اخبار کانون هاویژه

وکیل مستقل مقابل نظام نیست بلکه موجب اعتبار نظام قضایی است

وکلاپرس- رییس کانون وکلای ایلام در آغاز دوره‌ی کارآموزان وکالت سال ۱۳۹۹که ۱۶ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد با اشاره به چالش های پیش روی نهاد وکالت، بر حفظ استقلال وکیل و کانون های وکلا تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری ایلام، حجت‌اله محمدی، رییس کانون وکلای دادگستری استان ایلام در آیین آغاز دوره‌ی کارآموزی کارآموزان وکالت، ورودی سال ۱۳۹۹ که با همت کمیسیون کارآموزی و اختبار برگزار شد، با اشاره به سختی‌هایی که در این راه متحمل شده‌اند، گفت: وکیل مستقل و شجاع، زینت هر نظام سیاسی و قضایی است، اعتبار نظام‌های سیاسی و قضایی در این است که یک وکیل مستقل در آن حضور داشته باشد، وکیل مستقل می‌تواند به هر رأیی که در نظام قضایی صادر شده است، اعتبار ببخشد، وگرنه این آرا اعتباری ندارند.

بیشتر بخوانید: فرو ریختن ۴ ستون استقلال وکیل در طرح «اصلاح برخی از مقررات حوزه وکالت»

وکیل مستقل در مقابل نظام نیست بلکه موجب اعتبار نظام قضایی است

محمدی ادامه داد: وکیل مستقل در مقابل نظام نیست بلکه موجب اعتبار نظام قضایی است. صدای معترض در هر جامعه و نظامی نشان‌دهنده‌ی وجود آزادی در آن جامعه و سیستم است، صدای معترض باید وجود داشته باشد و شنیده بشود، وگرنه صرف اینکه هر روز در رسانه‌ها در خصوص آزادی‌ و عدالت صحبت کنیم فایده‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تاریخ کانون وکلای دادگستری (۱)

رئیس کانون وکلای دادگستری استان ایلام ضمن اشاره به شرایطی که کانون‌های وکلا در حال حاضر آن را تجربه می‌کنند عنوان کرد: در دوره‌های پیشین هر از گاهی با چالش‌هایی روبرو می‌شدیم؛ در مقطعی برخی نهادهای رسمی مسائلی را برای ما پیش می‌آوردند، در مقطعی با بعضی از قوانین چالش برانگیز روبرو می شدیم و در برهه‌ای نیز صدا و سیما به تهیه و پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی مبادرت می‌کرد که جایگاه و شأن نهاد وکالت را مورد هجمه قرار می‌داد، در مقاطعی نیز چالش‌هایی برای کانون‌های وکلا از سوی قوه مجریه فراهم می‌شد ولی متأسفانه در شرایط کنونی از همه‌ی جهات تحت فشار و هجمه هستیم، همانگونه که می‌بینید اقداماتی برای مقابله‌ با این رسالت ذاتی شکل گرفته که خروجی آن نابودی استقلال وکیل است.

داشتن وکیل مستقل از حقوق اساسی ملت و حق الناس است

محمدی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس شواری اسلامی در خصوص کانون‌های وکلا و نهاد وکالت، خاطرنشان کرد: مجلس با کسب و کار تلقی‌کردن این منصب و جایگاه شریف، زخم عمیق و ناسوری بر پیکره‌ی نهاد وکالت وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: یک نماینده مجلس: فساد بزرگ این است که استقلال را از گروه های نخبه بگیرند

رئیس کانون وکلای دادگستری ایلام گفت: داشتن وکیل مستقل، شجاع و باسواد از حقوق اساسی ملت و حق الناس است. ما مکلف هستیم با سواد باشیم و نترسیم، چون زمانی که ملت می‌خواهد جان و مال و ناموسش را به ما بسپارد این حق را دارد که از وکیل باسواد، مستقل و شجاع بهره‌ ببرد، نه از وکیلی که ترس داشته و یا سواد کافی نداشته باشد.

کانون‌های وکلا در مقابل نظام نیستند

حجت‌اله محمدی ضمن تأکید بر اینکه کانون‌های وکلا در مقابل نظام نیستند، عنوان کرد: ما به هیچ وجه خود را منفک از بدنه نظام و قوه‌ی قضاییه نمی‌دانیم، بلکه خود را مکلف به اجرای قانون و حرمت گذاشتن به قانون اساسی و از همه مهم‌تر دفاع از حقوق طبیعی و بدیهی ملت می‌دانیم. وکلا در هر شرایطی پشتیبان ملت بوده‌اند. اصلی‌ترین صاحب هر جغرافیایی، مردم آن منطقه هستند و ما وکلا متعلق به مردم هستیم و وکیل مستقل و باسواد حق الناس است.

بیشتر بخوانید: دکتر کوشا: استقلال و آزادی وجه مشترک وکالت و قضاوت است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان ایلام در پایان اظهار داشت: بین شما کارآموزان و دیگر وکلا تفاوتی وجود ندارد. این را بدانید و حساس باشید زیرا هم‌اکنون در حساس‌ترین شرایط تاریخ وکالت قرار گرفته‌ایم. جامعه نیازمند نهادهای مدنی است و هیچکس نمی‌تواند نهادهای مدنی را از بین ببرد.

منبع: اداره امور رسانه و روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان ایلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا