اخبار قوه قضاییهویژه

تکذیب یا تأیید صدور حکم بدوی اعدام برای ۵ متهم حوادث دی ماه ۹۶ ؟

وکلاپرس ـ در حالی که رییس کل دادگستری اصفهان هرگونه تعیین وقت برای اجرای حکم اعدام ۵ متهم حوادث دی ماه ۹۶ را تکذیب کرده ، لیکن این تکذیب نشان از تأیید صدور حکم بدوی اعدام علیه این پنج تن دارد.

 به گزارش وکلاپرس، رییس کل دادگستری استان اصفهان اخبار منتشره درخصوص اجرای حکم ۵ نفر از متهمان حوادث دی ماه ۹۶ را تکذیب و تاکید کرد که هیچ‌گونه تعیین وقت و زمان برای اجرای حکم که تشریفات قانونی اجرای آن طی شده باشد، وجود نداشته است.

محمد بسطامی، مهدی صالحی، هادی کیانی، عباس محمدی و مجید نظری، ۵ متهم حوادث دی ماه ۹۶ در خمینی ‌شهر اصفهان هستند که به جرایم بغی از طریق تلاش و فعالیت موثر در جهت پیشبرد اهداف اغتشاشگران، محاربه از طریق به‌کار بردن سلاح گرم و قصد سلب امنیت اجتماع و تیراندازی به مامورین، افساد فی‌الارض از طریق بر هم زدن امنیت عمومی و هدایت اغتشاشگران منتهی به اخلال در نظم و امنیت عمومی و تشویش اذهان عمومی متهم و در بهمن ‌ماه ۹۸ توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان هر کدام به ۲ بار اعدام و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

بیشتر بخوانید: انتشار مستندات پرونده امیرحسین مرادی توسط خبرگزاری فارس

تکذیب یا تأیید

کاربران فضای مجازی پس از فعالیت در ایجاد کمپین #اعدام_نکنید درمورد متهمان حوادث آبان ماه ۹۸، مجدا درصدد همین اقدام برای این ۵نفر برآمدند تا حکم اعدام را تا اعاده دادرسی لغو کنند.

پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان در تاریخ ۵ مردادماه خبر را تکذیب و آن را «فضاسازی رسانه‌ای» و «کذب محض» خواند و تاکید کرد که تاکنون هیچ‌گونه تایید اجرای حکمی ازسوی مراجع عالی قضایی در این زمینه واصل نشده است.

این گفته روابط عمومی اگرچه به تکذیب خبر تأیید حکم توسط دیوان عالی کشور اشاره دارد، اما به طور ضمنی صدور حکم بدوی اعدام علیه ۵ متهم حوادث دی ماه ۹۶ را تأیید می کند.

بیشتر بخوانید: پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه جوان محکوم به اعدام آبان ۹۸

در همین حال اخبار منتشر شده در فضای مجازی و برخی منابع خبری داخلی ازجمله پایگاه خبری روزآروز، بیانگر آن بود که تماس این ۵ نفر با خانواده‌های‌ شان قطع شده و همین موضوع احتمال اعدام آنها را جدی‌تر کرد.

در این میان حتی اخباری تایید نشده نیز منتشر شد که نشان از آن داشت که ظاهرا روز سه‌شنبه هفتم مرداد ماه به خانواده ۵ متهم حوادث دی ماه ۹۶ اعلام شده تا روز بعد درباره این افراد تصمیم‌گیری می‌شود.

همین مسأله سبب حضور خانواده‌ها و برخی شهروندان اصفهانی مقابل دادگستری این شهر شد که خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده این افراد و عدم اجرای حکم اعدام شدند.

پنجشنبه (۹ مرداد) اسدالله گرجی‌زاده، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اصفهان، شایعات مبنی بر اعدام ۵ نفر از زندانیان ناآرامی‌های دی‌ ماه ۹۶ را تکذیب و اعلام کرد این متهمان در زندان به‌سر می‌برند.

محمدرضا حبیبی، رییس کل دادگستری استان اصفهان، نیز تاکید کرد که هیچ‌گونه تعیین وقت و زمان برای اجرای حکم ۵ نفر از اغتشاشگران که تشریفات قانونی اجرای آن طی شده باشد، وجود نداشته و اخبار منتشره درخصوص اجرای این احکام، از پایه و اساس کذب است.

گفتنی است اطلاعیه های صادره از قول رییس کل دادگستری استان اصفهان تایید و اجرای حکم اعدام را تکذیب نمی‌کند؛ بلکه تنها تاکید دارد که زمان مشخصی برای اجرای این حکم مشخص نشده است.

منبع تکمیلی: روزنامه اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا