اخبار بین المللیویژه

حکم دادگاه ویژه لبنان درباره ترور رفیق حریری اعلام شد

وکلاپرس ـ دادگاه بین المللی ویژه لبنان روز سه شنبه حکم نهایی خود درباره نخست وزیر اسبق لبنان را اعلام کرد. رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ ترور شد.

به گزارش وکلاپرس، دادگاه بین المللی ویژه لبنان که در لاهه هلند مستقر است، روز سه شنبه اعلام کرد حزب‌الله لبنان  و دولت سوریه در مرگ آقای حریری دخالت مستقیم نداشته‌اند.

این دادگاه در سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی شورای امنیت برای رسیدگی به پرونده قتل رفیق حریری،‌ نخست‌ وزیر پیشین لبنان در شهر لاهه هلند تشکیل شده بود.

حال دادگاه مذکور پس از ۱۱ سال بررسی حکم نهایی خود را صادر کرده و تنها یکی از چهار عضو سازمان حزب‌الله لبنان را به نام «سلیم جمیل عیاش» مجرم شناخته است.

بیشتر بخوانید: جایزه « وکیل ممتاز جوان » کانون وکلای بین المللی

حکم دیوان بین المللی مذکور در غیاب چهار متهم اصلی یعنی «سلیم جمیل عیاش»، «حسن حبیب مرعی»، «حسین حسن عنیسی»، «اسد حسن صبرا» که عضو حزب ‌الله لبنان هستند اعلام شد.

بنا به حکم دادگاه «سلیم جمیل عیاش» به اتهام همدستی در انفجاری که به مرگ رفیق حریری منجر شد مجرم شناخته شده است. این در حالی است که سه عضو دیگر تبرئه شدند.

این دادگاه پس از تعویق ۱۱ روزه به خاطر انفجار بیروت روز سه‌شنبه در لاهه هلند برگزار شد که رای آن نیز برائت حزب‌الله لبنان و دولت سوریه بود.

قضات، دادستانی و بازماندگان خانواده رفیق حریری در بیش از یک‌سال گذشته در نشست‌های دادگاه حاضر شده و شهادت‌ افراد مطلع و نتایج تحقیقات دادستانی را شنیدند.

بیشتر بخوانید: کانون وکلای بین المللی تحریم ICC را محکوم کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، دادستان‌های دادگاه لاهه از جمله بر اساس اطلاعات تلفن‌ها و مکالمات مجریان طرح ترور، پنج عضو حزب‌الله را به این کشتار متهم کردند.

یکی از متهمان اصلی طراحی این ترور مصطفی بدرالدین، پسرعمو و برادر همسر عماد مغنیه بود که بعد از شهادت مغنیه در سوء‌قصد رژیم صهیونیستی در ۱۲ سال پیش در دمشق، جایگزین او در مقام فرماندهی شاخه نظامی حزب‌الله شده بود.

اما پس از شهادت مصطفی بدرالدین در انفجاری در اواسط بهار ۱۳۹۵ در نزدیکی فرودگاه نظامی دمشق، دیوان لاهه پرونده اتهامی علیه او را مختومه اعلام کرد.

گفتنی است رفیق حریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ به همراه ۲۱ نفر دیگر در بیروت پس از انفجار بمب در مسیر کاروانش، کشته شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد و یورونیوز

خلاصه رأی دادگاه بین المللی ویژه لبنان (به زبان انگلیسی) را در لینک زیر بخوانید:

خلاصه رأی دادگاه ویژه لبنان در مورد ترور رفیق حریری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا