ویژهیادداشت

مسیر کارآموزی و وکیل سالیسیتر شدن در بریتانیا

وکلاپرس- وکیل وحید قاسمی عهد، در یادداشتی به مسیر کارآموزی و وکیل شدن (سالیسیتر) در بریتانیا پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل وحید قاسمی عهد، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، طی یادداشتی به تشریح مسیرهای کارآموزی و وکیل شدن (سالیسیتر) در انگلستان پرداخته است.

لازم به ذکر است علاوه بر سالیسیتر نهاد دیگری در نظام حقوقی انگلستان و ولز به نام باریستر (Barrister) نیز وجود دارد که دایره اختیاراتش با سالیسیتر متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت این وکیل دادگستری در ادامه آمده است:

راه‌های وکیل شدن در بریتانیا

برای اینکه شخصی در بریتانیا بتواند وکیل یا سالیسیتر شود می‌تواند از طرق گوناگونی استفاده کند:

الف) اخذ مدرک حقوق (LLB): این روش، رایج‌ترین مسیر است. شخص ابتدا با ورود به دانشگاه مدرک حقوقی (LLB) اخذ کند.

ب) گذراندن یک دوره فشرده یکساله و اخد مدرک (GDL): اگر شخصی مدرک حقوقی نداشته باشد و بخواهد سالیسیتر شود، باید این دوره فشرده یکساله را طی و نهایتا مدرک (GDL) را اخذ کند.

ج) گدراندن دوره کارورزی (Apprenticeship): این راه تقریبا شبیه ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلاست؛ در این طریق افرادی که رویکرد عملی‌تر و مبتنی بر کار را ترجیح می‌دهند، می‌توانند به عنوان یک کارورز، در یک شرکت حقوقی فعالیت کنند؛ در حالی که به صورت پاره وقت برای یک مدرک تحصیلی تحصیل می کنند، معمولاً این روش حدود شش سال به طول می انجامد.

پس از اینکه شخص دارای یکی از صلاحیت های فوق باشد راه‌های ذیل برای ورود به حرفه وکالت وجود دارد:

نخست) روش LPC

پس از تکمیل یکی از این مسیرهای اولیه، افراد باید به مرحله بعدی صلاحیت وارد شون، که شامل تکمیل دوره آموزشی حقوقی (LPC) است؛ این دوره معمولاً یک سال تمام وقت یا دو سال پاره وقت طول می کشد. LPC بر مهارت‌های حقوقی عملی مانند تهیه پیش‌نویس اسناد، مصاحبه با مشتری و وکالت تمرکز دارد.

ارزیابی افراد معمولا از طریق ترکیبی از امتحانات کتبی، ارزیابی‌های عملی و دوره‌های آموزشی انجام می‌شود. این دوره تحصیلات تکمیلی است که به دلیل شدت و حجم مطالبی که دانشجویان باید با آن سر و کار داشته باشند شناخته شده است و عموما در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و هزینه آن نیز متفاوت است؛ برای نمونه در دانشگاه وست مینستر ۱۲۵۰۰ پوند هزینه دارد و در پردیس بلومزبری لندن و دانشگاه حقوق و لندن مورگیت ۱۹۵۰۰ پوند لحاظ شده است.

قرارداد آموزشی که به عنوان دوره آموزش شناخته شده نیز معرفی می‌شود، جایی است که وکلای کارآموز مهارت‌هایی را که در حین تحصیل آموخته‌اند به کار می‌برند. پس از تکمیل موفقیت‌آمیز این دوره، متقاضی وکالت باید وارد دوره آموزشی (قرارداد آموزشی) بشود. این دوره زیر نظر وکیل سرپرست خواهد بود و دو سال به طول می انجامد. قرارداد آموزشی این فرصت را برای افراد فراهم می کند تا دانش و مهارت‌های آموخته‌ شده را در یک محیط حقوقی واقعی به کار ببرند.

لازم به ذکر است کارآموزان در طول قرارداد آموزشی خود، باید دوره مهارت‌های حرفه‌ای the Professional Skills Course (PSC) را نیز بگذرانند. PSC مهارت‌های اضافی مورد نیاز برای تمرین (مانند مهارت‌های مالی و تجاری) را پوشش می‌دهد تا از این رهگذر متقاضی مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک وکیل شایسته را بدست آورد.

در مرحله آخر قبل از وکیل شدن (سالیسیتر) و عضویت در مرجع تنظیم‌گری وکلا (SRA)، شخصیت و شایستگی مانند سوابق کیفری متقاضی بررسی و ارزیابی می‌شود. در صورت واجد شرایط یودن، می تواند به عنوان سالیسیتر شناخته شود.

بیشتر بخوانید:

دوم) روش SQE

در دو سال اخیر، مسیر برای واجد شرایط شدن به عنوان وکالت (سالیسیتری) در انگلستان و ولز تغییر کرده است. سازمان تنظیم مقررات وکلا (SRA) در سپتامبر ۲۰۲۱ یک سیستم صلاحیت جدید به نام Solicitors Qualifying Examination (SQE) معرفی کرد که مراحل آن به شرح ذیل است:

مرحله اول) SQE

در این مرحله متفاضی وکالت باید در آزمون‌های تستی و تشریحی دروس حقوق تحارت، حقوق بشر، حقوق کیفری و… شرکت نماید. پس از قبولی وارد مرحله دوم می‌شود.

مرحله دوم) SQE2

این مرحله بر ارزیابی مهارت‌های حقوقی عملی داوطلبان و توانایی آنها در به کارگیری دانش حقوقی برای اتجام امور وکالتی متمرکز است. این ارزیابی‌ها طیف وسیعی از مهارت‌ها ازجمله تحقیق حقوقی، مذاکره با موکلان و مراجعه‌کنندگان، شیوه نگارش حقوقی، تهیه پیش‌نویس، تجزیه و تحلیل پرونده و موضوعات حقوقی را شامل می‌شود.

مرحله سوم) QWE

در این مرحله متقاضی وکالت باید در یک دوره‌ای -که حداقل دو سال به طول می انجامد- تحت نظارت یک وکیل یا سایر افراد واجدالشرایط در شرکت‌های حقوقی و ادارات حقوقی دولتی و… در شغلی که ماهیت حقوقی دارد، فعالیت کند.

ناظر یا وکیل سرپرست مسئول نظارت بر کار کارآموز، ارائه راهنمایی و ارشاد و اطمینان از بهبود مهارت‌ها و شایستگی‌های کارآموز است.

مرحله چهارم) بررسی صلاحیت‌های شخصی

پس از اتمام موفقیت آمیز قرارداد آموزشی و کلیه ارزیابی های لازم، افراد می‌توانند برای پذیرش در لیست وکلا به سازمان تنظیم مقررات وکلا (SRA) درخواست دهند و رسما در زمره وکلای واجد شرایط قرار گیرند.

‫۳ دیدگاه ها

  1. در متون حقوقی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی در کتاب جی سی اس لاو بتشریح و تفصیل باریستر و سالیستر آمده بود در سال ۱۳۷۱ یاد دارم مرحوم دکتر جواد واحدی هم‌ در درس اصول محاکمات حقوقی از این مهم سخن می‌گفت : اصلا قابل قیاس نیست شرایط لازم برای احراز سمت وکالت یا مشاوره حقوقی در بریتانیای کبیر و ولز با کشور ما که

    علم و سواد دگر هیچ وجه و اهمیتی ندارد!!!!

  2. تو عیرون نماینده مجلس یا کارمندی که صرفا دربخش حقوقی سازمان یا اداره بوده میتونه پروانه وکالت بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا