گفت و گو

وکیل مهرداد سلیمان فلاح: رویکرد مدیران نهاد وکالت باید کنشی باشد و نه واکنشی

وکلاپرس- وکیل مهرداد سلیمان فلاح نامزد سمت نائب رییسی در انتخابات هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا، به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۱ نفر برای کسب کرسی نایب رئیسی اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

وکیل مهرداد سلیمان فلاح، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم، باتوحه به وضعیت فعلی نهاد وکالت که با مشکل حفظ استقلال خود مواجه است، صحبت از ارزیابی عملکرد مدیران دشوار باشد؛ زیرا بیشترین انرژی آنان درگیر این موضوع میشود و فرصتی برای عمل به وظایف اصلی ندارند.

متاسفانه بند الف ماده ۳ اساسنامه اسکودا (تلاش برای حفظ و حراست از استقلال نهاد وکالت) بشدت مدیران را درگیر کرده است و بهتر از نگاه تک قطبی فاصله بگیریم. وکلا باید کنشگران اجتماعی و حقوقی جامعه باشند و به مسائل مختلف واکنش نشان دهند. البته تاکید میکنم این کنشگری باید پیش از بروز برخی مسائل ازجمله تدوین قوانین مختلف علیه نهاد وکالت باشد.

به نظر شما اسکودا در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه است؟

نهاد وکالت حداقل در بعد قضایی همراه دستگاه قضاست.

بیشتر بخوانید:

چه برنامه‌هایی برای سمت نائب رییسی دارید؟

مهم ترین برنامه من، نخست کنشگری موثر -و نه واکنش- در جامعه و به ویژه با قوای مقننه و قضاییه است و دوم، مسائل صنفی و معیشتی وکلاست. موضوع اصلاح مستمر تعرفه های حق الوکاله نیز ذیل مسائل صنفی بایستی پییگیری شود.

معیشت وکلا بحرانی است. در بسیاری از کشورها عموما صندوق های بازنشستگی زیان ده هستند. صندوق حمایت وکلا نیز زیان پنهانی دارد و بهتر است کانون های وکلا نیز مانند مرکز وکلای قوه قضاییه این موضوع را به تامین اجتماعی واگذار کند.

از سوی دیگر باتوجه به وضعیت صندوق های بازنشستگی بسیاری از وکلا به وکالت ادامه می دهند و این وضعیت، فعالیت را برای وکلای جوان با مشکل مواجه میکند. لذا صدور

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

همانطور که پیشتر عرض کردم، رویکرد مدیران باید کنشی باشد و اینکه بعد از وقوع مسائل مختلف، درصدد رفع آن واکنش نشان دهند کافی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و تعامل با رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟

مدیران اسکودا بایستی خودشان را اتاق های شیشه ای و قابل رویت احساس کنند. عملکرد مدیران همواره به گونه ای بوده است که بسیاری از وکلا اصلا اطلاعی از ارکان کانون ها و نحوه هزینه کردها و… ندارند.

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

ما باید رویکرد تعاملی را در راستای تدوین و تصویب قوانین داشته باشیم تا اصلا به مرحله مواجهه نرسیم.

رویکرد شما نسبت به وکلای در معرض خطر چیست؟

درخصوص وکلای بازداشتی معتقدم باید با قوه قضاییه مکاتبه شود تا پرونده های مربوط به وکلا مورد بازبینی قرار گیرد. درمورد وکلایی که به واسطه وظایف وکالتی در معرض خطر هستند نیز معتقدم باید برای تهیه وسایل حفاظتی برای وکلا اقدام جدی صورت بگیرد و قوانینی با ضمانت اجرای جدی تدوین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا