گفت و گوویژه

القای اختلاف و وجود اقلیت و اکثریت به نفع هیچ کس نیست

وکلاپرس- نایب رییس کانون وکلای مرکز از در پاسخ به بیانیه ۷ نفر از اعضای هیأت مدیره، ترکیب اعضای منتخب در انتخاب های هیأت مدیره کانون وکلای مرکز را تشریح کرد و گفت: القای اختلاف و وجود اقلیت و اکثریت به نفع هیچ کس نیست.

به گزارش وکلاپرس، روز گذشته بیانیه ای از سوی برخی اعضای هیأت مدیره کانون مرکز مبنی بر جناح گرایی در انتخابات اعضای کمیسیون و دادیاران کانون مرکز منتشر شده است که در آن وکلای اقلیت این نهاد انتقاداتی را به هفت نفر از اعضای اصلی هیأت مدیره وارد کرده اند و از ادامه شرکت در روند انتخاب اعضای کمیسیون های باقی مانده انصراف دادند.

بیشتر بخوانید: بیانیه هفت تن از اعضای هیأت مدیره درباره رابطه سالاری در کانون وکلای مرکز

نگاهی به ترکیب اعضای منتخب در انتخاب های هیأت مدیره

دکتر عبدالله سمامی، نایب رییس کانون وکلای مرکز، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص بیانیه ای که توسط ۷ نفر از اعضای هیأت مدیره منتشر شده است گفت: مطلبی که تحت بحث گروه گرایی عنوان شده است در حال حاضر به هیچ وجه در کانون مرکز وجود ندارد و این دیدگاه نادرست است.

دادستان انتظامی کانون وکلای مرکز منتخب گروه اقلیت بود

وی ادامه داد: برای اینکه وکلا بدانند در هیچ یک از تصمیمات اتخاذ شده بحث گروه گرایی اقلیت و اکثریت را نداشته ایم به صورت مصداقی تمامی انتخابات ها را بررسی می کنم؛ در بحث ارکان اساسی کانون وکلا ابتدا انتخاب دادستان را داشتیم که دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز عملا منتخب گروه اقلیت بود که با اتحاد و همکاری اکثریت به وی رأی داده شد. در اداره معاضدت نیز شخصی که انتخاب شد، مستقل است و جزو گروه اکثریت محسوب نمی شود.

نایب رییس کانون مرکز درخصوص انتخاب اعضای کمیته صدور و نقل و انتقال عنوان کرد: در کمیته صدور و نقل و انتقال هم گروه اکثریت و هم اقلیت حضور دارند.

در انتخاب اعضای دادگاه انتظامی هیچ عضو تشکل علمی حضور ندارد

این وکیل دادگستری درخصوص انتخابات دادگاه انتظامی کانون وکلا مدعی شد: حدود ۸۵ درصد منتخبین، اعضایی بودند که قبلا در دادگاه حضور داشتند و از بزرگان قوم و جامعه وکالت هستند و در سمت خود ابقا شدند. بنابراین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد توسط اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند که این تعداد نیز یا عزیزان ایثارگر هستند و یا از افراد کاملا مستقل انتخاب شده اند. به جرأت می گویم از میان ۴۰ نفری که ما انتخاب کرده ایم، حتی ۱ نفر از اعضا نیز از تشکل علمی انتخاب نشده است. به عبارت دیگر یا از اعضای کاملا مستقل و یا از گروه اقلیت بوده اند.

۲ عضو تشکل علمی در جمع ۵۱ عضو دادسرای انتظامی

سمامی ادامه داد: در دادسرای انتظامی ۵۱ نفر را انتخاب کردیم. از این تعداد حدود ۳۲ نفر همان اعضای ادوار قبلی بوده اند که بسیار به امور انتظامی مسلط هستند. لذا ۱۹ نفر اشخاص جدید بوده اند که از این تعداد، حدود ۶ نفر عزیزان ایثارگر و تقریبا ۱۰ نفر نیز با عناوین مستقل بوده اند. امکان اینکه ما در دادسرا ۲ نفر از تشکل علمی انتخاب کرده ایم قابل رد نیست. بنابراین از لیست ۵۱ نفره دادیاران، ۲ نفر از تشکل علمی هستند و بقیه از سایر تشکل ها و گروها انتخاب شده اند. هر شخص صنفی که کاملا با اسامی آشنا باشد و اعضا را بشناسد، می تواند قضاوت کنند.  

بیشتر بخوانید:

ترکیب اعضا در انتخاب اعضای کمیسیون ها

او با اشاره به انتخابات سه کمیسیون که تاکنون محقق شده است افزود: در کمیسیون روابط عمومی ۱۵ نفر انتخاب شده اند که تنها ۱ عضو از تشکل علمی است و الباقی یا متعلق به طیف اقلیت و یا مستقل هستند که متخصص این حوزه بوده اند.

سمامی مدعی شد: در کمیسیون حمایت همه اعضای ۱۵ نفر از طیف اقلیت انتخاب شده اند. اعضای کمیسیون انتشارات از افراد بسیار سنگین جامعه وکالت هستند که حتی ۱ نفر نیز به گروه اکثریت ربطی ندارد. این اعضا اکثرا کسانی هستند که وزنه سنگینی در بحث نگارش کتاب و… محسوب می شوند. لذا در این کمیسیون افراد مستقل حضور دارند و گروه گرایی وجود نداشته است.

نگاه گروه گرایی نباید در هیأت مدیره حاکم شود

نائب رییس کانون مرکز در پایان اظهار داشت: هر وکیلی که شناختی نسبت به صنف داشته باشد، با ملاحظه لیست اعضا می تواند قضاوت کند که آیا طبق نظر گروه اقلیت، اکثریت تصمیم گیر بوده است یا خیر. معتقدم اگر کسی مدعی شود که چون در گروه اقلیت قرار گرفته است نمی تواند در انتخابات نقش داشته باشد، نادرست است.

وی ادامه داد: نگاه گروه گرایی نباید در هیأت مدیره حاکم شود و اکثریت تمام تلاش خود را برای همدلی و اتحاد میان اعضا دارد تا اثربخشی تصمیمات برای تمام اعضای هیأت مدیره باشد. تمام تلاش گروه اکثریت بر این مبنا بوده است که اتحاد و همدلی بین اعضای هیأت مدیره وجود داشته باشد و افراد شایسته انتخاب شوند. نه بر مبنای شعار بلکه تاکنون واقعا به شیوه شایسته سالاری انتخابات صورت گرفته است.

القای اختلاف و وجود اقلیت و اکثریت به نفع هیچ کس نیست

این وکیل دادگستری اظهار کرد: حتی در جلسه دیروز برای حفظ اتحاد بیشتر اعضای کمیسیون مربوطه را انتخاب نکردیم تا با همدلی افراد بعدی را انتخاب کنیم. لذا برداشت برخی عزیزان مبنی بر گروه گرایی و طرح مبحث اقلیت و اکثریت ناصحیح است. القا کردن اختلاف و طرح مسائل اقلیت و اکثریت به نفع هیچ کس نیست.

لزوم ارایه تفسیر واحد از شایسته سالاری

سمامی با تاکید بر این موضوع که اختلاف نظر همیشه وجود داشته است و مختص این دوره نیست افزود: شایسته سالاری باید تعریف واحد شود تا تفسیرهای متفاوت صورت نگیرد. به عبارت دیگر انتخاب یک شخص خلاف نظر سایرین نباید به معنای عدم شایستگی شخص منتخب باشد. آن چه مهم است منافع کلی است و اگر قرار باشد وقت هیأت مدیره برای این موضوعات کم ارزش صرف شود از مسائل مهم جامعه وکالت باز خواهیم ماند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا