اخبار کانون هاویژه

دادگاه عالی انتظامی قضات: رییس هیأت نظارت بر انتخابات کانون مرکز باید شخصی غیر از رییس کانون وکلا باشد

نامه رییس دادگاه عالی انتظامی قضات به دکتر جلیل مالکی درباره انتخاب رییس هیأت نظارت بر انتخابات بر اساس آیین‌نامه جدید لایحه استقلال

وکلاپرس- رییس دادگاه عالی انتظامی قضات در نامه‌ای به رئیس کانون وکلای مرکز، از عدم امکان ریاست وی بر هیأت نظارت بر انتخابات این نهاد با استناد به آیین نامه جدید لایحه استقلال گفته است.

به گزارش وکلاپرس، حجت‌الاسلام حسینعلی نیری، رییس دادگاه عالی انتظامی قضات، در نامه‌ای به دکتر جلیل مالکی از وی خواسته است بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه جدید لایحه استقلال(مصوب ۱۴۰۰ ابراهیم رییسی) عمل کرده و شخص دیگری به غیر از خودش را به عنوان رییس هیأت نظارت بر انتخابات هیأت مدیره کانون وکلای مرکز معرفی کند.

حسینعلی نیری در نامه ۱۸ اسفند خود از رییس کانون وکلای مرکز خواسته است تا حداکثر امروز(۲۲ اسفند) اسامی رییس و اعضای هیأت نظارت بر این انتخابات را به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال کرده تا اسامی مذکور به «استحضار ریاست محترم قوه قضائیه» برسد.

متن نامه رییس دادگاه عالی انتظامی قضات به نقل از درگاه رسمی کانون وکلای مرکز به شرح زیر است:

ریاست محترم کانون وکلای دادگستری مرکز

سلام علیکم

احتراما با توجه به صراحت مقرر در تبصره ذیل ماده ۱۱ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۶ ریاست محترم قوه قضائیه چنانچه جنابعالی برای شرکت در انتخابات دوره سی و دوم هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ثبت نام نموده اید ، مقتضی است در اسرع وقت نسبت به طرح موضوع در هیأت مدیره محترم جهت انتخاب رئیس هیأت نظارت مطابق ماده قانونی مرقوم و تبصره ذیل آن اقدام و به شخص منتخب به عنوان رئیس هیأت نظارت اعلام شود که اسامی کامل هیأت نظارت را حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ بمنظور استحضار ریاست محترم قوه قضائیه به این دادگاه اعلام نمایند

دادگاه عالی انتظامی قضات
حسینعلی نیری

بیشتر بخوانید:

اگرچه کانون‌های وکلای دادگستری بارها از عدم قابلیت اجرای آیین‌نامه جدید لایحه استقلال سخن گفته‌اند و به طور خاص کانون وکلای مرکز نیز اجرای چنین آیین نامه‌ای را ناقض استقلال وکیل و کانون وکلا دانسته است، لیکن با توجه به رسیدن موعد انتخابات هیأت مدیره کانون مرکز این سوال مهم مطرح می‌شود که چنانچه کانون مرکز نسبت به اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه جدید لایحه استقلال اقدام نکند، آیا احتمال ابطال انتخابات از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات می‌رود؟

بر اساس دستور جلسه منتشر شده هیأت مدیره کانون وکلای مرکز، قرار است مدیران کانون مذکور در جلسه امروز خود به این سؤال و سوالات چالشی دیگر پیرامون انتخابات این نهاد و نسبت آن با آیین‌نامه جدید لایحه استقلال به گفت و گو بنشینند.

از آیین نامه جدید لایحه استقلال (مصوب ۱۴۰۰ رئیس وقت قوه قضائیه)

ماده ۱۱- اعضای هیئت‌مدیره از طریق انتخابات تعیین خواهند شد. جهت نظارت بر انتخابات هیئت‌مدیره، هیئت نظارت با عضویت رئیس کانون به‌عنوان رئیس هیئت نظارت و ۴ عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل تشکیل می‌شود.

هیئت‌مدیره کانون، پنج ماه پیش از پایان هر دوره، اعضای اصلی و علی‌البدل را … که حق حضور در هیئت عمومی را داشته و خارج از هیئت‌مدیره فعلی بوده و داوطلب عضویت در هیئت‌مدیره آن دوره نباشند، انتخاب می‌کند.

در صورت عدم حضور یا عذر هریک از اعضای اصلی عضو علی‌البدل جایگزین آن خواهد شد.

تبصره ۱- درصورتی‌که رئیس کانون داوطلب عضویت در هیئت‌مدیره بعد باشد، رئیس هیئت نظارت را نیز هیئت‌مدیره با لحاظ شرایط فوق تعیین خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا