ویژهیادداشت

نقد عبدالصمد خرمشاهی بر نمایش چهره وکیل در فیلم بی بدن

وکلاپرس _ وکیل خرمشاهی در یادداشتی از نمایش غیر حرفه‌ای وکیل در فیلم سینمایی بی بدن انتقاد کرد و آن را نتیجه سواد حقوقی اندک کارگردان یا فیلمنامه نویس دانست.

به گزارش وکلاپرس، عبدالصمد خرمشاهی (عضو کانون وکلای دادگستری مرکز) در یادداشتی اینستاگرامی که روز گذشته ۷ فروردین ۱۴۰۳ منتشر کرد، به نقد فیلم بی بدن نشست و پرسید: ماجرای به ابتذال کشیدن شخصیت وکیل که سال هاست به انحاء مختلف شاهدش هستیم، کی می خواهد تمام شود؟

بیشتر بخوانید:

یادداشتی که عبدالصمد خرمشاهی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، به شرح زیر است:

حالا هی بیا و از شأن وکیل و جایگاه قاضی سخن بگو، حالا هی بیا و بگو چرا نگاه جامعه به وکلا این چنین است و آن چنان است، حالا هی مقاله بنویس، حالا هی دم از شرافت وکیل بزن، دریغ از راه دور و رنج بسیار، یک دفعه میبینی یک فیلم بی بدنی می سازند که یک شبه تتمه آبروی هرچه وکیل است را به باد می دهند.

ابتدا خدمتتون عرض کنم من به عنوان یک وکیلی که صدها پرونده قتل را وکالت کرده از این زاویه فیلم را که دیشب به اصرار یکی از نزدیکانم دیدم، دارم قضاوت می کنم و کاری به ضعف یا شدت بازی بازیگران و موزیک فیلم ندارم.

همیشه گفته ام و نوشته ام که سال هاست که در هیچ فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی نقش واقعی وکیل به تصویر کشیده نشده است و این فیلم نیز از این بابت مستثنی نیست.

وکیلی که می گوید پانزده سال است دارم تخصصی در پرونده های قتل کار می کنم، اندازه دانشجوی ترم دوم دانشگاه آزاد خوراسگان هم سواد حقوقی ندارد، البته مقصر او نیست مقصر نداشتن اندک سواد حقوقی کارگردان یا فیلمنامه نویس است.

وکیلی که واسطه دلال ها و کارچاق کن ها می شود و از سوی قاضی تحقیر می گردد، بازپرسی که یقه می گیرد و به طرف مقابلش مشت پرتاب می کند، فیلمی که در آن صحبت از تیغ زدن میلیاردی وکلاست (حالا کاری به آن ندارم که چرا در این فیلم یک جانبه از خانواده مقتول حمایت می شود)، فیلمی که بازپرس در جلسه دادگاه در کنار معاون دادستان حضور پیدا می کند و معلوم نیست که همین بازپرسی که در ابتدای فیلم در اوج اقتدار نقشش را بازی می کرد چرا در انتهای فیلم شخصیتش سقوط می کند؟!

راستی ماجرای به ابتذال کشیدن شخصیت وکیل که سال هاست به انحاء مختلف شاهدش هستیم کی می خواهد تمام شود؟

از سینما که عصبی و ملتهب بیرون آمدیم دوستم گفت عمو چرا اینقدر حرص و جوش خوردی؟ فیلمه دیگه فیلم، عوام خوششون بیاد کافیه شاید هم زیر کاسه نیم کاسه ای است، در حالی که از شدت عصبانیت تمام بدنم میلرزید گفتم بله آش شله قلم کار شلم شوربا را شاید در همان نیم کاسه ریخته بودند

بیشتر بخوانید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. به نظر می رسد آنچه باید درتکریم شخصیت وکلامورد توجه بسیار گیرد فرهنگ سازی در جامعه است بنده به شهرهای دیگر کاری ندارم اما درهمدان ما نوعی اعراض در ازدواج با خانمهای وکیل شایع بوده وهست. علت یا علل آن نیاز به کنکاش علمی و اجتماعی عمیق دارد

  2. این آقا بد نیست به دادگستری همون خوراسگان بقول خودش مراجعه کنند و از سطح سواد وکلایی که مثلا ده سال سابقه فعالیت دارند مطلع شوند، وکیلی که پانزده سال کار میکند و هنوز فرق بین دعاوی خلع و تخلیه را نمیداند،وکیلی که در خواسته مینگارد درخوااست طلاق!وکیلی که اغلاط املایی اش در یک صفحه لایحه بیشتر از سالهای سابقه کارش هست، سینما و رسانه آیینه تمام نمای جامعه و دیدگاهش نسبت به هر شغلیست، در حال حاضر در عرق جامعه بین قشر بنگاهی و وکیل هیچ تفاوتی نیست !
    یه چیزی فقط یاد گرفته اید شان وکیل شان وکیل!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا