اخبار

قرارداد ویلموتس و تحلیل حقوقی دادیار دیوان عالی کشور

وکلاپرس- دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و معاون کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با اشاره به محکومیت ایران به پرداخت غرامت ۶.۲ میلیون یورویی ایران به مارک ویلموتس ، به بررسی پرونده قرارداد ویلموتس از منظر حقوقی پرداخته است.

عباس موسوی، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و معاون کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با محکومیت ایران به پرداخت غرامت ۶.۲ میلیون یورویی به مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال، به ابعاد حقوقی این مسئله پرداخته  که شرح آن در ادامه آمده است.

فقدان ساختار حقوقی لازم در فدراسیون

دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و معاون کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در ارتباط با محکومیت ایران به پرداخت غرامت ۶.۲ میلیون یورویی به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال، گفت: محکومیت ایران به پرداخت این جریمه سنگین یکی از تلخ‌ ترین اتفاقاتی بوده که در سال‌های اخیر و شاید کل تاریخ فوتبال رخ داده است و تبعات بسیار نامیمونی به دنبال دارد. غرامت هنگفتی که می تواند عمده مشکلات مالی و زیرساختی فوتبال ما را پوشش دهد.

وی در ارتباط با علل بروز چنین پدیده‌ای در فوتبال ایران اظهار کرد: به نظر شخص من -بی آنکه موضع کمیته متبوع بنده باشد- علت اصلی این پدیده، فقدان مدیریت درست در فدراسیون فوتبال، فقدان ساختار حقوقی لازم در فدراسیون و عدم مشارکت و مداخله صاحب نظران خقوقی به ویژه در حوزه حقوق قراردادها و مناسبات بین‌المللی می باشد.

بیشتر بخوانید: بیانیه وکلای فدراسیون فوتبال درباره رأی فیفا به نفع ویلموتس

بررسی پرونده قرارداد ویلموتس از منظر حقوقی

موسوی درباره‌ مسئولیت وقوع چنین رخدادی گفت: اعتقاد من این است که مسئولیت این ماجرا به‌طور خاص متوجه جناب آقای مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به شکل مشترک است. البته آقای تاج تلاش داشت تا رابطه قراردادی با کارلوس کی ‌روش حفظ شود اما بنا به شرایطی که همه آگاهان امر می دانند قرارداد با این مربی ارجمند قطع گردید و سایه شوم ویلموتس بر فوتبال ملی مستولی شد.

وی ادامه داد: از باب قواعد و اصول حقوقی، وقتی مسئولی مرتکب رفتاری می‌شود که از محل آن رفتار زیان و خسارتی وارد می‌شود طبعا مسئول مربوطه باید عهده‌دار پرداخت خسارت و پذیرای نتایج تلخی باشد که از محل تقصیر وی حادث شده است. جالب است که در دو باشگاه پرطرفدار همزمان و در یک فصل سه سرمربی مدعی دریافت دستمزد هستند. در پرسپولیس یحیی گل محمدی سرمربی است اما برانکو و کالدرون هم مدعی دریافت دستمزد هستند یعنی در یک نیم فصل یک تیم سه فقره دستمزد هنگفت باید به سه سرمربی تاًدیه کند. این‌ها حاصل و تحفه عملکرد مدیرانی است که وزیر ورزش تعرفه کرده است.

موسوی با اشاره به اصطلاح «ید امانی» (اگر فردی مالی را به امانت در اختیار داشته باشد، درصورت تلف شدن مال، نسبت به جبران خسارت آن مسئولیت ندارد مگر این که در حفظ و نگهداری آن کوتاهی کرده و یا نسبت به آن تعدی و تصرف نابجا کرده باشد) گفت: «ید» وزارت ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال یا هر مسئول دیگری ید امانی است و در مورد امین نیز می‌گوییم: لیس علی الامین الا الیمین. اما در جائیکه «مدیر امین»، «تقصیر» مرتکب شده و خسارت فراوان از این محل به مجموعه متبوع تحمیل نمود خود باید عهده دار جبران زیان باشد.

وی با بیان این‌که انعقاد چنین قراردادی با این ویژگی‌ها و شرایط سخت برای یک طرف قرارداد و در اختیار گذاشتن همه مزایا برای وی مقابل مصداق بارز تقصیر است، اظهار کرد: اگر بخواهیم ریشه‌ یابی کنیم، بعد از آن‌که کارلوس کی‌روش مصاحبه‌های مکرری علیه ساختار ورزش ما کرد و شخص وزیر ورزش را مخاطب قرار داد و در نهایت بعد از اتفاقاتی قرارداد مورد بحث با ویلموتس منعقد گردید. قراردادی که حاصل آن دو برد برابر تیم های گمنام کامبوج و هنگ کنگ و دو باخت برابر تیم های متوسط عراق و بحرین برای ما و حدود ۵/۸ میلیون یورو معادل حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای ویلموتس بود.

موسوی در پایان گفت: رسانه ‌ها و فعالین ورزشی باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و در باب مسئولیت مدنی مدیران ورزشی و جلوگیری از تباهی سرمایه ‌های مملکت ایفای نقش نمایند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا