب شناسی این مهم ما را به سمت علت یابی و پس از آن یافتن مسیری جهت حمایت رهنمون می سازد. فعالیت وکالتی، در ذات چالشی و به تبع آن به صورت بالقوه مخاطره آمیز است، چون به طور معمول و به اقتضای طبیعت وکالت، منافع اشخاصی را که در طرف مقابل وکیل قرار گرفته اند مورد تهدید قرار می دهد، بخصوص اگر این اشخاص متعدیان نسبت به قانون و متجاوزین به حقوق موکل یا مردم باشند. این تعارض منافع همراه با تقید به سوگند و شرافت وکالتی، محتمل است که وکیل را در معرض هزینه های سنگین یا مخاطرات جدی قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

دکتر لیلا رئیسی

دکتر لیلا رئیسی، دانشیار دانشگاه، رئیس سابق کانون وکلای دادگستری اصفهان، عضو و رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه اصفهان در پنل اول همایش به ماهیت شناسی و آسیب شناسی خطراتی که وکلا در معرض آن هستند، خواهند پرداخت.

استفاده از تجارب وکلای سایر کشور ها

استفاده از تجارب وکلای سایر کشور ها و تعرضات نسبت به آن ها می تواند به عنوان یک نقشه راه در کاهش آسیب های وارده به وکلای دادگستری به ما کمک کند. کانون های وکلای دادگستری در کشور ترکیه که در همسایگی ما نیز قرار دارند را می توان به عنوان یکی از کانون ها ی مترقی محسوب کرد؛ وکلای ترکیه هر چند در سال های اخیر دچار معضلات و محدودیت های شدیدی شده اند اما به عنوان یک نهاد مدنی که از حمایت مردم نیز برخوردار هستند می توانند الگوی مناسب در جهت استفاده از تجارب آنها برای کانون های وکلای دادگستری ایران باشد.

در همایش ٢٢ تیر ماه به صورت ویدیو کنفرانس و به صورت زنده در خدمت آقای گوکهان بوزکرت (Gokhan bozkurt)، وکیل دادگستری با سابقه بیست سال وکالت، عضو کانون وکلای استانبول، نایب رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ترکیه، عضو اتحادیه بین المللی وکلا IBA،عضو کانون وکلای ایالت نیویورک خواهیم بود تا از تجارب ایشان در حمایت از وکلای دادگستری در کشور ترکیه بهره مند شویم.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا