اخبار بین المللی

پنج کشور جدید عضو غیر دائم شورای امنیت مشخص شدند

وکلاپرس- کشورهای الجزایر، کره جنوبی، سیرالئون، اسلوونی و گویان برای یک دوره دو ساله به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد درآمدند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دویچه وله در جریان رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنج کشور  الجزایر، کره جنوبی، سیرالئون، اسلوونی و گویان عضو  جدید غیردائم شورای امنیت شدند.

عدم موفقیت بلاروس در مقابل اسلوونی

در جریان این رأی‌گیری که در مجمع عمومی برگزار شد، بلاروس، متحد روسیه، در رقابت با اسلوونی موفق به کسب آرای کافی نشد و تلاش این کشور برای عضویت غیردائم در شورای امنیت با شکست مواجه شد.

اسلوونی و بلاروس از گروه منطقه‌ای اروپای شرقی برای کسب کرسی عضویت غیردائم درخواست داده بودند، اما در نهایت درخواست اسلوونی با ۱۵۳ رأی موافق مورد پذیرش واقع شد. بلاروس تنها ۳۸ رأی موافق کسب کرد.

بیشتر بخوانید:

الجزایر، گویان، کره جنوبی و سیرالئون در گروه منطقه‌ای خود هیچ رقیبی نداشتند.

پنج عضو جدید غیردائم شورای امنیت از اول ژانویه سال آینده جایگزین برزیل، آلبانی، گابون، غنا و امارات متحده عربی خواهند شد.

شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم و ده عضو غیردائم دارد

شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم و ده عضو غیردائم دارد. چین، آمریکا، روسیه، فرانسه و بریتانیا اعضای دائم شورای امنیت هستند که از حق وتو برخوردارند.

اعضای غیردائم برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند. هر سال مجمع عمومی پنج عضو جدید را انتخاب می‌کند و این کشورها بدین ترتیب جایگزین اعضای قدیمی می‌شوند که دوره عضویت‌شان در روز ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

عضویت ایران در سال های ۱۹۵۵ -۱۹۵۶

شورای امنیت تنها نهاد سازمان ملل است که می‌تواند قطعنامه‌های الزام‌آور قانونی نظیر تحریم‌های بین‌المللی و همچنین اجازه استفاده از نیروهای نظامی را صادر کند. ریاست این شورا به طور چرخشی به کشورهای عضو واگذاری می‌شود.

ایران در عمر ۷۲ ساله این شورا تنها یک بار برای یک دوره دوساله (۱۹۵۵−۱۹۵۶) به عضویت غیردائم این شورا درآمد و از این پس دیگر هیچگاه برای این جایگاه برگزیده نشد.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا